Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Delarna borde ju sannolikt återanvändas vid senare tillfälle? Kanske att de har en separat avdelning som i lugn och ro går igenom de kasserade verken och tar reda på vad som egentligen gått fel, fixar det, och sätter in i annan klocka? 100% gissning.
Delarna borde ju sannolikt återanvändas vid senare tillfälle? Kanske att de har en separat avdelning som i lugn och ro går igenom de kasserade verken och tar reda på vad som egentligen gått fel, fixar det, och sätter in i annan klocka? 100% gissning.
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det nog inte försvarbart att reparera jämfört med att bara byta hela urverket rakt av (kostnaden för urverket är kanske en tusenlapp om ens det men arbetskostnaden borde rimligtvis vara enormt mycket lägre än vid service/reparation som ju är den enskilt största kostnaden vid service) och jag har väldigt svårt att tänka mig att de skulle återanvända begagnade delar med de risker och kostnader det innebär.
Om Sinn ändå väljer att reparera istället för att byta ut urverket så beror det nog på andra orsaker som t.ex. miljömässiga skäl, "horologiska intressen" (läs: arga, nördiga kunder ) eller i dagens läge kanske rentav brist på delar.
Frågan om reparation eller byte vid service har varit uppe tidigare i tråden och då fastslogs (och bekräftades av Erikson) att Sinn alltid reparerar verken.
Frågan om reparation eller byte vid service har varit uppe tidigare i tråden och då fastslogs (och bekräftades av Erikson) att Sinn alltid reparerar verken.
Frågan om reparation eller byte vid service har varit uppe tidigare i tråden och då fastslogs (och bekräftades av Erikson) att Sinn alltid reparerar verken.
@ERIKSON URHANDEL kanske kan kommentera huruvida de har några klockor bokade i en eventuell kommande batch eller om det numera är 32v som gäller även vid beställning där? Samt kanske har lite inside info att dela med sig av kring vad förseningarna beror på? Ett påslag från redan sega 19v till 32v är ju en avsevärd försening...
Svaret sedan tidigare från Sinn är komponenter som det är lång leveranstid på.
Vi har inneliggande order, alltid, vilka inkommer pö om pö. Men exakta datum har dom just nu svårt att ge.
Svaret sedan tidigare från Sinn är komponenter som det är lång leveranstid på.
Vi har inneliggande order, alltid, vilka inkommer pö om pö. Men exakta datum har dom just nu svårt att ge.
Tack för svar. Det känns nästan som att det måste vara boetterna det handlar om? Visare och övriga smådelar måste rimligtvis gå att få tag i genom alternativa leverantörer och standardurverk från Sellita verkar alla andra kunna få tag i utan större bekymmer så med tanke på de extrema leveranstiderna som de flesta andra verkar förskonade ifrån borde det vara något Sinn-exklusivt som strular.
Med det sagt så kan även det mest oväntade orsaka extrema förseningar idag och något så enkelt som en restad reservdel till någon maskin kan skapa ofattbara vågor på vattnet...
Tråkig situation hur som helst för samtliga inblandade. Mer Sinn åt folket!
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det nog inte försvarbart att reparera jämfört med att bara byta hela urverket rakt av (kostnaden för urverket är kanske en tusenlapp om ens det men arbetskostnaden borde rimligtvis vara enormt mycket lägre än vid service/reparation som ju är den enskilt största kostnaden vid service) och jag har väldigt svårt att tänka mig att de skulle återanvända begagnade delar med de risker och kostnader det innebär.
Om Sinn ändå väljer att reparera istället för att byta ut urverket så beror det nog på andra orsaker som t.ex. miljömässiga skäl, "horologiska intressen" (läs: arga, nördiga kunder ) eller i dagens läge kanske rentav brist på delar.
Tack för svar. Det känns nästan som att det måste vara boetterna det handlar om? Visare och övriga smådelar måste rimligtvis gå att få tag i genom alternativa leverantörer och standardurverk från Sellita verkar alla andra kunna få tag i utan större bekymmer så med tanke på de extrema leveranstiderna som de flesta andra verkar förskonade ifrån borde det vara något Sinn-exklusivt som strular.
