• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

E0147581-406C-4773-B159-F43837E89056.jpeg

Dottern, 16 år, undrade hur min klocka funkar egentligen. Det skulle hon inte gjort… Efter att jag försökt förklara kronografens olika funktioner och GMTn skulle jag gå in på vridringen. Då sa hon ”snälla pappa sluta, min hjärna kokar över!”
Tror inte vi kommer ta upp det ämnet igen 😜
267E6A7F-9413-4372-8086-0628CF5D0BC1.jpeg

Dottern, 16 år, undrade hur min klocka funkar egentligen. Det skulle hon inte gjort… Efter att jag försökt förklara kronografens olika funktioner och GMTn skulle jag gå in på vridringen. Då sa hon ”snälla pappa sluta, min hjärna kokar över!”
All-in på den värsta, hon sa ju inte, men varför ska man veta det ;-)

Fint att du fick frågan 😊

Vad är det för ny enhet som helt plötsligt infogas? Brukar man inte prata om hur många gauss en klocka tål?

Tesla är SI enheten medans Gauss är den äldre enheten anpassad till metersystemet… så tolkar jag det ;-)

Sinns klockor är ju märkta med mT, men jag antar att den ”stora märkena” har pushat Gauss med tanke på modeller som milgauss, railmaster och Ingenuer mfl..

Tesla är SI enheten medans Gauss är den äldre enheten anpassad till metersystemet… så tolkar jag det ;-)

Sinns klockor är ju märkta med mT, men jag antar att den ”stora märkena” har pushat Gauss med tanke på modeller som milgauss, railmaster och Ingenuer mfl..

Magnettålighet för 857 mfl. enl. Sinn hemsida..
1658342453332.png

En 104 eller 556 tål också en del, ca 4.800 A/m bzw. 6 mT enl. DIN 8309.
Tack! Jag är humanist och inte ingenjör, så jag har lite svårt att greppa såna där saker ibland. Alltid enklare när en medmänniska kan beskriva det lite sammanfattat. A/m känns bekant, det har jag sett på vissa mikromärkens klockor, annars är det ju ofta Gauss man hör, men beror då säkert på att de stora drakarna kör med det.

Det känns lite enklare med vattentålighet, eftersom det är så uppblandat där att man är van att se BAR, M, ft, fathoms osv.

Men Tesla är inget som används inom klockvärlden? Trots att det borde kunna göras?
Ja. Men det är på samma sätt med andra SI enheter: Amerikaner gillar (eller förstår 😄) inte decimaler. De säger hellre att de är 180 cm än 1 meter 80, och på samma sätt tycker de väl att 1000 gauss är enklare än 0.1 T (100 mT). Så ska du sälja klockor där funkar det kanske bättre med gauss än T. 1000 av någonting (eller 80000 till och med, A/m) låter också bättre än 0.1 av någonting, så det är väl någon marknadsföringsgrej också antar jag.

Ja. Men det är på samma sätt med andra SI enheter: Amerikaner gillar (eller förstår 😄) inte decimaler. De säger hellre att de är 180 cm än 1 meter 80, och på samma sätt tycker de väl att 1000 gauss är enklare än 0.1 T (100 mT). Så ska du sälja klockor där funkar det kanske bättre med gauss än T. 1000 av någonting (eller 80000 till och med, A/m) låter också bättre än 0.1 av någonting, så det är väl någon marknadsföringsgrej också antar jag.
Antagligen. Låter spot on.

Tillbaka
Topp