• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Vi kan kalla dig Panda Kungen från nu. Har aldrig förstått varför Autavia blev så impopulär ( kanske att ta i), troligtvis för det höga priset och vad som fanns att köpa för den pengen. TH dubblade sina priser mer eller mindre, speciellt i Sverige. Och de var före Omega med flera kraftigt höja sina priser. Just denna modellen kom i den skarven.
Tror den blev impopulär pga att det var TAG Heuer som gjorde den. Egentligen var inte priset högt om man jämför med liknande märken som har inhouse verk. Blir säkert samma sak med den nya limegröna manuella kronografen som TH kom med för en månad sedan. Klocknoblessen har väll länge rynkat på näsan åt TH.
Panda nörd kanske passar bättre med med ryckningar åt Valjoux hållet och CP-2 modeller :)
 
Quarz.. Gött o slippa veva igång skiten när den legat en vecka eller två 😎.

FFC54199-271C-44A9-A79F-8CB362485424.jpeg
 
Tror den blev impopulär pga att det var TAG Heuer som gjorde den. Egentligen var inte priset högt om man jämför med liknande märken som har inhouse verk. Blir säkert samma sak med den nya limegröna manuella kronografen som TH kom med för en månad sedan. Klocknoblessen har väll länge rynkat på näsan åt TH.
Panda nörd kanske passar bättre med med ryckningar åt Valjoux hållet och CP-2 modeller :)
Lite off topic, men vilken TH menar du? Gillar det jag hör: grön, manuell kronograf - släng på vintage vibbar och enbart Heuer logga så är jag såld. bifogar kvälllen bild för att vara on topic igen :)


CAA234D0-C89F-4192-8C56-E59BC23BD782.jpeg
 
Lite off topic, men vilken TH menar du? Gillar det jag hör: grön, manuell kronograf - släng på vintage vibbar och enbart Heuer logga så är jag såld. bifogar kvälllen bild för att vara on topic igen :)


CAA234D0-C89F-4192-8C56-E59BC23BD782.jpeg
Sorry.. rörde ihop märkena lite. klockutmattning menade breitligs senaste pistage gröna... så glöm det jag skrev i förra inlägget :banghead::banghead::banghead:
Är väldigt nära att knipa en sådan

OT bild..

1638741822170.png
 
Den är riktigt fin den där 856 UTC, den är som @Clark Kent sagt många gånger ett riktigt OWG-material! Måste se till att prova en igen vid tillfälle, är ändå rädd jag ändå inte kommer klicka 100% med den på samma sätt som mina övriga Sinnar….
Jag kan bara hålla med, jag tror jag kan ha hittat den ultimata vardagsklockan iom denna.

Det är möjligt att 857:an skulle passat mig bättre då den har vridring, jag påminns faktiskt hur användbart det är de gånger jag bär klockor utan. Men det var ett aktivt val gå för denna då 857 återigen skulle bli något av ett "same ol' story"-köp för mig.

Tydligen har jag gått och blivit "den killen" nu också, trots att jag ofta gladeligen bär Seikodykare på 48(!)mm samt har ägt en Colt skyracer som jag gillade skarpt, då jag tycker att denna gärna kunde fått vara 1-2mm mindre. Då hade den varit perfekt!
 
Jag kan bara hålla med, jag tror jag kan ha hittat den ultimata vardagsklockan iom denna.

Det är möjligt att 857:an skulle passat mig bättre då den har vridring, jag påminns faktiskt hur användbart det är de gånger jag bär klockor utan. Men det var ett aktivt val gå för denna då 857 återigen skulle bli något av ett "same ol' story"-köp för mig.

Tydligen har jag gått och blivit "den killen" nu också, trots att jag ofta gladeligen bär Seikodykare på 48(!)mm samt har ägt en Colt skyracer som jag gillade skarpt, då jag tycker att denna gärna kunde fått vara 1-2mm mindre. Då hade den varit perfekt!
Den här är den ultimata vardagsklockan för mig.
Ingen sekundvisare som stör.
Lättläst.
Robust.
Fått sig några dings så ingen jag behöver vara rädd om.
Vilar ganska mycket för tillfället men kommer hoppa upp på armen så snart cyklingen/simningen kommer igång igen.
F059F92B-ACCE-4B29-A6D0-381E8EB97463.jpeg
 
@Marksan Jag gillar verkligen blingfaktorn :) Det var ett enkelt val när lådan öppnades.

