• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Så, då har nya bandet kommit. Tunnare än jag trott faktiskt.
20220729_150206.jpg

Hur ser det ut med serviceintervall generellt säger ni?
Den är 3 år strax.
Jag kör på så länge klockan går bra. Har t ex ett ETA 2824-2 från 2006 som går finemang fortfarande. Vissa klockor har man tur med, de bara tuggar på. Andra behöver service lite oftare, men jag brukar kallt räkna med att få ut åtminstone tio år av en klocka. Ingen underhållsservice för min del, det tycker jag personligen är slöseri med pengar.

Jag kör på så länge klockan går bra. Har t ex ett ETA 2824-2 från 2006 som går finemang fortfarande. Vissa klockor har man tur med, de bara tuggar på. Andra behöver service lite oftare, men jag brukar kallt räkna med att få ut åtminstone tio år av en klocka. Ingen underhållsservice för min del, det tycker jag personligen är slöseri med pengar.
+1 på den

Ja, det kan vara skönt med lite omväxling. Hoppas inte att jag retar upp någon här men jag fick faktiskt lite flashback till en 114270 Explorer som jag hade, fast 556i är aningen diskretare och hundra gånger mer prisvärd.
Jag har tyckt att visarna på 556:an kunde vara ett uns längre, men vid närmare jämförelse med t ex den nämnda modellen kan man konstatera att proportionerna går igen.

Mycket trevlig modell, 556:an.

Hur ser det ut med serviceintervall generellt säger ni?
Den är 3 år strax.
Som du ser bland svaren som kommit in så kan man ha tur, men man kan också ha otur, och behöva serva långt tidigare än 10 år.

Men om jag skulle tolka din fråga så skulle jag tolka den som, tror ni att jag kommer att behöva serva den snart?
Svaret är nej, det tror vi inte. I sinom tid, javisst, men det bör vara några år bort.

Som du ser bland svaren som kommit in så kan man ha tur, men man kan också ha otur, och behöva serva långt tidigare än 10 år.

Men om jag skulle tolka din fråga så skulle jag tolka den som, tror ni att jag kommer att behöva serva den snart?
Svaret är nej, det tror vi inte. I sinom tid, javisst, men det bör vara några år bort.
@Deemfo Min 756 är från -09, ingen service, tickar på som vanligt.
Och om den börjar sega sig sitter det ett verk i den som en lokal urmakare fixar enkelt.

Och om den börjar sega sig sitter det ett verk i den som en lokal urmakare fixar enkelt.
Och min 104:a som jag har nu fick en ny krona och hals precis utanför garantin om jag inte minns fel. Det var dock före jag hade den.
Den förra jag hade servades av @McGyver, också innan jag hade den, men den var inte mer än 3 år typ, vill jag minnas.

Kontentan är att det varierar mycket vilka intervaller som krävs.
Hur har klockan använts, hur har den förvarats, har den varit utsatt för fumlig ägare, .... Ja, det finns mycket som inverkar, men man ska väl ändå ha rätt mycket otur om den ska kräva service inom säg 5 år.

Tack för era svar, börjat snegla på U50 nu men är slut hos Erikssons och Sinn.
U1/U2 kan nog bli för stort med sina 44mm på min 18 cm handled.

Risken är att jag tröttnar på 104:an, dykarna är roligare till utseendet.

104an växer, tro mig. Den är mycket bättre irl än på bild och man får väldigt mycket för pengen med en skön känsla av kvalite.
Bara det att man kan välja datum mellan tyska och engelska (varför man nu i hela världen skulle vilja ha engelskt datum) är en kul grej.

Jag köpte min på impuls och inrådan av den gode @Jamterik utan några förväntningar. Nu har jag svårt att se att den lämnar faktiskt.

Om U1/U2 är för stor för dina 18cm kan bara du avgöra. Jag har en UX 44mm på knappa 18cm och tycker att den är stor men den får vara det😍.

Eller förresten. Glöm mitt förra inlägg. Du vill inte ha en grå 104a utan kommer tröttna snabbt. Ge istället kontaktuppgifterna till @Jamterik 😂🙈😜

Tillbaka
Topp