• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det positiva var att jag för första gången fick använda ordet ”flabbergasted” i ett mail 😄
Ett underbart ord - bättre än de tyska;
Okej att få bli verdattert är inte heller så dumt.

1638281753253.png
 
Tveksamt om Klassik kommer den här veckan som jag hade trott då Sinn inte har skickat klockan än. De vill först få in betalning på sitt konto för en reservdel som jag har beställt och ville få med i samma paket.

Man kan i och för sig förstå det med tanke på den hisnande summan för reservdelen - 6,50€! 🤷‍♂️
Väntar också på min men länken som beställdes samtidigt har inte kommit, tycker dom kunde hunnit få hem den tidigare, suck😩
 
Väntar också på min men länken som beställdes samtidigt har inte kommit, tycker dom kunde hunnit få hem den tidigare, suck😩

F eller H? Jag hade beställt F-länken först men hoppade den till slut.

Köpte till sist ett riktigt bandverktyg från Horotec när Fru Ur hade rea, så nu har jag en rekordstor repa på ena länkbiten samtidigt som länken fortfarande är kvar🙃

IMG_20211130_162515.jpg
 
F eller H? Jag hade beställt F-länken först men hoppade den till slut.

Köpte till sist ett riktigt bandverktyg från Horotec när Fru Ur hade rea, så nu har jag en rekordstor repa på ena länkbiten samtidigt som länken fortfarande är kvar🙃

IMG_20211130_162515.jpg

Du har en dålig period just nu..
Har lust att prova ett band på min nya G-D men vågar inte ta bort länken då det inte finns hål på bandhornen..och nu blev jag än mer övertygad om att låta bli.
 
Du har en dålig period just nu..
Har lust att prova ett band på min nya G-D men vågar inte ta bort länken då det inte finns hål på bandhornen..och nu blev jag än mer övertygad om att låta bli.

Tror det är mina bandstift som är rejält slitna efter flera attacker med olika verktyg. Så det är nog ingen fara när du har en helt ny klocka med nya bandstift 👍
 
Tveksamt om Klassik kommer den här veckan som jag hade trott då Sinn inte har skickat klockan än. De vill först få in betalning på sitt konto för en reservdel som jag har beställt och ville få med i samma paket.

Man kan i och för sig förstå det med tanke på den hisnande summan för reservdelen - 6,50€! 🤷‍♂️
Avtändande, sälj din samling och bojkotta Sinn.
 
Avtändande, sälj din samling och bojkotta Sinn.

Ett lite syrligt mail får räcka 😊

Förhoppningsvis inser dem att det inte var ett bra genomförande av det här ärendet och skärper till sig. Det är inte nuvarande kundservice som har skapat mitt intresse för klockor i allmänhet och Sinn i synnerhet, och då är det inte heller kundtjänst som kan rasera det 💚
 
Ett lite syrligt mail får räcka 😊

Förhoppningsvis inser dem att det inte var ett bra genomförande av det här ärendet och skärper till sig. Det är inte nuvarande kundservice som har skapat mitt intresse för klockor i allmänhet och Sinn i synnerhet, och då är det inte heller kundtjänst som kan rasera det 💚
Tänk om fler resonerade så 😍 .
 
Ett lite syrligt mail får räcka 😊

Förhoppningsvis inser dem att det inte var ett bra genomförande av det här ärendet och skärper till sig. Det är inte nuvarande kundservice som har skapat mitt intresse för klockor i allmänhet och Sinn i synnerhet, och då är det inte heller kundtjänst som kan rasera det 💚
Nu var jag inte seriös med att sälja samlingen och bojkotta Sinn. Men det är dock jävligt lågt av dom, speciellt när du är anledningen till Sinn säljer så pass bra som dom gör här på KS/Sverige.
 
Vi ska nog trivas ihop. Första intrycken är väldigt positiva!
Uppskattar framförallt att det är en så pass tunn toolklocka. Inget man varit bortskämd med när en av ens stora passioner är klossdykare från Seiko. 😅
27174DBF-FC19-4E19-A0DA-AA7878BDF6E8.jpeg
58487334-DF3F-4600-A93B-0FCAFA121AFB.jpeg
DDB031D1-2373-424A-B059-E071C555388F.jpeg
856 (säkert oavsett variant) är så sjukt bra, den åker på så har det hipp happ gått en vecka utan att man roterat till något annat. Grattis!
 
En fundering... Jag har nu haft min 556 sedan i juni i år. Den har visserligen fått vara med ganska mycket, troligen en bit mer än varannan dag. Det är inget ont i det, bara bra.

Men jag undrar om spännet på länken. Det har under denna ganska korta tid blivit repigare än något annat jag har. För jmförelse tittade jag på spännet på min Mako 2, som är tunt och pressat och borde vara mer mottagligt för repor - men det ser helt nytt ut, trots att den är tre år gammal och fått vara med minst lika mycket som Sinn::en.