Frågan är om man ska våga sig på att få till länken eller om man ska avvakta åtminstone ångra dagar innan man sätter första repan.

IMG_20211206_123221-01.jpeg
Jag kanske vänjer mig :D:
IMG_8540.jpg

Klassik 12 vid brasan. Med Sinns vintageläder (vanliga 103-ans standardband) för att få lite mer pilot-tool-känsla, tycker det blev rätt bra.
 
OT, men varför djupet i feet?
Imperiet i StarWars är ju mindre avskytt än imperialistiska måttenheter.
Mig veterligen så har Frankrike en rätt central roll i metersystemet.
Du har rätt i det, kan det vara att de satsade på USA marknaden? Samt att mycket fortfarande till sjöss är angivet i fot. Tex längden på en båt etc.

I mentioned that the Yema Superman you’re staring it is actually badged as a LeJour. We’ve discussed the fact that LeJour was nothing more than a Yema rebadged for US sale. The funny thing, and again it’s normal, is that watch contains a Yema case back. No, it didn’t seem to take much to take much to skirt customs back in the day other than a simple name change on the dial. Yema versions, by the way, are identical aside from the name on the dial. As referenced, the watch you are looking at here is the earliest edition of the Superman.
 
Du har rätt i det, kan det vara att de satsade på USA marknaden? Samt att mycket fortfarande till sjöss är angivet i fot. Tex längden på en båt etc.

I mentioned that the Yema Superman you’re staring it is actually badged as a LeJour. We’ve discussed the fact that LeJour was nothing more than a Yema rebadged for US sale. The funny thing, and again it’s normal, is that watch contains a Yema case back. No, it didn’t seem to take much to take much to skirt customs back in the day other than a simple name change on the dial. Yema versions, by the way, are identical aside from the name on the dial. As referenced, the watch you are looking at here is the earliest edition of the Superman.
Eller så enkelt att det ser coolare ut med 990 än typ 300 :woot:
 
Såg på Sinns Instagram att Sven minsann fick tag i en Klassik 12.
Undrar hur många på Sinn som köpte den?
Han ser glad ut pojken.
1638800718296.png


 
Du har rätt i det, kan det vara att de satsade på USA marknaden? Samt att mycket fortfarande till sjöss är angivet i fot. Tex längden på en båt etc.

I mentioned that the Yema Superman you’re staring it is actually badged as a LeJour. We’ve discussed the fact that LeJour was nothing more than a Yema rebadged for US sale. The funny thing, and again it’s normal, is that watch contains a Yema case back. No, it didn’t seem to take much to take much to skirt customs back in the day other than a simple name change on the dial. Yema versions, by the way, are identical aside from the name on the dial. As referenced, the watch you are looking at here is the earliest edition of the Superman.
Ja jag misstänkte att det var någon form av vurmande för jänkarna.
Tänkte att det kunde var att den använts av nån militär gren eller nått sånt, eller bara en amerikanofil till VD.

Djup har ju angets i mycket konstiga enheter genom åren. Mark Twain och Fifty Fathoms kan man ju acceptera, men fot!? 😉
 
Ja jag misstänkte att det var någon form av vurmande för jänkarna.
Tänkte att det kunde var att den använts av nån militär gren eller nått sånt, eller bara en amerikanofil till VD.

Djup har ju angets i mycket konstiga enheter genom åren. Mark Twain och Fifty Fathoms kan man ju acceptera, men fot!? 😉
OT!
Wikipedia
Fram till 1855 användes följande längdmått i Sverige:
Enheten för längdmåttet var alnen.
1 mil = 6000 famnar
1 famn = 3 alnar
1 aln = 2 fot
1 fot = 2 kvarter
1 kvarter = 6 verktum
1 verktum = 12 verklinjer. Linjer användes dock i praktiken endast i speciella tillämpningar, t ex storleken på lampglas för fotogenlampor. I stället föredrog man delar av verktum, såsom halva, fjärdedels och åttondels tum.

Verktum är ju skönt.

Hur många verktum klarar din dinka?
17000!
 
Tillbaka
Topp