• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Flikar in. Kan nog passa din klocka med integrerade bandhorn. Jag köpte ett sådant men det blev aldrig att använda då det då formen inte alls passade 856 eller annan klocka jag hade. Synd att jag sålde det, hade varit roligt att skicka det till en Sinn. Di Modell håller generellt bra kvalité.
Har Sinn-varianten som numer sitter permanent på 103an. Lång inkörning men när det väl mjukats upp är det helt underbart.
F57A519B-C829-45B3-B501-CE721C42A87E.jpeg

Snyggt! Di-Modells Pilot är smäckrare och förmodligen mjukare. Hur urkapningen i lädret vid badstiftänden funkar mot Sinnen måste man nog testa fört att se.
Är Sinns också "tvådelat" som Di-Modells är? Om jag förstått det rätt är Di-Modells två band på varandra?
1652004874907.jpeg

Är Sinns också "tvådelat" som Di-Modells är? Om jag förstått det rätt är Di-Modells två band på varandra?
1652004874907.jpeg
Pratar över @Skägglurk s huvud nu men det vi tittar på två olika band nu.
Det ena som det står Sinn på som är monterat på klockan på bild som det även kan stå Di-Modell Chronissimo på.
Sen tittar han även på Di-Modell Pilot som inte Sinn har någon modell av och det ett band i ett stycke. Jag har haft ett Pilot också men aldrig postat någon bild.
Som jag uppfattat situationen iaf.

Pratar över @Skägglurk s huvud nu men det vi tittar på två olika band nu.
Det ena som det står Sinn på som är monterat på klockan på bild som det även kan stå Di-Modell Chronissimo på.
Sen tittar han även på Di-Modell Pilot som inte Sinn har någon modell av och det ett band i ett stycke. Jag har haft ett Pilot också men aldrig postat någon bild.
Som jag uppfattat situationen iaf.
Jag tappade det vid "två olika band" 😵‍💫

Senast ändrad:
Vet inte om detta har avhandlats redan eller är allmän kännedom men jag snubblade över en tråd på WUS där det diskuteras att Sellitta har uppgraderat PR på sina SW300/330 verk från 38 till 56 timmar, denna tråd är från juli 2021.
(https://www.watchuseek.com/threads/...e-increased-to-56-hours-when-and-how.5324153/)

Bra nyheter om det stämmer, jag har mailat Sinn för att försöka få det bekräftat men inte fått något svar ännu. På @ERIKSON URHANDEL hemsida listas gångreserven på 856 UTC till 42 timmar, medan watchbuys nämner "extended power reserve of 56 hours".

Min 856 har nog stannat vid ett enda tillfälle under det dryga halvår jag ägt den och då höll jag inte koll på PR, får försöka göra ett test i veckan.

Nu är det givetvis fler tillverkare som använder sig av dessa verk men jag tar diskussionen här ändå 😉, någon som vet hur det ligger till med dessa uppgradera Sellittaverk?
FDB78A04-0CBA-41FC-8AF9-FA6F860B1DF7.jpeg

Från en annan tråd på WUS:

"So Watchbuys informed me they do not have a way to know whether my watch has the upgraded power reserve. They also said Sinn has no way of knowing either and are not tracked by serial number and power reserve at Sinn.

They acknowledged Selitta did recently update their specs for the SW3XX and SW5XX series.

So only way to find out is fully charge it and let it sit."

Vet inte om detta har avhandlats redan eller är allmän kännedom men jag snubblade över en tråd på WUS där det diskuteras att Sellitta har uppgraderat PR på sina SW300/330 verk från 38 till 56 timmar, denna tråd är från juli 2021.
(https://www.watchuseek.com/threads/...e-increased-to-56-hours-when-and-how.5324153/)

Bra nyheter om det stämmer, jag har mailat Sinn för att försöka få det bekräftat men inte fått något svar ännu. På @ERIKSON URHANDEL hemsida listas gångreserven på 856 UTC till 42 timmar, medan watchbuys nämner "extended power reserve of 56 hours".

Min 856 har nog stannat vid ett enda tillfälle under det dryga halvår jag ägt den och då höll jag inte koll på PR, får försöka göra ett test i veckan.

Nu är det givetvis fler tillverkare som använder sig av dessa verk men jag tar diskussionen här ändå 😉, någon som vet hur det ligger till med dessa uppgradera Sellittaverk?
Det stämmer att PR ökat i nya verken. Dessa verk heter SW330-2. SW330-1 ska kunna gå att uppdatera vid service. Tror man endast byter fjäderhus och fjäder.

Réserve de marche Gangreserve Running time Min.: 50 h Typique, Typisch, Typical: 56

856 UTC har enl. Sinns hemsida
  • SW 330-1

Det stämmer att PR ökat i nya verken. Dessa verk heter SW330-2. SW330-1 ska kunna gå att uppdatera vid service. Tror man endast byter fjäderhus och fjäder.

Réserve de marche Gangreserve Running time Min.: 50 h Typique, Typisch, Typical: 56

856 UTC har enl. Sinns hemsida
  • SW 330-1
Låter ju väldigt bra! Men märkligt att Sinn listar SW330-1 på 856 UTC på hemsidan ännu. PR är dock inte utskrivet.

Jag tänker lite på den svarta 556i Mother of Pearl. Såg alla bilder och videor med vackra färger men samtidigt också kommentarer att "90% av tiden är tavlan svart". Är det verkligen så? Ser man färger bara i några vinklar under starkt dagsljus/sol medan inomhus och på kvällarna är MoP bara svart?

Bästa Sinnister,
Tack för att du hörde av dig och är så observant. Vi får se till att se över detta.

Jag tänker lite på den svarta 556i Mother of Pearl. Såg alla bilder och videor med vackra färger men samtidigt också kommentarer att "90% av tiden är tavlan svart". Är det verkligen så? Ser man färger bara i några vinklar under starkt dagsljus/sol medan inomhus och på kvällarna är MoP bara svart?
Kan inte ge en matematisk fördelning av ofta respektive karaktär syns. Men helt klart är den mer mörk eller svart i sämre ljusförhållanden. I direkt ljus lever den upp. För mig är det bättre, att den kan var lite diskret för att sen ”explodera” i färger. Blir mer dynamiskt i mitt tycke. Säger jag samtidigt som jag har min på annons😂

Tillbaka
Topp