Med det sagt så kan även det mest oväntade orsaka extrema förseningar idag och något så enkelt som en restad reservdel till någon maskin kan skapa ofattbara vågor på vattnet...
Tråkig situation hur som helst för samtliga inblandade. Mer Sinn åt folket!
Tack för svar. Det känns nästan som att det måste vara boetterna det handlar om? Visare och övriga smådelar måste rimligtvis gå att få tag i genom alternativa leverantörer och standardurverk från Sellita verkar alla andra kunna få tag i utan större bekymmer så med tanke på de extrema leveranstiderna som de flesta andra verkar förskonade ifrån borde det vara något Sinn-exklusivt som strular.
Med det sagt så kan även det mest oväntade orsaka extrema förseningar idag och något så enkelt som en restad reservdel till någon maskin kan skapa ofattbara vågor på vattnet...
Tråkig situation hur som helst för samtliga inblandade. Mer Sinn åt folket!
Personligen tror jag det är bristen på snygga band som är problemet samt att tyska kor numera har svårt ätt få till alligator mönster i huden..
En lösning på problemet heter ABP
Tack för svar. Det känns nästan som att det måste vara boetterna det handlar om? Visare och övriga smådelar måste rimligtvis gå att få tag i genom alternativa leverantörer och standardurverk från Sellita verkar alla andra kunna få tag i utan större bekymmer så med tanke på de extrema leveranstiderna som de flesta andra verkar förskonade ifrån borde det vara något Sinn-exklusivt som strular.
Med det sagt så kan även det mest oväntade orsaka extrema förseningar idag och något så enkelt som en restad reservdel till någon maskin kan skapa ofattbara vågor på vattnet...
Tråkig situation hur som helst för samtliga inblandade. Mer Sinn åt folket!
Håller med. Det är konstigt att ”bara” Sinn drabbas. Sedan tror jag att Sinn haft en oerhörd tillväxt senaste två åren.
Sinn har som jag förstått det minst två leverantörer på boetter. Det ”egna” delägda bolaget SUG som tex gjort min UX och 900. Däremot tror jag inte 104 och 103 görs av SUG för det står inget stämplat på dessa boetter.
Håller med. Det är konstigt att ”bara” Sinn drabbas. Sedan tror jag att Sinn haft en oerhörd tillväxt senaste två åren.
Sinn har som jag förstått det minst två leverantörer på boetter. Det ”egna” delägda bolaget SUG som tex gjort min UX och 900. Däremot tror jag inte 104 och 103 görs av SUG för det står inget stämplat på dessa boetter.
En annan förklaring till leveransproblem kan vara att deras utbud är för "plottrigt" Varje år kommer ett par Limiterade, dessutom har Sinn en hel del olika modeller. Ta tex årets 556 modeller i fyra olika färger samt endast 400 ex.. Det blir inget flyt i produktionen. Samma när 103 Klassik 12 kom. 600 ex som tog mer än ett halvår att leverera, 100 klockor i månaden och det enda som egentligen skilde från vanliga 103an var urtavlan. Lägg där till att SINN har ökat en del senaste åren och kanske inte hängt med i att anställa flera urmakare samt att en del personal kanske slutat. Så det är inte helt konstigt att de har problem. Men vad vet jag, bara en gissning
En annan förklaring till leveransproblem kan vara att deras utbud är för "plottrigt" Varje år kommer ett par Limiterade, dessutom har Sinn en hel del olika modeller. Ta tex årets 556 modeller i fyra olika färger samt endast 400 ex.. Det blir inget flyt i produktionen. Samma när 103 Klassik 12 kom. 600 ex som tog mer än ett halvår att leverera, 100 klockor i månaden och det enda som egentligen skilde från vanliga 103an var urtavlan. Lägg där till att SINN har ökat en del senaste åren och kanske inte hängt med i att anställa flera urmakare samt att en del personal kanske slutat. Så det är inte helt konstigt att de har problem. Men vad vet jag, bara en gissning
Om jag ska gissa vidare tror jag Sinn har betydligt svårare att anställa fler urmakare än sina schweiziska konkurrenter då urmakaryrket nog inte är lika vanligt i Tyskland. Finns nog helt enkelt mycket mindre arbetskraft att tillgå.