• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Nöjd med min vita 104. Haft svart också, men skulle välja vit framför den. Tycker den vita blir riktigt krispig :)
DCE295E1-88E0-4A8C-A1E1-B8CD68D0605C.jpeg
Magisk! Attans, kanske man klickar hem en redan ikväll :)

Jamen exakt!
Som du tipsar om har jag även funderat på 856:an men UTC-varianten. Blir säkerligen båda i slutändan, men tills bingolotto levererar så har jag ställt in siktet på 104:an till att börja med. Har jämfört pilotisarna Archimede har med Laco, Stowa och liknande, fina dem med. Finns mycket att längta till :)
OT i den här tråden, men om du kikar på fliegers av just de tre du nämner vet jag vad du tittat på. Archimede har dykt upp i mina flöden med och den ser schysst ut, men ska man leka "en ska bort" får den vackert stryka på foten.
De övriga två tillverkade faktiskt den typen av klockor till Luftwaffe medan Archimede bara hakat på designen.
Men det beror väl på hur man väger design mot arv och det är väl helt upp till var och en.

OT i den här tråden, men om du kikar på fliegers av just de tre du nämner vet jag vad du tittat på. Archimede har dykt upp i mina flöden med och den ser schysst ut, men ska man leka "en ska bort" får den vackert stryka på foten.
De övriga två tillverkade faktiskt den typen av klockor till Luftwaffe medan Archimede bara hakat på designen.
Men det beror väl på hur man väger design mot arv och det är väl helt upp till var och en.
OT svar :)
Helt korrekt men samtidigt är designen på A. Outdoor en sjysst flirt med -60/70 tals boetter. Och tittar vi på pang för pengarna ligger de ruskigt bra till.
Nu är jag dock inte objektiv då 41 titanaren legat i köpkorgen sen i höstas 😅

Lite historia har ju företaget. Ickler har ju gjort boetter sen 20-talet till andra märken.

Enhällig när de gäller ditt påstående. Nån form av heritage är något som jag känner kommer ha vikt i framtida samling. Spec. Vad gäller de vackra flieger utan logo.

OT svar :)
Helt korrekt men samtidigt är designen på A. Outdoor en sjysst flirt med -60/70 tals boetter. Och tittar vi på pang för pengarna ligger de ruskigt bra till.
Nu är jag dock inte objektiv då 41 titanaren legat i köpkorgen sen i höstas 😅

Lite historia har ju företaget. Ickler har ju gjort boetter sen 20-talet till andra märken.
Absolut, men jag skjuter från höften lite och påstår att de är återväckta typ som Tärnan, men jag kan ha fel.
Jag sytfade på deras Pilot som ser ut precis som IWC, Laco, Wempe, Stowa och A.L&S klockor från det oglada 40-talet.
Det är ju bara dessa fem som har just det arvet.

Enhällig när de gäller ditt påstående. Nån form av heritage är något som jag känner kommer ha vikt i framtida samling. Spec. Vad gäller de vackra flieger utan logo.
Precis. Jag brydde mig kanske inte så mycket om det när jag började kika på klockor, men ju längre ner i kaninhålet jag kommer desto större vikt lägger jag vid det.
Tycker inte man behöver vara absolutist, men om man vill börja en samling kanske man ångrar sig.

Precis. Jag brydde mig kanske inte så mycket om det när jag började kika på klockor, men ju längre ner i kaninhålet jag kommer desto större vikt lägger jag vid det.
Tycker inte man behöver vara absolutist, men om man vill börja en samling kanske man ångrar sig.
Bra att ha med sig! om man nån gång ska ner i hålet som du nämner :)

Med risk att vara petig. Laco tex är också ett återuppväckt varumärke. Företaget i sig är inte alls samma som på 30 o 40 talet.
Klockvärlden är full av story telling.

OT också men A-uhr och b-uhr användes inte av piloterna utan av navigatörerna. Piloterna använde kronografer, bla Hanharts. Så benämningen av a-uhr och b-uhr som pilotklockor är inte helt historiskt korrekt

Lite läsning om bla skillnad mellan pilotklockor och navigationsur

Med risk att vara petig. Laco tex är också ett återuppväckt varumärke. Företaget i sig är inte alls samma som på 30 o 40 talet.
Klockvärlden är full av story telling.

OT också men A-uhr och b-uhr användes inte av piloterna utan av navigatörerna. Piloterna använde kronografer, bla Hanharts. Så benämningen av a-uhr och b-uhr som pilotklockor är inte helt historiskt korrekt
Ja det stämmer. Många av dagens stora aktörer har ju varit i malpåse.
Tror inte Stowa heller var så pigga på 90talet.

Det är lite kul hur mycket Luftwaffe la ner på att få fram klockor utformade för att vara så optimala för varje roll medan Royal Airforce bara klämde på piloterna en "vanlig" Omega.

Påminner lite om (den påhittade) historien om att NASA la ner miljoner på att utveckla Fisher bläckpenna som kan skriva i tyngdlöshet medan CCCP tog med en blyertspenna.

Edit: Såg att du skrev det.
Tänk på att du får lägga på 22,5% + 50kr + frakt...
Jo men en u1000 under 30 måste vara ett bra pris.
956 borde iaf ligga på 20-25

Högre på c24 såklart men där är drömpriser allt som oftast

Edit

Jo men en u1000 under 30 måste vara ett bra pris.
956 borde iaf ligga på 20-25

Högre på c24 såklart men där är drömpriser allt som oftast

Edit
Allt ligger lågt så borde gå upp i slutet.
Säkert många som väntar in i det sista.
Speedysarna ligger alldeles för lågt och PiePan borde ligga närmare 20k. Rolex sub i tvåton känns väl väl billig med?

Tillbaka
Topp