• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Steg 1, check! Note to self, använd RÄTT stift hädanefter!😀
20220110_114637.jpg
 
Har du något bandverktyg så borde det inte vara något större problem?
104 eller?


Här en rätt bra video(fel märke dock)


Har ett bandverktyg, men får inget grepp om stiftet.
Har fungerat bra på andra klockor, men här får jag bet. Därav min fråga, hur lyckades du till slut - tror att det kan vara fel typ av stift

Ja, en 104
 
Har ett bandverktyg, men får inget grepp om stiftet.
Har fungerat bra på andra klockor, men här får jag bet. Därav min fråga, hur lyckades du till slut - tror att det kan vara fel typ av stift

Ja, en 104
104 är min knepigaste klocka att byta på, trots bra verktyg är det alltid nära att den får sig en flygtur. Sist testade jag mejselsidan på sinns verktyg som kommer med, och det gick över förväntan.

Detta påminner mig om att jag behöver köpa nya stift eftersom jag nog nött ner kragarna ganska duktigt 😬
 
Har ett bandverktyg, men får inget grepp om stiftet.
Har fungerat bra på andra klockor, men här får jag bet. Därav min fråga, hur lyckades du till slut - tror att det kan vara fel typ av stift

Ja, en 104
Fel stift är ett besök hos urmakare att rekommendera.
Jag använde ren våld en gång efter att jag försvagat pinnen med en vass brytkniv först, kanske inte något att ta efter 😅
 
Senast ändrad:
104 är min knepigaste klocka att byta på, trots bra verktyg är det alltid nära att den får sig en flygtur. Sist testade jag mejselsidan på sinns verktyg som kommer med, och det gick över förväntan.

Detta påminner mig om att jag behöver köpa nya stift eftersom jag nog nött ner kragarna ganska duktigt 😬
Och Som @R.Capac sa;
Pinnar utan kragar borde förbjudas.
 
Ni som varit med ett tag vet att det är ungefär nu jag får totalt frispel!! Ska bara ta ett par valium före jag börjar... @Sennelier tack för en kul affär!
20220110_170450.jpg
Tack detsamma! Trevligt att träffas.

Jag upptäckte att bandstiften från h-länken är för tjocka för f-länken. Jag hade ett par smala i rätt längd hemma, men de var så klart böjda och gick inte att få hela vägen in. Har jag tur har urmakaren på byn öppet imorgon, så jag ska ta en tur dit och se om han har ett par som passar. Det här med bandstift alltså... 😖🤬
 
Tack detsamma! Trevligt att träffas.

Jag upptäckte att bandstiften från h-länken är för tjocka för f-länken. Jag hade ett par smala i rätt längd hemma, men de var så klart böjda och gick inte att få hela vägen in. Har jag tur har urmakaren på byn öppet imorgon, så jag ska ta en tur dit och se om han har ett par som passar. Det här med bandstift alltså... 😖🤬
Jag passade på att köpa några uppsättningar 20 och 22 när jag ändå beställde lite annat. Kostar knappt något och skönt att ha i lådan.
Gjorde misstaget att köpa 2 par av Eriksons en gång däremot. 100 spänn paret. Direkt efter att jag köpt en klocka för 40 papp. Det kändes sådär
 
Jag passade på att köpa några uppsättningar 20 och 22 när jag ändå beställde lite annat. Kostar knappt något och skönt att ha i lådan.
Gjorde misstaget att köpa 2 par av Eriksons en gång däremot. 100 spänn paret. Direkt efter att jag köpt en klocka för 40 papp. Det kändes sådär.
Bra tips!

100 spänn paret är faktiskt osmakligt dyrt. Där kan vi snacka vinstmarginal.

Återkommer med bild när jag lyckats med mitt projekt.
 
Tack detsamma! Trevligt att träffas.

Jag upptäckte att bandstiften från h-länken är för tjocka för f-länken. Jag hade ett par smala i rätt längd hemma, men de var så klart böjda och gick inte att få hela vägen in. Har jag tur har urmakaren på byn öppet imorgon, så jag ska ta en tur dit och se om han har ett par som passar. Det här med bandstift alltså... 😖🤬
Det var ju osedvanligt surt! Jag har iaf lyckats få dit min!
 
Om det går bra i morgon så ska det bli ny länk på denna, byta med @Sennelier . Om urmakaren får lös dena efter att jag lyckades få dit fel stift....
16417485872665824186780869655750.jpg


Steg 1, check! Note to self, använd RÄTT stift hädanefter!😀
20220110_114637.jpg

Underligt att tooliga Sinn inte har det på alla sina boetter…. 🤔

Ni som varit med ett tag vet att det är ungefär nu jag får totalt frispel!! Ska bara ta ett par valium före jag börjar... @Sennelier tack för en kul affär!
20220110_170450.jpg
Vad ni tramsar med era bandstift grabbar.. En just bandsåg och ett smat blad löser alla problem. :p




IMG_0971.JPG
 
Tillbaka
Topp