• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Din classic 12 tycker jag ju går bäst av dina två då den går jämnast mellan de olika positionerna, sen blir snittet sämre om man mäter spd avvikelse men det är ju en annan parameter.
Min senaste mätning jag gjorde nu är med klockan på handleden vaken tid, förutom en dag då den låg i klocklådan hela dagen. Denna mätning säger inte så mycket hur klockan mår det är jag fullt medveten om, den säger vad klockan snittar vid anvädning och inte i massa olika positioner.
Har kört den i min timegrapher och den visar ett liknande resultat som din classic 12 när det gäller amplitud och beat error. När jag var i kontakt med sinn så föreslog dom en ruckning som de kunde stå för då klockan enligt dom skall gå mellan 0-10sek plus per dag, den ska aldrig gå minus. Men självklart skulle de funktiontesta den först. Får se hur jag gör med om den ska på spa eller inte 🙂
Tycker SINN att du ska lämna klockan för justering är det inget snack om saken. Jag brukar på skoj mäta mina klockor lite då och då mest som terrapi. Jag får aldrig samma värden vid olika tidpunkter. Mätte min Speedy en dag och höll på att få en hjärtinfarkt då den visade + 26 sec/dag vid en possition men sen dess har den avvikelsen aldrig återkommigt. En viss avvikelse får man nog accetpera med tanke på ålder och annat men vist är det kul när klockan går perfekt.
Ska jag vara riktigt ärlig (och det ska man) så märker jag aldrig om den klocka jag har på mig drar sig eller går för fort. Har vi några tillfällen haft en klocka en hel dag utan att notera att den inte varit uppdragen. Lite trist när kompisarna påpekar att klockan har stannat :rolleyes:

Tycker SINN att du ska lämna klockan för justering är det inget snack om saken. Jag brukar på skoj mäta mina klockor lite då och då mest som terrapi. Jag får aldrig samma värden vid olika tidpunkter. Mätte min Speedy en dag och höll på att få en hjärtinfarkt då den visade + 26 sec/dag vid en possition men sen dess har den avvikelsen aldrig återkommigt. En viss avvikelse får man nog accetpera med tanke på ålder och annat men vist är det kul när klockan går perfekt.
Ska jag vara riktigt ärlig (och det ska man) så märker jag aldrig om den klocka jag har på mig drar sig eller går för fort. Har vi några tillfällen haft en klocka en hel dag utan att notera att den inte varit uppdragen. Lite trist när kompisarna påpekar att klockan har stannat :rolleyes:
Ja du har väl rätt, det är väl lika bra å skicka iväg den... det som tar emot är att den är borta så länge bara :confused:.
Även jag kör lite mätningar för skojs skull men jag vill ha koll på hur klockan går och mår så att säga. Min speedy däremot går väldigt bra, nån eller några sekunder i avviklese bara. Ställer den exakt och har jag den i flera dagar så kollar jag mot mobilen bara så att de växlar minut någorlunda lika efter några dagar🙂
Har dock aldrig lyckats med att gå en hel dag och inte märkt att den står still 😂 Däremot ställt nån timme fel har hänt 🙃

Ja du har väl rätt, det är väl lika bra å skicka iväg den... det som tar emot är att den är borta så länge bara :confused:.
Även jag kör lite mätningar för skojs skull men jag vill ha koll på hur klockan går och mår så att säga. Min speedy däremot går väldigt bra, nån eller några sekunder i avviklese bara. Ställer den exakt och har jag den i flera dagar så kollar jag mot mobilen bara så att de växlar minut någorlunda lika efter några dagar🙂
Har dock aldrig lyckats med att gå en hel dag och inte märkt att den står still 😂 Däremot ställt nån timme fel har hänt 🙃
Det är för jävligt att det ska ta en evighet att få ett garatiärende åtgärdat. Är ren slöhet av SINN att inte godkänna någon lokal urmakare att fixa en så enkel sak som en ruckning, Sinns oförmåga att sköta sina garanti och service åtagande påverkar inte viljan att köpa en sinn till på ett possitivt sätt

Det är för jävligt att det ska ta en evighet att få ett garatiärende åtgärdat. Är ren slöhet av SINN att inte godkänna någon lokal urmakare att fixa en så enkel sak som en ruckning, Sinns oförmåga att sköta sina garanti och service åtagande påverkar inte viljan att köpa en sinn till på ett possitivt sätt
Jag håller med om att det tråkigt att det tar lång tid för garantiärenden. Det borde hanteras snabbt.
Men jag kan förstå att de inte vill låta någon annan ta i klockan än de själva. En ruckning är ju relativt enkel att utföra kan man tycka. Men om det visar sig att något annat krävs, något kanske är skadat pga felaktigt användande t ex, så blir det helt plötsligt en bedömningsfråga. Garantianspråk i form av byte av delar av verket kanske. Denna bedömning lär de vilja göra själva. Alternativt ha en utsedd verkstad som är utpekad och godkänd av dem. Det senare kommer garanterat att kosta mycket mer än det smakar för deras del på den svenska marknaden.
Jag vet inte hur stor andel den svenska marknaden är av deras totala volym, men om den inte är betydande tror jag att vår marknad är alldeles för liten för deras insats som det skulle kräva.
Istället anser jag att de borde de ha så många urmakare hos sig i Frankfurt att de kan hantera garantiärenden inom skälig tid, i min värld <2 veckor.

Ja, men, dom är absolut inte ensamma i att ta god tid på sig. Tyvärr.

Jag mäter alltid gången på mina klockor när jag köper dem. Dels för att det är kul att veta, speciellt när de går riktigt bra. Min 104a gick +1,0 och 857 UTCn +1,9 tex.
Sen är det ju riktigt bra att veta i vilken position man ska vila klockan på natten för att motverka att den går fort eller långsamt vid användandet.
Ofta sticker nån position iväg, som här:
Screenshot_20220220-171028_WatchCheck.jpg

Undvika att låta den ligga med glaset uppåt på natten alltså.

Som jämförelse till ovanstående mätning på SINN klockor kan vi ta ett exempel med ett 72 år gammalt vrak. Går den bra eller dåligt?
Snittet är nästan bättre än en ny SINN men i övrigt finns det mer att önska.

IMG_0992.JPG

Ser lite ut som min Seiko Turtle. Inte för att jag förväntar mig att gången på den ska gå top notch eller nåt, men mätte upp den för några veckor sedan och över en femdagarsperiod så landade den på +4,9 s/d. Detaljgranskar man siffrorna och de olika mätpunkterna däremot, så är det en jävla berg-och-dalbana - helt klart ingenting för några taktiska black ops.

Största avviken beroende på position under denna period var -18,9 resp. +15,7.. :)

Gammal bild på Sinn & Tonic (bär annat på armen idag.. :bag:) för att bibehålla märkesrelevansen:

Screenshot_20220221-082328_Instagram.jpg

FBC1A390-7E53-4B1B-8A27-D9E8656DA215.jpeg
Tur att man har rejäl jacka, kom just på varför jag föredrar Nato framför länk på vintern. 🥶 EZM3F är trevligt oavsett, drog igång en ny mätserie för att mäta avvikelsen och se om tidstappandet var
Inbillning, stämmer det får det nog bli till att ansöka om ett spabesök…

Tillbaka
Topp