Några tankar om vad detta kan bero på?
 
En fundering... Jag har nu haft min 556 sedan i juni i år. Den har visserligen fått vara med ganska mycket, troligen en bit mer än varannan dag. Det är inget ont i det, bara bra.

Men jag undrar om spännet på länken. Det har under denna ganska korta tid blivit repigare än något annat jag har. För jmförelse tittade jag på spännet på min Mako 2, som är tunt och pressat och borde vara mer mottagligt för repor - men det ser helt nytt ut, trots att den är tre år gammal och fått vara med minst lika mycket som Sinn::en.

Några tankar om vad detta kan bero på?
Sinns Edelstahl är som jag förstått det 316L vilket är ska vara rostfritt stål och vanligt i normala klockor. Så det borde inte vara varken hårdare eller mjukare än något annat stål.
Min 103 clasp har fått en hel del märken på 1,5 år men inte fler än vad tex min Seamaster fick.
Kanske att Makon har ett hårdare stål?

Edit
Tror efter lite googlande att det är samma stål i Makon. Kanske är det satiniseringen som ställer till det?
 
Senast ändrad:
Tror efter lite googlande att det är samma stål i Makon. Kanske är det satiniseringen som ställer till det?

Ja, som sagt, så gott som alla klockor skall ju vara av samma sorts stål. Det kan vara borstningen som gör att det blir så. Det spelar väl egentligen ingen större roll - jag skall inte sälja den, men jag blev mest lite förvånad. Har inte varit med om så mycket repor tidigare.
 
Ett lite syrligt mail får räcka 😊

Förhoppningsvis inser dem att det inte var ett bra genomförande av det här ärendet och skärper till sig. Det är inte nuvarande kundservice som har skapat mitt intresse för klockor i allmänhet och Sinn i synnerhet, och då är det inte heller kundtjänst som kan rasera det 💚
Jag beställde nyligen ett par läderband, ett silikonband och spänne etc från Sinn. Och jag tycker det deras förfarande är mycket märkligt.

Jag la en förfrågan via deras formulär där jag valt exakt vad jag ville ha, de svarar med ett mail med precis detta. Inte så konstigt då det är ett datasystem. När jag sedan svarar "Ja, jag vill beställa dessa varor." så blir första svaret "Vilka varor vill du beställa?". Jag svarar lite snabbt med alla varorna i denna listan som ni skickade mig.
Till svar får jag då en offert som är helt fel och där det saknas 3 varor. Jag svarar att offerten är fel och att det saknas varor. Jag får en ny offert där det ser ut att stämma, men fortfarande saknas ett band. Jag svara igen att det saknas ett band och jag får då ännu en ny offert men jag missade att de ändrat ett läderband från svart till brunt (detta märker jag först vid leverans). När denna offert ser okej ut, så betalar jag och de skickar varorna ganska snabbt och jag får hem dem efter en knapp vecka.

Det är nu jag märker att det svarta bandet är brunt. Jag skriver ett mail till dem att jag fått fel band och att jag tycker deras beställningsförfarande är mycket märkligt. Något i stil med: "skall verkligen alla era kunder syna varenda offert ni ger ut när ni faktiskt har ett system på er hemsida där kunden väljer exakt vilka varor de vill ha och som stämmer vid första förfrågan?". Jag nämnde även att jag vid detta tillfälle tyvärr inte kan rekommendera Sinn till bekanta pga deras hantering. Lite för att sätta press ;)

Deras svar kom ganska snabbt: "We apologies for this inconvenience with the delivery you have received. We will ship you the correct bracelet ... free of charge."

Nu vet jag inte vad jag ska tycka om deras service längre, så h-länken till min 556:a köptes från Erikson istället :D Men visst är det lite märkligt att Sinn inte lyckas skapa en korrekt offert när de har fått in en korrekt förfrågan från början?
 
Senast ändrad:
Kör nästan bara med denna för tillfället.
Har förstört datumväxlingen på 103:an så den växlar dag/datum vid olika tidpunkter. Egentligen en liten dal
04D41191-110F-4D39-BBDE-353B83EFA2CB.jpeg

Har förstört datumväxlingen på 103:an så den växlar dag/datum vid olika tidpunkter. Egentligen en liten sak men stör mig mycket. Måste lämna in på service 😔
 
Kör nästan bara med denna för tillfället.
Har förstört datumväxlingen på 103:an så den växlar dag/datum vid olika tidpunkter. Egentligen en liten dal
04D41191-110F-4D39-BBDE-353B83EFA2CB.jpeg

Har förstört datumväxlingen på 103:an så den växlar dag/datum vid olika tidpunkter. Egentligen en liten sak men stör mig mycket. Måste lämna in på service 😔
Jaha, hur tänkte du att jag skulle gilla gråta över detta då?? Jag är happy över bilden, men ledsen över 103an....så här får det bli. :) :eek:
 
Tillbaka
Topp