• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det får mig att tänka på diskusionen om när en mekanisk klocka visar rätt tid. Med tanke på att de alltid drar sig eller fortar sig så visar aldrig en mekanisk klocka rätt tid, man svävar altså ständigt i ovishet om det exakta klockslaget. Enda sättet att komma runt detta är att aldrig dra upp klockan, då visar den nämligen exakt tid två gånger per dygn. :)
Det är nog rätt sällan jag(eller någon annan) behöver veta exakt på sekunden vad tiden är.

60E410B3-7406-4FFE-955C-011EA165A3C0.jpeg

Bytt till perlonkrigaren….

Nu ser jag. Men jag tror inte jag hade sett det där i verkligheten faktiskt. Och om allt funkar som det ska så är det ingen fara kanske? Jag har verkligen ingen aning. Känns den "lös" på nåt sätt? Går den att rubba eller vicka, liksom?
Den sitter som det ska och allt fungerar perfekt. Kanske bara dumt att åtgärda den separat och istället vänta till framtida service..?

Jag hade, precis som med eventuella krämpor i kroppen, helt enkelt frågat en läkare/urmakare om det är nåt att ens bry sig om. 🤔
Jag går aldrig till läkare för krämpor, något som min fru är vansinnig över emellanåt. Tänker att det säkert går över, eller så googlar jag eller så tänker jag att som överviktig medelålders man ska jag antagligen ha lite ont.
Skulle en klocka däremot inte kännas ok, då hade jag kontaktat urmakare asap 🙈

Jag går aldrig till läkare för krämpor, något som min fru är vansinnig över emellanåt. Tänker att det säkert går över, eller så googlar jag eller så tänker jag att som överviktig medelålders man ska jag antagligen ha lite ont.
Skulle en klocka däremot inte kännas ok, då hade jag kontaktat urmakare asap 🙈
Är nog likadan själv. Orsaken till min fråga om kronan är att jag har klockan till salu och fått en del frågor om kronan (jag har självklart skrivit i annonsen att kronan är sned) men vet inte vad jag ska svara förutom att den är sned men allt fungerar som det ska.

Är nog likadan själv. Orsaken till min fråga om kronan är att jag har klockan till salu och fått en del frågor om kronan (jag har självklart skrivit i annonsen att kronan är sned) men vet inte vad jag ska svara förutom att den är sned men allt fungerar som det ska.
Förstod det. Just sånt och den osäkerhet det medför gör antagligen det mer svårsålt. Dessutom att rep behöver göras i Tyskland pga kronan. Men samtidigt lär du aldrig få ut servicekostnaden. Lite moment 22

Bra idé. Skickar mail till Sinn och kollar om man kan köpa en krona.
Kronan har varit sned så länge jag och förra ägaren har haft den och inga problem hittills.
Kolla upp att du hittar nån som kan byta den innan du beställer bara. Kan ju vara stammen som är skadad oxå. Bor du nära STHLM kan det ju vara värt att kolla med Erikson?

Skulle sätta på länken på UX. Det ena bandstiftet fick jag ut men det andra har fasen rostat sönder. Flexar inte en mm trots att jag har lugholes.
Får trycka i lite 5-56 och se om det lossnar.
C4B24DEB-5FE8-4AD8-9E01-4E837A922676.jpeg
Så där ser inte mina bandstift ut. Jag hämtade ut min UX från Erikssons för två veckor sedan så jag borde ha "rätt" bandstift.

Tillbaka
Topp