• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Skulle nog vilja påstå att Klassik 12 inte har något "riktigt" andrahandsvärde ännu. Men vi får se ;)
Har du rätt i. Priserna nu är lite av nyhetens behag. Ge det ett år så kommer troligen priserna att landa på 30-40 tusen. Trots allt är 103 klassik 12 väldigt välgjord med tanke på urtavla och keramisk ytterring. Skulle inte bli förvånad om vanliga 103 or sjunker i pris med tanke på deras enklare urtavlor. Men vad vet jag :)
 
Har du rätt i. Priserna nu är lite av nyhetens behag. Ge det ett år så kommer troligen priserna att landa på 30-40 tusen. Trots allt är 103 klassik 12 väldigt välgjord med tanke på urtavla och keramisk ytterring. Skulle inte bli förvånad om vanliga 103 or sjunker i pris med tanke på deras enklare urtavlor. Men vad vet jag :)

Ser inte riktigt kopplingen mellan sjunkande pris på 103 och Klassik 12-tavlan. Dels är den limiterad så den konkurrerar inte, men sen har vanliga 103 har sett i princip likadan ut sedan urminnes tidigare utan applicerade index och är så som en tool-flieger förväntas se ut :)

Man kan kika på 556 för motsvarande jämförelse. Klassiska 556I/A har målade index medan Anniversary, B, MoP och några till har applicerade index. Men introduktionen av de mer genomarbetade modellerna har inte påverkat priset eller populäriteten på I/A, utan de är fortfaramde klart dominerande i försäljningen.
 
Ser inte riktigt kopplingen mellan sjunkande pris på 103 och Klassik 12-tavlan. Dels är den limiterad så den konkurrerar inte, men sen har vanliga 103 har sett i princip likadan ut sedan urminnes tidigare utan applicerade index och är så som en tool-flieger förväntas se ut :)

Man kan kika på 556 för motsvarande jämförelse. Klassiska 556I/A har målade index medan Anniversary, B, MoP och några till har applicerade index. Men introduktionen av de mer genomarbetade modellerna har inte påverkat priset eller populäriteten på I/A, utan de är fortfaramde klart dominerande i försäljningen.
Köper din synpunkt men själv skulle jag aldrig köpa en vanlig 103:a när jag vet hur fina tavlor sinn kan göra. Undantaget är äldre 103 or med manuella verk. Men jag kanske är galen som ser till detaljer och det som är unikt. :)
 
Köper din synpunkt men själv skulle jag aldrig köpa en vanlig 103:a när jag vet hur fina tavlor sinn kan göra. Undantaget är äldre 103 or med manuella verk. Men jag kanske är galen som ser till detaljer och det som är unikt. :)
Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag inte att 103:an med gröna tavlan är värd priset. Tittar man noga på tavlan så är allt bara på tryckt färg inte alls lika arbetat som på 103 klassik 12. Den är till och med lite sämre än den vanliga 103:an med svart tavla. Men som sagt det är bara min personliga synpunkt.
 
Jag har haft en 657 (blästrat) och har nu en 857 (tegiment), misstänker att det är samma färgskillnad som på U50 utan och med tegiment. Jag tycker faktiskt att skillnaden är stor, 857 är mycket mörkare och (tycker jag) har en mycket snyggare färg, nästan som titan. Har nog lite med hudfärg att göra också, jag tycker Sinns blästrade klockor är för ljusa för mig och tegimentfärgen passar mig bättre. Har letat ett tag nu men jag verkar aldrig ha tagit bilder på båda tillsammans trots att jag hade dem samtidigt ett tag.

Jag skulle verkligen åka förbi Erikson och titta på båda innan jag bestämde mig om jag var du.

Edit: hittat en bild!
1638652278613.jpeg
Nu ser 857-an (vänster) lite mörkare ut på bilden än den ser ut på min handled just nu, eller så har den blivit lite ljusare med tiden (verkar konstigt, kan det vara så?), men ändå, kanska tydlig skillnad. Och sen är den ju enormt reptålig...
Intressant! Som jag förstår det är bezel på U50 allltid tegimenterad oavsett om resten av klockan är det, och jag kan inte se att metallen ser annorlunda ut utifrån behandling. Gissar att utseendet kommer från stålet och att tegimenteringen inte i sig påverkar det.
 
Intressant! Som jag förstår det är bezel på U50 allltid tegimenterad oavsett om resten av klockan är det, och jag kan inte se att metallen ser annorlunda ut utifrån behandling. Gissar att utseendet kommer från stålet och att tegimenteringen inte i sig påverkar det.
Stämmer, bezeln är alltid tegimenterad. Men så kan det förstås vara, U50-boetten är gjort av u-båtsstål som kanske är mörkare från början? Tänkte inte på det. Men visst är länken gjort av vanlig stål?
 
