• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

I bil på parkering
Jag vet inte, kärleken har liksom uteblivit lite med denna :/.

20211031_084634.jpg
Förälskelse som inte gick över till kärlek eller?

I bil på parkering

20211031_084634.jpg

Kan det vara en kombo av att det är en kronograf och att den skiljer sig så pass mycket med höjden från 556 och U50?

Nu svär jag i kyrkan, men jag tror att du skulle bli nöjd med en 👇 som tredje klocka.

Stowa 36mm Flieger eller S&S WT 36mm

Kan det vara en kombo av att det är en kronograf och att den skiljer sig så pass mycket med höjden från 556 och U50?

Nu svär jag i kyrkan, men jag tror att du skulle bli nöjd med en 👇 som tredje klocka.

Stowa 36mm Flieger eller S&S WT 36mm
Jag gillar att det är en kronograf ändå, så mer höjden skulle jag tro.

Ditt första alternativ har jag räknat bort. Inte för mig. Men som sagt den andra står på tur :). Men man kanske inte ska förvänta sig så mycket kärlek och stjärnor för en pryl trots allt 😁

Något som jag har noterat med min 556 ang tidshållning.
Om jag vrider upp den fullt eller åtminstone 25 varv så går den +3 sek per dygn vilket jag betraktar som bra.
Om jag vrider upp den några varv tills sekundvisaren börjar gå bara och sen använder den under dagen för att sen låta den ligga under natten så går den +-0 efter ett dygn.

Hur brukar ni göra med uppdragning ?
Några dagar gammal bild för topic :)
Bild.jpeg

Om jag vrider upp den fullt eller åtminstone 25 varv så går den +3 sek per dygn vilket jag betraktar som bra.
Om jag vrider upp den några varv tills sekundvisaren börjar gå bara och sen använder den under dagen för att sen låta den ligga under natten så går den +-0 efter ett dygn.

Bild.jpeg
Har helt ärligt inte mätt tidsavvikelse på länge. När man roterar så stannar de ändå.

Bild.jpeg

Högst ett par varv innan den åker på armen om jag inte vet med mig att jag bara kommer att sitta vid datorn och inte röra mig så mycket, då kanske jag går bananas och kör 20 varv. Sen om det skiljer sig med gången mellan de båda tillvägagångssätten har jag ingen aning om :)

I bil på parkering

20211031_084634.jpg
Byt med mig! :)https://klocksnack.se/threads/christopher-ward-c63-gmt-svart-på-länk.156131/

Nä, den ligger kanske för dyrt, har ingen koll, men det jag egentligen skulle säga, var att kommentera UTC/GMT-diskussionen för typ en halvtimme sen, vilket i Sinntråden betyder 27 sidor sedan..

Sitter med en Callers GMT på armen just nu och har haft travellers/true GMT förut, så jag är medbrottsling själv, men kan inte undgå att känna att hela GMT-verk-grejen tappade sin tjusning när jag ville hålla koll på tiden i Indien och enbart digitala GShocken klarade jobbet pga halvtimmesdiffen mellan tidzonerna!

Visst finns det superbilliga verk där GMT-visaren ställs steglöst istf i timmes-hopp, eller? (Samt ur synk med huvudtimmen) Dessa är ju i sådana fall i all praktisk mening "bättre" än dyrare alternativ.

Senast ändrad:
Byt med mig! :)https://klocksnack.se/threads/christopher-ward-c63-gmt-svart-på-länk.156131/

Nä, den ligger kanske för dyrt, har ingen koll, men det jag egentligen skulle säga, var att kommentera UTC/GMT-diskussionen för typ en halvtimme sen, vilket i Sinntråden betyder 27 sidor sedan..

Sitter med en Callers GMT på armen just nu och har haft travellers/true GMT förut, så jag är medbrottsling själv, men kan inte undgå att känna att hela GMT-verk-grejen tappade sin tjusning när jag ville hålla koll på tiden i Indien och enbart digitala GShocken klarade jobbet pga halvtimmesdiffen mellan tidzonerna!

Visst finns det superbilliga verk där GMT-visaren ställs steglöst istf i timmes-hopp, eller? Dessa är ju i sådana fall i all praktisk mening "bättre" än dyrare alternativ.

