• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jag beställde nyligen ett par läderband, ett silikonband och spänne etc från Sinn. Och jag tycker det deras förfarande är mycket märkligt.

Jag la en förfrågan via deras formulär där jag valt exakt vad jag ville ha, de svarar med ett mail med precis detta. Inte så konstigt då det är ett datasystem. När jag sedan svarar "Ja, jag vill beställa dessa varor." så blir första svaret "Vilka varor vill du beställa?". Jag svarar lite snabbt med alla varorna i denna listan som ni skickade mig.
Till svar får jag då en offert som är helt fel och där det saknas 3 varor. Jag svarar att offerten är fel och att det saknas varor. Jag får en ny offert där det ser ut att stämma, men fortfarande saknas ett band. Jag svara igen att det saknas ett band och jag får då ännu en ny offert men jag missade att de ändrat ett läderband från svart till brunt (detta märker jag först vid leverans). När denna offert ser okej ut, så betalar jag och de skickar varorna ganska snabbt och jag får hem dem efter en knapp vecka.

Det är nu jag märker att det svarta bandet är brunt. Jag skriver ett mail till dem att jag fått fel band och att jag tycker deras beställningsförfarande är mycket märkligt. Något i stil med: "skall verkligen alla era kunder syna varenda offert ni ger ut när ni faktiskt har ett system på er hemsida där kunden väljer exakt vilka varor de vill ha och som stämmer vid första förfrågan?". Jag nämnde även att jag vid detta tillfälle tyvärr inte kan rekommendera Sinn till bekanta pga deras hantering. Lite för att sätta press ;)

Deras svar kom ganska snabbt: "We apologies for this inconvenience with the delivery you have received. We will ship you the correct bracelet ... free of charge."

Nu vet jag inte vad jag ska tycka om deras service längre, så h-länken till min 556:a köptes från Erikson istället :D Men visst är det lite märkligt att Sinn inte lyckas skapa en korrekt offert när de har fått in en korrekt förfrågan från början?

Jag tror att Sinn är inne i en för de flesta knepig omställning när man går från ett mindre företag till ett större. Inte helt enkelt att bibehålla det personliga anslaget samtidigt som allt ska växa. Sinn är inte det första och kommer inte vara det sista företaget med växtvärk.

Med det sagt borde man verkligen göra sitt yttersta för att bibehålla en bra kundservice där känslan är att man kontaktar ett familjeföretag. Snabb och trevlig återkoppling löser 90% av alla ärenden med en i slutändan nöjd kund även om det gäller reklamationer/returer.
 
903 får inleda december.

IMG_20211201_095039-02.jpeg

Wow, vad fin den är! Noterar dock att datumtavlan är vit och vågrät. Kikar jag på Sinns hemsida så ser de annorlunda ut nu. Är det här en specialare?
 
Kommer ihåg att flera som hade den oljefyllda UX tidigare hade en del problem med att det blev luftbubblor som kunde synas (nu fixade, såvitt jag förstår). U-Boat har gett sig på att tillverka en oljefylld klocka, och där har man inga betänkligheter - luftbubblan verkar vara en feature, inte en bugg! Bubblan är jättestor och syns bra på alla bilder:

https://www.gnomonwatches.com/products/darkmoon-44mm-brown-ss-soleil-ref-8703-b

Det är väl bara ytterligare ett skäl att föredra Sinn.
 
Wow, vad fin den är! Noterar dock att datumtavlan är vit och vågrät. Kikar jag på Sinns hemsida så ser de annorlunda ut nu. Är det här en specialare?

Vintage från ca 1979-80 när Breitling var på ruinens brant och Helmut Sinn köpte rättigheterna att tillverka deras Navitimer, (inte rättigheten till namnet dock).

Baklocket på mitt ex är Breitling-märkt men det är ett Sinn-märkt Valjou 7740 som tickar inuti.

IMG_20180928_153057.jpg
IMG_20180928_172829.jpg
 
Äntligen! Men det var värt att vänta på. Tycker den blev riktigt bra på H länken. Var lite orolig att dom blanka bitarna på länken skulle göra att det blev för blingit om ni förstår vad jag menar men är nöjd.
B44DD2EA-5394-4E87-8E92-3DA9A2AA2828.jpeg

582C1F47-A5E0-420F-883E-F90FEAF5805D.jpeg

017AA71B-80A8-493F-B6B8-343769A0444E.jpeg
9D91D7DE-08A1-4DD2-830E-688B389B0705.jpeg

Jag tycker att det blev en alldeles lagom blingfaktor 👍🌠 Nu är det bara att ställa in rätt datum som återstår ;)

Hur är första intrycken efter en stunds bärande?

Ångrar en smula nu att jag inte köpte F-länken i alla fall. H-länken har jag ju här hemma bara det att den sitter fast på 103 St C :) Jaja, det får bli senare. Hade tänkt beställa det nya lilla låset till 656 men det fanns inte i lager så det får bli en kombibeställning slängre fram.
 
Jag tycker att det blev en alldeles lagom blingfaktor 👍🌠 Nu är det bara att ställa in rätt datum som återstår ;)

Hur är första intrycken efter en stunds bärande?

Ångrar en smula nu att jag inte köpte F-länken i alla fall. H-länken har jag ju här hemma bara det att den sitter fast på 103 St C :) Jaja, det får bli senare. Hade tänkt beställa det nya lilla låset till 656 men det fanns inte i lager så det får bli en kombibeställning slängre fram.
Får återkomma med fler intryck, provade den bara snabbt innan vardagsuret åkte på men spontant känns detta som en högre klass än de Sinn jag haft innan.
 
Såg några inlägg för några sidor sedan om Selita vs Eta.
Tror inte det är någon större skillnad mellan tillverkarna. ta tex Valjoux 7750 som i grunden är ett vidare utveckalt venus verk, Valjoux köpte upp venus. Valjoux köptes upp av ETA. ETA ägs nu av swatch group och de begränsar leveranserna till fabriker utan för gruppen. Patentet gick ut för många år sedan och suget efter det verket är så stort att både Selita och concepto, kanske även fler som jag inte vet om, numera tillverkar nästan exakta kopior av det ursprungliga verket.

Vem kan avgöra vilket verk som är Selita, ETA respektive concepto.. Alla tre bilder är på olika SINN 103

7750 1.JPG
7750 2.JPG
7750 3.JPG
 
Såg några inlägg för några sidor sedan om Selita vs Eta.
Tror inte det är någon större skillnad mellan tillverkarna. ta tex Valjoux 7750 som i grunden är ett vidare utveckalt venus verk, Valjoux köpte upp venus. Valjoux köptes upp av ETA. ETA ägs nu av swatch group och de begränsar leveranserna till fabriker utan för gruppen. Patentet gick ut för många år sedan och suget efter det verket är så stort att både Selita och concepto, kanske även fler som jag inte vet om, numera tillverkar nästan exakta kopior av det ursprungliga verket.

Vem kan avgöra vilket verk som är Selita, ETA respektive concepto.. Alla tre bilder är på olika SINN 103

7750 1.JPG
7750 2.JPG
7750 3.JPG
Hm.....vilken har @perhog plasten kvar på..hm....





ALLA 😀
 
Den är verkligen jättefin! Och extra fint blir det med tanke på att den, vad jag förstår, mer eller mindre blev din av en slump och nu är en av favoriterna bland dina Sinn:heart: Känns som att det finns en lärdom här att dra här för oss alla (våga testa om man kan):)
Tror den skulle bli brutal på en H-länk eller ngt grovt läder.
 
Tillbaka
Topp