Köper din synpunkt men själv skulle jag aldrig köpa en vanlig 103:a när jag vet hur fina tavlor sinn kan göra. Undantaget är äldre 103 or med manuella verk. Men jag kanske är galen som ser till detaljer och det som är unikt. :)

Fast ett applicerat index behöver varken vara unikt eller en bättre detalj än ett målat index, det beror ju helt på klockan. Om man till exempel skulle göra en re-issue på BW så skulle applicerade index inte göra tavlan finare, utan förstöra den. Skulle man göra en glossy sunbursttavla som garanterat kräver mer arbete än en mattsvart skulle det inte heller göra tavlan finare utan förstöra den.

Så det är kopplingen välarbetad - fin som jag inte riktigt köper och därav att vanliga 103 inte tappar i pris beroende på vilka andra referenser i modellserien som dyker upp, även om de är mer välarbetade :)

Fantastiskt ändå med de här diskussionerna som jag tycker är superintressanta, men som för en utomstående troligtvis har samma intressegrad som något man kan vagga barnen till sömns med 😄

Tror man kan hoppa över att vattna idag va?

IMG_20211205_083346-01.jpeg
 
Senast ändrad:
Det saknas en för att få en fin kvartett 😭

IMG_0851.JPG
Övervägande att köpa en dark star, tvekade vid släppet och de tog slut snabbt slut (skulle köpt via min tyska vän). Misssade den som såldes här på KS. Köpte därför en ny 158. På din bild så är det en väldigt tydlig skillnad. Upplever inte min 158 som så modern i look som den framstår i ovan jämförelse. Hur ser du på skillnaderna på dessa två?
 
Fast ett applicerat index behöver varken vara unikt eller en bättre detalj än ett målat index, det beror ju helt på klockan. Om man till exempel skulle göra en re-issue på BW så skulle applicerade index inte göra tavlan finare, utan förstöra den. Skulle man göra en glossy sunbursttavla som garanterat kräver mer arbete än en mattsvart skulle det inte heller göra tavlan finare utan förstöra den.

Så det är kopplingen välarbetad - fin som jag inte riktigt köper och därav att vanliga 103 inte tappar i pris beroende på vilka andra referenser i modellserien som dyker upp, även om de är mer välarbetade :)

Fantastiskt ändå med de här diskussionerna som jag tycker är superintressanta, men som för en utomstående troligtvis har samma intressegrad som något man kan vagga barnen till sömns med 😄

Tror man kan hoppa över att vattna idag va?

IMG_20211205_083346-01.jpeg

Jävlar go den där, låg en på Kleinanzeigen för nån vecka sedan och den rök innan jag ens hann med att stava Kaufen!!!!
 
Nu är det stor risk att jag blir bannad i SINN- tråden. Svära i kyrkan, skita i det blå skåpet osv.. men en av de är faktiskt bättre :D



IMG_0860.JPG
Vi kan kalla dig Panda Kungen från nu. Har aldrig förstått varför Autavia blev så impopulär ( kanske att ta i), troligtvis för det höga priset och vad som fanns att köpa för den pengen. TH dubblade sina priser mer eller mindre, speciellt i Sverige. Och de var före Omega med flera kraftigt höja sina priser. Just denna modellen kom i den skarven.
 
Senast ändrad:
Fast ett applicerat index behöver varken vara unikt eller en bättre detalj än ett målat index, det beror ju helt på klockan. Om man till exempel skulle göra en re-issue på BW så skulle applicerade index inte göra tavlan finare, utan förstöra den. Skulle man göra en glossy sunbursttavla som garanterat kräver mer arbete än en mattsvart skulle det inte heller göra tavlan finare utan förstöra den.

Så det är kopplingen välarbetad - fin som jag inte riktigt köper och därav att vanliga 103 inte tappar i pris beroende på vilka andra referenser i modellserien som dyker upp, även om de är mer välarbetade :)

Fantastiskt ändå med de här diskussionerna som jag tycker är superintressanta, men som för en utomstående troligtvis har samma intressegrad som något man kan vagga barnen till sömns med 😄

Tror man kan hoppa över att vattna idag va?

IMG_20211205_083346-01.jpeg
Mja inomhus bör blommor iallafall få vatten...
 

