• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Förstår din irritation över SINN:s ledtider. Inte f..n ska man behöva vänta i 6 månader på en service på ett helt vanligt och enkelt urverk som tillverkats i tusental.

Men min fråga är varför i h..e ska ni promt sända klockorna till SINN? Om garantin gått ut finns absolut ingen anledning. Jag lämnade min SINN 103 B till Tidlösa ur i Uppsala för byte av krona och hals. Det kunde ta lite tid att få hem delarna sas det i början. Efter 3 veckor var klockan klar. Ett annat exempel är Lindas urmakeri i Vetlanda. Där lagade de en klocka som det inte gick att få tag på delar till den normala vägen men med deras kontaktnät lyckades de efter endast 8 veckor få till en nyservad och perfekt fungerande klocka.

Okej garanti i all ära men om det nu är sådan brist på urmakare i Europa vad får då företagen tag på? Nyutexaminerade eller oerfarna kanske.
De två jag nämnt ovan (och det finns fler) är urmakare med mycket lång erfarenhet och båda har servat betydligt mer avancerade klockor än SINN.
Personligen skulle jag hellre ta smällen att betala en duktig urmakare i Sverige än att lämna iväg en ny klocka 6 månader på garantiservice där risken finns att posten slarvar bort, man blir galen av väntetiden och när den kommer tillbaks inte ens klarar ett enkelt dopp i en grogg 🤔

SKIT I SINN lämna till en lokal urmakare som kan sina saker det blir inte dyrare.
Jo, jag har faktiskt redan lämnat en hos tidlösa. Högst rimligt uppehåll i mitt användade av den klockan. Min mening med inlägget var att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Sinn mfl kommer att tappa kunder om man inte tar tag i ledtider.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ny telefon och på den sitter ny kamera. Det verkar väl fungera bra även i denna! Det blir svårare och svårare att motivera telefonbyte, skillnaderna krymper för varje år. Nu gick ju den gamla sönder, så vad ska man göra. Betalt ska de ha också...

IMG20220816182223.jpg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jo, jag har faktiskt redan lämnat en hos tidlösa. Högst rimligt uppehåll i mitt användade av den klockan. Min mening med inlägget var att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Sinn mfl kommer att tappa kunder om man inte tar tag i ledtider.
Kul.. när får du tillbaks den?? Åker du upp kan du väll hojta till så tar vi en fika i ulva :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Riktigt att det var billiga stift. Men ville ändå upplysa att sånt händer.

Lärdomen av detta är att jag måste byta band oftare
Min lärdom är att stiften är viktigare än man kan tro. Men bra stift är dyra, 100 kr stycket till Sinn. Men med rätt stift är länken ofta lättare att montera. Det du drabbades av är uppenbarligen ett annat problem man kan drabbas av.
Jag kör bara med originalstift.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ok, dax för några strukturerade tankar (och ett antal mindre strukturerade)...

Har fört en dialog med @Subsec kring den 144a han har på K&S, jag har ett visst intresse av den klockmodellen så det var naturligt för mig att diskutera den med honom. Nu blir det med största sannolikhet ingen affär. Tänkte förklara varför och gnälla lite samtidigt.

Klockan är rätt prissatt, det är en intressant modell, jag gillar att köpa på forumet, so far so good. Men sen kommer verkligheten in i bilden för mig. Sinn tar över 6 månader på sig för att serva ett ur. Jag räknar med att denna 144a behöver kärlek inom kort. Det är allt annat än optimalt och åtminstone för mig är det en dealbreaker, jag kan ta kosten för servicen, den räknar jag alltid med eftersom jag köper beg. Jag har haft ett rullande schema med ur på service ända sedan sommaren 2020.

Men nu har jag börjat lessna, jag köper fasen inte klockor för att Sinn ska ha dom in 6månader +! Detta är allt annat än bra för ett märke som jag verkligen älskar. Inget annat jag har tittat på ger mig så mycket värde för mina slantar. Men helt ärligt, om inte Sinn skärper till sig så kommer jag att tappa intresset för märket. Det suger! Och?? tänker några av er nu, vi skiter väl i om en idiot laggar ut och slutar med Sinn. MEN det är inte så enkelt! Det är en förtroende fråga! All marknadsföring och försäljning bygger på förtroende som förhoppningsvis övergår i renommé! Att bygga ett varumärke tar tid, att rasera det går oerhört mycket fortare! Om ni som jag läser andra forum så diskuteras det flitigt om bristen på urmakare och att branschen har problem. Sinn är inte ensamma, det skiter ju jag högaktningsfullt i! Är man en någorlunda smart marknadsförare så ser man till att vässa sig och få toppbetyg i kategorin kundservice, det är en vinstlott i längden.

Hade det inte varit smakfullt med en tydlig marknadskommunikation från Sinn som säger att vi är medvetna om problemet och arbetar kraftfullt med att korta ner ledtiderna? Jag VET att man har öppnat ett nytt servicecenter. Men hur har man marknadsfört det? Inte tillräckligt tydligt iaf, vart är prognosen om kortare servicetider, vart är förhoppningarna på vad man vill uppnå?? KOMMUNIKATION!

Ok, jag ska sluta nu, men summa summarum, jag är lite lätt irriterad på Sinn.

& ett tips, om ni har intresse av en 144a och vågar chansa på att den går utan service ett tag, alternativt står ut med 6 månaders ledtider, @Subsec s ur är förmodligen en bra deal! :) Så där, nu har jag promotat hans försäljning, jag drog ju in honom i min rant helt utan bedövning. (sorry)
Min klocka ligger fortfarande på köksbänken och väntar på fraktsedel.
Inget svar på mailet i måndags.
Inte bara urmakare Sinn har brist på.
Känns som om det snålas lite...
 
Topp