Har för mig att @laketwig jobbade mot Sri Lanka och att han då hade en Glycine Airman som klarade jobbet med halvtimmeszon.

Visst finns det superbilliga verk där GMT-visaren ställs steglöst istf i timmes-hopp, eller? Dessa är ju i sådana fall i all praktisk mening "bättre" än dyrare alternativ.
Jag var inte med i GMT-diskussionen så där har jag inget att komma med.

Har för mig att @laketwig jobbade mot Sri Lanka och att han då hade en Glycine Airman som klarade jobbet med halvtimmeszon.

Stämmer bra. Svor en hel del över deras +4,5 eller +3,5 timmar. Notera dock att det så vitt jag vet inte finns något GMT-urverk som klarar av halvtimmar. Tror däremot att det ska kunna gå för den andra tidszonen på senare generationer av Breitling Aerospace. Min från -98 fixar det däremot inte.

Man får istället lösa det med en vridring. Airman har ju en låsbar steglös vridring så där är det lätt. +4,5 timmar där vridringen läses av mot den röda 24-timmmarsvisaren. Tio över fem här och tjugo i tio på Lanka:
Airman 2014-12-18.jpg

Funkar skapligt på en Sinn 6060 också, men man måste ställa den inre 12-timmarsringen mellan två hack. +3,5 timmar där vridringen läses av mot den vanliga timvisaren. Tjugo i tio här och tio över ett på Lanka:
6060 - 2015-09-27 (skugga).jpg

Senast ändrad:
Stämmer bra. Svor en hel del över deras +4,5 eller +3,5 timmar. Notera dock att det så vitt jag vet inte finns något GMT-urverk som klarar av halvtimmar. Tror däremot att det ska kunna gå för den andra tidszonen på senare generationer av Breitling Aerospace. Min från -98 fixar det däremot inte.

Man får istället lösa det med en vridring. Airman har ju en låsbar steglös vridring så där är det lätt. +4,5 timmar där vridringen läses av mot den röda 24-timmmarsvisaren. Tio över fem här och tjugo i tio på Lanka:
Airman 2014-12-18.jpg

Funkar skapligt på en Sinn 6060 också, men man måste ställa den inre 12-timmarsringen mellan två hack. +3,5 timmar där vridringen läses av mot den vanliga timvisaren. Tjugo i tio här och tio över ett på Lanka:
6060 - 2015-09-27 (skugga).jpg
Var precis på väg att återrapportera om att det blir till att använda vridringen och kom tillbaka till ditt finfina svar :) sw330 i moderna airman klarar inte halvtimmar men vridringen räddar dagen.

För att återgå till topic så kom det just ut en MOP 556i på K&S för den hugade :)

Var precis på väg att återrapportera om att det blir till att använda vridringen och kom tillbaka till ditt finfina svar :) sw330 i moderna airman klarar inte halvtimmar men vridringen räddar dagen.

För att återgå till topic så kom det just ut en MOP 556i på K&S för den hugade :)
Ett annat sätt att återgå till topic utan att lämna ämnet är att skaffa sig valfri Sinn med 12h-kronograf och starta kronon när kl är 12 i Sri Lanka :)

Screenshot_20211031-150526.jpg

Blev lite sugen på att byta länken mot något uppfriskande så här en regnig höstdag. Är det bara jag som tycker det är knepigt att få av länken? Kör med Bergeon 7767F/S men den vill inte riktigt lossna, rädd att göra repor och annat trots tejpade bandhorn.
4F3C925A-F48F-414F-B56A-BDC07E828A61.jpeg
Jag sätter en tunna parisare på att den inte har rätt (original-) stift.
Pilla loss den och skaffa rätt stift, sen tror jag att det kommer att gå lättare.
Min hade skräp-aftermarket när jag köpte den. Svår att få loss. Överjävligt besvärlig att få dit igen. Med rätta stift, plättlätt.

Jag sätter en tunna parisare på att den inte har rätt (original-) stift.
Pilla loss den och skaffa rätt stift, sen tror jag att det kommer att gå lättare.
Min hade skräp-aftermarket när jag köpte den. Svår att få loss. Överjävligt besvärlig att få dit igen. Med rätta stift, plättlätt.
Detta låter ju knepigt. Man går och köper en ny klocka från AD och den leveras med aftermarket grejer?

Tillbaka
Topp