• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Såg att @Feskarn har en ny produkt från Polywatch inne för beställning. Under om det råder bot på det kladdiga glaset :D @Feskarn Har du testat produkten?

5B7A5526-7B34-483A-B922-74A06FEA6F44.jpeg

”En Watch Protector som bygger på nano-teknik och ger ert klockglas ett skydd mot smuts, bakterier, olja, fett, fingeravtryck och damm.”

Jag har tyvärr inte hunnit testa än men finns några reviews på Youtube. 😃

Har för mig att någon här i tråden snackade om att Sinn skulle uppdatera urverken, eller åtminstone gångreserven, på ett antal modeller? Stämmer det eller minns jag fel...? Hade eventuellt att göra med något uppgraderat/nya generationens Sellita-verk eller nåt i den stilen.

Tack! Ja, det blev en snabb affär. Blir lite så när man bara har två klockor på ”måste ha-listan” (och typ 25 på ”vill ha nån gång-listan) och en av dem dyker upp här. Det ultimata vore såklart en Heuer Bund 1550, men det blir för dyrt och denna funkar fint som substitut! Sinn är ju dessutom kopplad till den modellen oavsett..

Senast ändrad:
Tack! Ja, det blev en snabb affär. Blir lite så när man bara har två klockor på ”måste ha-listan” (och typ 25 på ”vill ha nån gång-listan) och en av dem dyker upp här. Det ultimata vore såklart en Heuer Bund 1550, men det blir för dyrt och denna funkar fint som substitut!
Samt att du vågar använda 158 så som det är tänkt.

Personligen gillar jag inte det svarta bandet, lädret är tjockt och lite stelt. Men det finns många andra alternativ som är snyggt på den klockan. Jag kör grönt canvas för en militärlook

Samt att du vågar använda 158 så som det är tänkt.

Personligen gillar jag inte det svarta bandet, lädret är tjockt och lite stelt. Men det finns många andra alternativ som är snyggt på den klockan. Jag kör grönt canvas för en militärlook
Ja, vi får se hur det blir med bandet. Kan hålla med om att det inte är helt hundra. Fick med ett bartonband jag ska testa, så vi får se. Har fler alternativ.

Helg och ny Sinn inhandlad av medlem här! 556:an har fått sällskap av en 158!
80D96EC2-F810-4EAE-927B-835E40F502F2.jpeg

Tack! Ja, det blev en snabb affär. Blir lite så när man bara har två klockor på ”måste ha-listan” (och typ 25 på ”vill ha nån gång-listan) och en av dem dyker upp här. Det ultimata vore såklart en Heuer Bund 1550, men det blir för dyrt och denna funkar fint som substitut! Sinn är ju dessutom kopplad till den modellen oavsett..
Ett mycket bra val stort grattis.. min 158 och :) 1550 hälsar

sinn158.JPG

IMG_1804.JPG

Har för mig att någon här i tråden snackade om att Sinn skulle uppdatera urverken, eller åtminstone gångreserven, på ett antal modeller? Stämmer det eller minns jag fel...? Hade eventuellt att göra med något uppgraderat/nya generationens Sellita-verk eller nåt i den stilen.
Har helt glömt att följa upp detta i tråden, tyvärr har jag inte blivit mycket klokare av det lilla jag fått fram.

Tidigare inlägg i ämnet :
Vet inte om detta har avhandlats redan eller är allmän kännedom men jag snubblade över en tråd på WUS där det diskuteras att Sellitta har uppgraderat PR på sina SW300/330 verk från 38 till 56 timmar, denna tråd är från juli 2021.
(https://www.watchuseek.com/threads/...e-increased-to-56-hours-when-and-how.5324153/)

Bra nyheter om det stämmer, jag har mailat Sinn för att försöka få det bekräftat men inte fått något svar ännu. På @ERIKSON URHANDEL hemsida listas gångreserven på 856 UTC till 42 timmar, medan watchbuys nämner "extended power reserve of 56 hours".

Min 856 har nog stannat vid ett enda tillfälle under det dryga halvår jag ägt den och då höll jag inte koll på PR, får försöka göra ett test i veckan.

Nu är det givetvis fler tillverkare som använder sig av dessa verk men jag tar diskussionen här ändå 😉, någon som vet hur det ligger till med dessa uppgradera Sellittaverk?
FDB78A04-0CBA-41FC-8AF9-FA6F860B1DF7.jpeg

Från en annan tråd på WUS:

"So Watchbuys informed me they do not have a way to know whether my watch has the upgraded power reserve. They also said Sinn has no way of knowing either and are not tracked by serial number and power reserve at Sinn.

They acknowledged Selitta did recently update their specs for the SW3XX and SW5XX series.

So only way to find out is fully charge it and let it sit."

Detta fick jag i svar från Sinn, känns kanske som en mix mellan missförstånd om frågan handlade om när man frångick ETA och kanske en bekräftelse på teorin att de inte riktigt vet själva?

"The 856 UTC model has been converted to Sellita since 03/2020, and the movements used have a power reserve of 42 hours. An upgrade to the higher power reserve we can offer on request only in the course of a complete movement revision. The price of the movement revision will (as of today) not be higher than a normal revision, so 295, - euros."

Kraftreserven på min egen klocka då, uttagen i december 2021? Här borde vi väl få ett definitivt svar? Njae, har testat, och försäkrat mig om fullt uppdrag två gånger, och den stannade efter precis 50 timmar bägge tillfällena. Så ett högpresterande SW330-1 eller ett underpresterande (dock inom tolerans) SW330-2? 😂

Slutligen, @ERIKSON URHANDEL listar numera 856 UTC med 56 timmars reserv, likaså watchbuys.

Tillbaka
Topp