• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jaktdax!
IMG_20230129_100059.jpg
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Lite sliten lume, men det skulle Robert kunna fixa till om man föredrar det.
Än så länge är tavlan nästan gratis, så ett roligt tillskott för att kunna byta utseende helt på klockan med jämna mellanrum? Bonus, bättre läsbarhet :)

Det ska egentligen vara svart tachyring till den svarta tavlan. Så antingen får man jaga en vilket jag inte tror är någon omöjlighet. Eller så kanske det kan bli en fin kombo med kontrasten på befintlig tachy, ungefär som på min 104.



s-l1600.jpg


IMG_20211026_093937.jpg
Intressant. 280 kr är verkligen inte mycket pengar för en extratavla, oavsett om man har för avsikt att använda i närtid eller inte. Dessutom en vintagetavla
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Intressant. 280 kr är verkligen inte mycket pengar för en extratavla, oavsett om man har för avsikt att använda i närtid eller inte. Dessutom en vintagetavla

Svårt att säga vad den landar på, men min gissning är att den inte kommer sticka iväg nämnvärt. Kul också med tavlor som ändrar utseendet så pass som i det här fallet, plus att det blir en bonus om man en dag ska sälja. Roligt med tillbehör helt enkelt :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som kör ett mocka på sin 103a och vill posta en bild? Sugen på ett bandbyte på denna🤓🙂

Här två olika varianter från @Feskarn och www.watchwear.se som @Sistakvarten och @Nicke75 postat tidigare i tråden.

Sitter i stugan och testar lite fler band, mocka från vår egen @Feskarn sitter som en smäck och kommer vara givet framåt hösten.
67555B14-FF7E-45C8-8958-CCB2C68AF3BC.jpeg
Testar ett camo mocka från @Feskarn
CE906E6B-FC2B-4A35-A3A2-A8AF201C4E6C.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tror inte på något ras för vintage klockor. Det som rasar är Rålexar och annat modernt som flipparna bryr sig om. De flesta vintage hamnar hos riktiga klocknördar som hellre svälter ihjäl än säljer sina gamla dyrgripar :)

Jag tycker mig faktiskt ana en prisnedgång och att vintage 103 ligger ute liiite längre nu än tidigare innan de säljs. Shucktheoyster hade ett gäng som var uppe på nästan 9´€ vilket är vansinnigt mycket pengar.

Men enig om att vintage Sinn stannar länge hos sina köpare delvis för att det finns så få i omlopp.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Jag tycker mig faktiskt ana en prisnedgång och att vintage 103 ligger ute liiite längre nu än tidigare innan de säljs. Shucktheoyster hade ett gäng som var uppe på nästan 9´€ vilket är vansinnigt mycket pengar.

Men enig om att vintage Sinn stannar länge hos sina köpare delvis för att det finns så få i omlopp.
Ren gissning från min sida såklart men Sinn är ju rätt svårt som vintagemärke. Dvs inte alls enkelt att avgöra vad som är äkta o inte mht den brokiga historiken i modeller, delar mm och avsaknad av dokumenterad historik. Tänker att vintagesamlare av Sinn behöver vara pålästa och en del av communityn. Snabba vintageflippare hittar nog enklare märken. Därav att Sinn borde kunna ha stabilare prissättning (lägre uppgång och nedgång). Men såklart rena spekulationer från min sida
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag tycker mig faktiskt ana en prisnedgång och att vintage 103 ligger ute liiite längre nu än tidigare innan de säljs. Shucktheoyster hade ett gäng som var uppe på nästan 9´€ vilket är vansinnigt mycket pengar.

Men enig om att vintage Sinn stannar länge hos sina köpare delvis för att det finns så få i omlopp.
En liten nedgång kan säkert vara aktuellt. Men som du säger så finns för få gamla Sinn i omlopp det gäller även för andra märken. Ta tex Rålex moderna daytona eller GMT som produceras i 10000 tal av robotar varje år, vem vill betala 3 dubbla priset för en sådan som det säkert finns flera miljoner av idag. Gamla 6263 som var totalt impopulär när den såldes på 70 och 80 talet, tillverkades i få exemplar och har hittills inte drabbats av samma fantastiska prisras som dess moderna kopia. Gamla Omega konstellation från 50-60 talet varierar i pris mest pga skick men något prisras ser man inte direkt.
Självklart hoppas även jag på en störtdykning i priserna på gamla Sinnar (främst då 1550 BW) men har föga hopp om denna önskedröm.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ren gissning från min sida såklart men Sinn är ju rätt svårt som vintagemärke. Dvs inte alls enkelt att avgöra vad som är äkta o inte mht den brokiga historiken i modeller, delar mm och avsaknad av dokumenterad historik. Tänker att vintagesamlare av Sinn behöver vara pålästa och en del av communityn. Snabba vintageflippare hittar nog enklare märken. Därav att Sinn borde kunna ha stabilare prissättning (lägre uppgång och nedgång). Men såklart rena spekulationer från min sida

