• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Från dagens tur
20220917_135311.jpg

Fråga till er Sinnbärare. Hesalite eller safir? Ser att prismässigt var det stor skillnad på 103:an som jag är intresserad av beroende på glasval.
Hur repkänsligt är hesalite? Lite fundersam då det är tänkt som den dagliga klockan.

Fråga till er Sinnbärare. Hesalite eller safir? Ser att prismässigt var det stor skillnad på 103:an som jag är intresserad av beroende på glasval.
Hur repkänsligt är hesalite? Lite fundersam då det är tänkt som den dagliga klockan.
Akrylglas repar hyffsat lätt men det tar inte alls många sekunder att själv gnugga till nyskick med en skvätt polywatch.

Safir repar inte alls lika lätt men är dyrt att få fixat.

Som beater så skulle jag välja akrylversionen varje dag i veckan. Så är det ruggigt snyggt också!

Jag har plexi på min 356. Den blev repig i princip omedelbart och jag förstår inte ens var det kommit ifrån. Men det är små, små repor som oftast inte syns eller som man inte tänker på och det är dessutom jämnrepigt. Inte en stor reva som sticker i ögonen, om du förstår vad jag menar. De framträder i visst ljus. Än så länge stör det inte. Som @Skägglurk säger så går det att lätt polera bort och liksom "börja om från början".
Vad du väljer tror jag mer borde bero på vad du föredrar för estetik. Plexit ger kanske en lite "mjukare" känsla i klockan.

Det är en del skillnader mellan 103 st (hesalit) och 103 st sa (safir).
Utöver det självklara med glaset har Sa skruvade pushers och en annan vridring. Sa är lite högre och ganska mycket dyrare.

Jag hade personligen valt hesalit alla dagar i veckan. Kupolen är fantastisk och repor fixar man enkelt till med lite polywatch. Tror nytt glas (plast) inte kostar många kronor.

Det enda jag saknar med min är en tysk dagskiva. När det väl blir dags för service funderar jag på att byta.

Det är en del skillnader mellan 103 st (hesalit) och 103 st sa (safir).
Utöver det självklara med glaset har Sa skruvade pushers och en annan vridring. Sa är lite högre och ganska mycket dyrare.

Jag hade personligen valt hesalit alla dagar i veckan. Kupolen är fantastisk och repor fixar man enkelt till med lite polywatch. Tror nytt glas (plast) inte kostar många kronor.

Det enda jag saknar med min är en tysk dagskiva. När det väl blir dags för service funderar jag på att byta.
Ja de där blir en svår nöt för mig och välja. Jag kan störa mig ganska lätt på sådana småsaker. Risk finns att jag kommer putsa ihjäl mig 🤣
Är det så pass mycket skillnad i utseende, om man frångår att den blir lite tjockare med safir? Tänker mer på glas. Hur man upplever klockan när man ser på visarna. Pushers och vridring va inget som jag såg som negativt när jag ser på bilder iaf.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp