• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Exakt, man behöver det inte....men. Om man Vill Ha tegimenterat då skall man givetvis köpa det. :)

Det är du själv som skall bära klockan och trivas med den. Om jag fick möjligheten att välja mellan en tegimenterad och obehandlad modell, då hade jag valt den som är tegimenterad. Vill du gå ett snäpp ännu häftigare, då kör man givetvis på en U50 S som är både tegimenterad och Black Hard Coating behandlad. :cool:
Sant! Ärligt talat så har jag nog passerat ”behöver” för länge sedan, men som du skriver finns det ju andra skalor att jobba mot. Häftighetsindex låter som ett bra index att optimera mot. 🤟
 
Tvättar tyskarna, med tysken…
388DEC52-F7EF-488D-A2C8-5F8A8B7862EC.jpeg B39549BA-1730-4C3D-8FF0-C2A6564CDE11.jpeg
 
Sant! Ärligt talat så har jag nog passerat ”behöver” för länge sedan, men som du skriver finns det ju andra skalor att jobba mot. Häftighetsindex låter som ett bra index att optimera mot. 🤟

Jag skulle inte ha något emot att "byta" upp mig till en U50 S, men jag är nöjd med min vanliga U50. Ha begäret till en häftigare modell kommer alltid att finnas i bakgrunden. Så småningom kommer jag garanterat att skaffa S-modellen i framtiden. :)
 
Alltså samtliga innan 2019?


Föredrar ETA eftersom jag har fått för mig att det är bättre tillverkare än Sellita, vilket kanske inte stämmer alls. Dessutom tycker jag det är fult av Sellita att sno ETAs olika verk.
Selitta har i många år gjort delar till ETA och tom kompletta verk tror jag. Därför kan man inte se det som en kopia utan snarare en partner som nu har rätt att tillverka och sälja verk utan att gå med ETA. Det sägs också att Selitta investerat i nyare maskiner o prylar så möjligen kan kvaliteten vara tom bättre. Eller inte.... Enda anledningen till att vilja ha ett eta märkt eta är väl att det är lite mer känt och etablerat som varumärke. Men annars är det nog ingen skillnad och det är ju en arbetshäst, inte ett verk att beundra i sig även om det är alldeles fantastiskt bra funktionsmässigt.
 
Fast ett applicerat index behöver varken vara unikt eller en bättre detalj än ett målat index, det beror ju helt på klockan. Om man till exempel skulle göra en re-issue på BW så skulle applicerade index inte göra tavlan finare, utan förstöra den. Skulle man göra en glossy sunbursttavla som garanterat kräver mer arbete än en mattsvart skulle det inte heller göra tavlan finare utan förstöra den.

Så det är kopplingen välarbetad - fin som jag inte riktigt köper och därav att vanliga 103 inte tappar i pris beroende på vilka andra referenser i modellserien som dyker upp, även om de är mer välarbetade :)

Fantastiskt ändå med de här diskussionerna som jag tycker är superintressanta, men som för en utomstående troligtvis har samma intressegrad som något man kan vagga barnen till sömns med 😄

Tror man kan hoppa över att vattna idag va?

IMG_20211205_083346-01.jpeg
Instämmer i att det ena inte behöver vara finare än det andra. Dock är ju utförandet viktigt särskilt vid tryckta/målade index och där har iaf mina Sinn klockor varit jämförelsevis dåliga både avseende index och visare. Min 104 hade visare som det stack fram vitt "krull" underifrån...🤣 Den dag Sinn höjer sig till god eller gärna "Tysk" nivå vad gäller från finish så återkommer det garanterat en Sinn i klocklådan för design o modeller är fantastiskt trevliga.
 
Instämmer i att det ena inte behöver vara finare än det andra. Dock är ju utförandet viktigt särskilt vid tryckta/målade index och där har iaf mina Sinn klockor varit jämförelsevis dåliga både avseende index och visare. Min 104 hade visare som det stack fram vitt "krull" underifrån...🤣 Den dag Sinn höjer sig till god eller gärna "Tysk" nivå vad gäller från finish så återkommer det garanterat en Sinn i klocklådan för design o modeller är fantastiskt trevliga.

Hade hållit med dig om samtliga 104-visare hade vitt krull som stack ut :) Sinn är inget GS eller Lange, men att inte kalla det god kvalitet gällande finish stämmer helt enkelt inte.

Vet att du vill få det till att Monta m.fl. trumfar i utförande, men jag tycker att jämförelserna ofta haltar då t.ex. en EZM9-boett oavsett hur avancerad tillverkningstekniken är med blästrad tegimenterad titan, kopparsulfatkapel aldrig kan slå en Monta-boett i stål med hyfsat fasade kanter gällande blingfaktor, men det är heller inte meningen ☮️
 
Instämmer i att det ena inte behöver vara finare än det andra. Dock är ju utförandet viktigt särskilt vid tryckta/målade index och där har iaf mina Sinn klockor varit jämförelsevis dåliga både avseende index och visare. Min 104 hade visare som det stack fram vitt "krull" underifrån...🤣 Den dag Sinn höjer sig till god eller gärna "Tysk" nivå vad gäller från finish så återkommer det garanterat en Sinn i klocklådan för design o modeller är fantastiskt trevliga.
Det verkar som om du har bra med otur. Har tre Sinn där jag inte har några synpunkter alls på finish eller utförande. Tvärtom faktiskt.
Särskilt min 900 är fantastisk i alla de avseendena
 
Hade hållit med dig om samtliga 104-visare hade vitt krull som stack ut :) Sinn är inget GS eller Lange, men att inte kalla det god kvalitet gällande finish stämmer helt enkelt inte.

Vet att du vill få det till att Monta m.fl. trumfar i utförande, men jag tycker att jämförelserna ofta haltar då t.ex. en EZM9-boett oavsett hur avancerad tillverkningstekniken är med blästrad tegimenterad titan, kopparsulfatkapel aldrig kan slå en Monta-boett i stål med hyfsat fasade kanter gällande blingfaktor, men det är heller inte meningen ☮️
Visst i det faller stämner det ju absolut! Jag har nog haft minst ett par klockor av de flesta "vanliga" märken och kan ju bara utgå från vad jag själv sett. Jag har verkligen ingen anledning att "dissa" Sinn men av dom klockor jag haft ligger dom totalt sett långt ned i min egen (baserad på få exemplar av varje märke men noggranna observationer med lupp) kvalitetsstege. Jag håller märken som Oris, Longines, Monta, Hamilton, Tag Heuer, Oak & Oscar, Christopher Ward, Stowa mfl som bättre vad gäller fit n finish. Det gäller ju då inte bara ett enskilt område utan genomsnitt över visare, index, tavla, boett, passning på endlänkar, borstning etc. Sedan är det OK att andra tycker att Sinn håller hög nivå. Finns väl inget facit här... Dock tänker jag att man kanske inte tycker det är så viktigt och därför inte jämför så noga. Då är det ju heller inget problem. Det kan ju också vara bra med en lite öppen diskussion om sådant för nytillkomna klockintresserade. Alla behöver inte tycka lika samtidigt som det blir fånigt om alla sitter med skygglappar på. Med det sagt skulle jag ändå kunna tänka mig en Sinn igen gör jag gillar som sagt allt annat med märket.
 
Visst i det faller stämner det ju absolut! Jag har nog haft minst ett par klockor av de flesta "vanliga" märken och kan ju bara utgå från vad jag själv sett. Jag har verkligen ingen anledning att "dissa" Sinn men av dom klockor jag haft ligger dom totalt sett långt ned i min egen (baserad på få exemplar av varje märke men noggranna observationer med lupp) kvalitetsstege. Jag håller märken som Oris, Longines, Monta, Hamilton, Tag Heuer, Oak & Oscar, Christopher Ward, Stowa mfl som bättre vad gäller fit n finish. Det gäller ju då inte bara ett enskilt område utan genomsnitt över visare, index, tavla, boett, passning på endlänkar, borstning etc. Sedan är det OK att andra tycker att Sinn håller hög nivå. Finns väl inget facit här... Dock tänker jag att man kanske inte tycker det är så viktigt och därför inte jämför så noga. Då är det ju heller inget problem. Det kan ju också vara bra med en lite öppen diskussion om sådant för nytillkomna klockintresserade. Alla behöver inte tycka lika samtidigt som det blir fånigt om alla sitter med skygglappar på. Med det sagt skulle jag ändå kunna tänka mig en Sinn igen gör jag gillar som sagt allt annat med märket.

Vem sitter med skygglapppar? Så om man inte håller med dig lever man i förnekelse?

Jag är verkligen ingen märkesgroupie i avseende att allt Sinn gör är perfekt, långt därifrån. Men det fåniga är snarare att påstå att Sinn inte ens når upp till god kvalitet i finish för att du har fått ett par sämre ex. Sen är du inte ensam om att sitta med lupp och titta på klockor, men för all del, här i tråden är vi bara ett gäng dummies som inte förstår vad kvalitet är och vad man ska titta efter 🙃
 
Den där färgsättningen kan det inte finnas många märken som har.
Sjukt rolig 👌🏽

Ja, den är verkligen mysig :heart: Det mörka tegimenterade stålet, den grå nyansen på tavlan, de cremefärgade subdialsen och toppat med de mörkröda accentfärgerna. Mumma! 🤩

[EDIT] Hade dock gärna sett att datumskivan inte hade varit svart utan speglat någon av de andra färgerna i tavlen.[/EDIT]
 
Jag gillar tavlan på min 103 och vet inte om jag tycker classic 12 är snyggare. De är ju olika. Men jag tycker min 103:a är en ändamålsenlig klocka som stämmer bra med flygar-DNA:t.

Instämmer i att det ena inte behöver vara finare än det andra. Dock är ju utförandet viktigt särskilt vid tryckta/målade index och där har iaf mina Sinn klockor varit jämförelsevis dåliga både avseende index och visare. Min 104 hade visare som det stack fram vitt "krull" underifrån...🤣 Den dag Sinn höjer sig till god eller gärna "Tysk" nivå vad gäller från finish så återkommer det garanterat en Sinn i klocklådan för design o modeller är fantastiskt trevliga.
Jag är väldigt kär i både finish och tavla på min Sinn 103 St. På sätt och vis är det min grail (även om jag flörtar med tanken på en Speedmaster (jag måste ju kunna fortsätta ut i statosfären med klockan)).

IMG20211205163852.jpg

Hej hej från mig och God Jul! 🎅🏼
 
Jag är väldigt kär i både finish och tavla på min Sinn 103 St. På sätt och vis är det min grail (även om jag flörtar med tanken på en Speedmaster (jag måste ju kunna fortsätta ut i statosfären med klockan)).

IMG20211205163852.jpg

Hej hej från mig och God Jul! 🎅🏼
Bjuder förresten på den här bilden.

Earth_Mechanical_Layers_Not_at_scale__01.png

Började fundera över atmosfärens olika lager och kom fram till att jag behöver nog inte byta upp mig för att klara stratosfären. Känns inte för off topic med tanke på att Sinn gör flygarklockor. 🤣

Det här är således ändå allmänbildning för oss Sinnister. Vi flyger med moderna plan i troposfären och nedre delen av stratosfären vad jag förstår. 🤓
 
Tillbaka
Topp