Bilagor

  • 3483A25A-2265-47EE-BA92-3B734E253F0B.jpeg
    3483A25A-2265-47EE-BA92-3B734E253F0B.jpeg
    440.3 KB · Visningar: 2
Fast ett applicerat index behöver varken vara unikt eller en bättre detalj än ett målat index, det beror ju helt på klockan. Om man till exempel skulle göra en re-issue på BW så skulle applicerade index inte göra tavlan finare, utan förstöra den. Skulle man göra en glossy sunbursttavla som garanterat kräver mer arbete än en mattsvart skulle det inte heller göra tavlan finare utan förstöra den.

Så det är kopplingen välarbetad - fin som jag inte riktigt köper och därav att vanliga 103 inte tappar i pris beroende på vilka andra referenser i modellserien som dyker upp, även om de är mer välarbetade :)

Fantastiskt ändå med de här diskussionerna som jag tycker är superintressanta, men som för en utomstående troligtvis har samma intressegrad som något man kan vagga barnen till sömns med 😄

Tror man kan hoppa över att vattna idag va?

IMG_20211205_083346-01.jpeg
Tänkte på frågor;
Tror ni inte Sinn kunde ha x antal modeller som kunde gå under epitetet
"Sinn Klassik"?
4-5 stycken som finns att köpa och som görs på beställning?
Den du bär på bilden skulle jag lätt kunna trycka på kauf knappen för.
25 veckors lev tid? Jawohl!
 
Han körde någon typ av auktionsförfarande och den var uppe i 1.850€ när jag mailade honom om de var samma. Det var med vanliga vridringen, eller hur?

Nu la jag inte fullt detaljfokus men vill minnas att det var annan vridning ja. Tror den låg som 2k euro /VB. De kommer ju inte upp för ofta så bör väl vara den du maila kanske, om jag inte missat ytterligare en, gud förbjude. Fina grejjer.
 
Köper din synpunkt men själv skulle jag aldrig köpa en vanlig 103:a när jag vet hur fina tavlor sinn kan göra. Undantaget är äldre 103 or med manuella verk. Men jag kanske är galen som ser till detaljer och det som är unikt. :)
Jag gillar tavlan på min 103 och vet inte om jag tycker classic 12 är snyggare. De är ju olika. Men jag tycker min 103:a är en ändamålsenlig klocka som stämmer bra med flygar-DNA:t.
 
Härlig ju.
Hur är känslan?
Du om ngn har ju haft ett par Sinn på armen

Rakt uppifrån är den fantastisk. Hade jag fått önska hade de kunnat hyvla ett par millimeter på höjden, även om det inte stör mig nämnvärt.

IMG_20211205_111403.jpg


Var inte helt övertygad om de något gräddvita registren, men nu när jag ser klockan live känns det som det bästa valet.

IMG_20211205_111135.jpg


Det gröna bandet har en riktigt mörk ton som jag gillar. Det är först när jag lägger det svarta bandet bredvid och jämför som det blir tydligt att det är en annan färg än just svart.

IMG_20211205_112726-01.jpeg


De hade kunnat skippa skruvade pushers, det var mest jobbigt när jag skulle prova :) Iom att de har samma vattenresistens med vanliga tryckknappar känns det inte nödvändigt. Känslan i vridringen är mycket bra med distinkta lägen men den borde ha lysmassa. Datumväxlingen var krispigare än på någon av mina andra klockor. Det är ett väldigt tillfredsställande klick när den växlar datum ☺️

Så allt som allt, happy camper 🥳

Du saknar aldrig din U1 eller Ezm3? Nu har du ju plats ;-)

Jo då...och 144, och 256 :) Min handled har krymp en aning så jag skulle tro att U50 passar mig bättre.
 
Apropå om metallen ser olika ut
Stämmer, bezeln är alltid tegimenterad. Men så kan det förstås vara, U50-boetten är gjort av u-båtsstål som kanske är mörkare från början? Tänkte inte på det. Men visst är länken gjort av vanlig stål?
vetefasen, men metallen i länken matchar i alla fall vad jag kan se boetten. Dags att snoka runt lite på the interwebz
 
.. så om mina dagar mest består av att jag duschar, klär min överkropp och startar ett teamsmöte behöver jag inte den tegimiterade versionen. Tack

Exakt, man behöver det inte....men. Om man Vill Ha tegimenterat då skall man givetvis köpa det. :)

Det är du själv som skall bära klockan och trivas med den. Om jag fick möjligheten att välja mellan en tegimenterad och obehandlad modell, då hade jag valt den som är tegimenterad. Vill du gå ett snäpp ännu häftigare, då kör man givetvis på en U50 S som är både tegimenterad och Black Hard Coating behandlad. :cool:
 
Tillbaka
Topp