• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Min favorit :) 556 I RS
BE3F1617-35CF-4657-98B2-6FB4F5694AAC.jpeg

Kul att EZM 13 fick leva vidare hos Sinn! Och efter att ha smält det första intrycket - är ju van vi den äldre modellen - tycker jag dessutom resultatet blev riktigt lyckat.

D96DF6FE-179C-4416-8ABC-1B2DC67BED02.jpeg

Jag har just köpt dricka till ett födelsedagskalas, men borde kanske spara pengarna till en ny Sinn i stället 😁

Ha en trevlig helg allihop!

Någon som har erfarenhet av en 103 Ti UTC IFR?
Funderar lite på den eller ”nya” EZM13.1.
Hur är SINNs titan? Är den känslig mot repor?
051D385C-4A0D-4614-B460-83C6E25409A2.jpeg

25079348-6DA8-4180-8749-E697E36F98C7.jpeg
Lagt den i köpkorgen ett antal gånger..
Sen sålde ju Clark en 103 utc i stål för 19'(??!!??) och jag ångrar fortfarande varför jag inte slog till.
Tittar på ett annat märke just nu där det finns både stålvariant, härdad eller titan grade 5.
Förståsigpåarna i olika klockforum menar väl att om man som jag sitter mestadels sitter vid skrivbordet/soffan och leker Indiana Jones är det bara att ta titan om jag gillar känslan.
Om jag verkligen vill ha en tålig så ska jag välja stål.

Sen sålde ju Clark en 103 utc i stål för 19'(??!!??) och jag ångrar fortfarande varför jag inte slog till.
Tittar på ett annat märke just nu där det finns både stålvariant, härdad eller titan grade 5.
Förståsigpåarna i olika klockforum menar väl att om man som jag sitter mestadels sitter vid skrivbordet/soffan och leker Indiana Jones är det bara att ta titan om jag gillar känslan.
Bara för protokollet så sålde Clark en 103 Ti IFR dvs Titanium och icke UTC🕵️‍♂️. Och JAG borde ha köpt den för 19,5k :).

såg nu att 103 var 17mm tjock o_O Dessvärre är det lite i överkant. Får nog bli en EZM13.1. Synd bara att den ligger över 30’ (med länk) Är lite av en psykologisk spärr. 29990 så hade jag slagit till :p

Gjorde en ny mätning, på 4 dygn så har den snittat -2.6spd. Funderar starkt på att skita i å skicka den till Tyskland. Har fått frakt papper å allt. Den sacka ju -10sek två dagar i rad för ett tag sen men det måste ha varit en tillfällighet?
Screenshot_20220220_094745.jpg
Nja... det där säger inte så mycket.. Snittet är helt ok men i vilka possitioner har du mätt klockan ? Fullt uppdragen eller halvt uppdraagen. och vid vilken temperatur ?
Alla dessa parametrar påverkar klockans gång. Avvikelse per minut, amplitud och beet error är olika beroende på klockans possition. Dessutom kan det variera från dag till dag beroende på temparatur och hur mycket klockan är uppdragen.

På skoj testade jag två olika SINNar med två olika men liknande urverk. Den ena klockan relativt ny och den andra med nåra år på nacken. Dom är mätta i 6 possitioner med ca 10 miuter i varje possition. VIlken klocka går bäst tycker du? Som du ser så varierar nogranheten rätt mycket mellan olika possitioner :)

IMG_0991.JPG

Nja... det där säger inte så mycket.. Snittet är helt ok men i vilka possitioner har du mätt klockan ? Fullt uppdragen eller halvt uppdraagen. och vid vilken temperatur ?
Alla dessa parametrar påverkar klockans gång. Avvikelse per minut, amplitud och beet error är olika beroende på klockans possition. Dessutom kan det variera från dag till dag beroende på temparatur och hur mycket klockan är uppdragen.

På skoj testade jag två olika SINNar med två olika men liknande urverk. Den ena klockan relativt ny och den andra med nåra år på nacken. Dom är mätta i 6 possitioner med ca 10 miuter i varje possition. VIlken klocka går bäst tycker du? Som du ser så varierar nogranheten rätt mycket mellan olika possitioner :)

IMG_0991.JPG
Din classic 12 tycker jag ju går bäst av dina två då den går jämnast mellan de olika positionerna, sen blir snittet sämre om man mäter spd avvikelse men det är ju en annan parameter.
Min senaste mätning jag gjorde nu är med klockan på handleden vaken tid, förutom en dag då den låg i klocklådan hela dagen. Denna mätning säger inte så mycket hur klockan mår det är jag fullt medveten om, den säger vad klockan snittar vid anvädning och inte i massa olika positioner.
Har kört den i min timegrapher och den visar ett liknande resultat som din classic 12 när det gäller amplitud och beat error. När jag var i kontakt med sinn så föreslog dom en ruckning som de kunde stå för då klockan enligt dom skall gå mellan 0-10sek plus per dag, den ska aldrig gå minus. Men självklart skulle de funktiontesta den först. Får se hur jag gör med om den ska på spa eller inte 🙂

Tillbaka
Topp