Ligger mycket i det du skriver! Har backat på en del superlockande klockor för att jag inte har kunnat bekräfta vissa avvikelser.

En liten nedgång kan säkert vara aktuellt. Men som du säger så finns för få gamla Sinn i omlopp det gäller även för andra märken. Ta tex Rålex moderna daytona eller GMT som produceras i 10000 tal av robotar varje år, vem vill betala 3 dubbla priset för en sådan som det säkert finns flera miljoner av idag. Gamla 6263 som var totalt impopulär när den såldes på 70 och 80 talet, tillverkades i få exemplar och har hittills inte drabbats av samma fantastiska prisras som dess moderna kopia. Gamla Omega konstellation från 50-60 talet varierar i pris mest pga skick men något prisras ser man inte direkt.
Självklart hoppas även jag på en störtdykning i priserna på gamla Sinnar (främst då 1550 BW) men har föga hopp om denna önskedröm.

Det var riktigt längesedan jag sig en 1550 till salu faktiskt. Det som är glädjande för den modellen än att den ändå inte har följt med 103 prisökningar på ett lika extremt sätt. Jag betalade 3.100$ för min 2019.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ligger mycket i det du skriver! Har backat på en del superlockande klockor för att jag inte har kunnat bekräfta vissa avvikelser.



Det var riktigt längesedan jag sig en 1550 till salu faktiskt. Det som är glädjande för den modellen än att den ändå inte har följt med 103 prisökningar på ett lika extremt sätt. Jag betalade 3.100$ för min 2019.
Det låter glädjande då kan du sälja den med ett inte alltför stort påslag till MIG ;)
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Apropå vintage. Vad kan det vara för ca årsmodell på denna?

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Apropå vintage. Vad kan det vara för ca årsmodell på denna?


Sista refrängen på 70-talet alternativt tidigt 80-tal. Allt ser rätt ut i alla fall, exakt samma som min. Finns ett par tidigare varianter med en annan tavla samt där man har Breitling-verk samt krona. Men det här är den "vanligaste" av de gamla 903 med rött datum.

Skärmavbild 2023-01-29 kl. 21.15.55.png
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Angående prisuppgång. På inget sätt heltäckande undersökning och begärt pris är ju inte nödvändigtvis vad det blir affär av men kollar jag 903 rothdatum på Uhrforum gick det för 2,3 teur 2018, 2,7 teur 2019 och nu begär säljaren 3,5
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Angående prisuppgång. På inget sätt heltäckande undersökning och begärt pris är ju inte nödvändigtvis vad det blir affär av men kollar jag 903 rothdatum på Uhrforum gick det för 2,3 teur 2018, 2,7 teur 2019 och nu begär säljaren 3,5

Min klocka, 2.700€ 👇 Men den gick i en bytesaffär med min 144 och minns ärligt inte vad jag betalade emellan.

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ska lägga till att det var längesedan jag såg en rothdatum för under 3´€. @Laddsladd
Sen blir det ju extra surt med prisuppgångar när man adderar vår svaga krona. Dubbeldyrt!

Men 903 är en fantastisk referens som passar många handleder. Vilka i tråden är förresten potentiella deltagare på ett GTG i Sundbyberg vad det lider?

Skärmavbild 2023-01-12 kl. 18.14.27.png
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Ska lägga till att det var längesedan jag såg en rothdatum för under 3´€. @Laddsladd
Sen blir det ju extra surt med prisuppgångar när man adderar vår svaga krona. Dubbeldyrt!

Men 903 är en fantastisk referens som passar många handleder. Vilka i tråden är förresten potentiella deltagare på ett GTG i Sundbyberg vad det lider?

Skärmavbild 2023-01-12 kl. 18.14.27.png
Där ser man. Jag kikade bara snabbt och de lägre priserna var före pandemin.

Ja kronans utveckling gör ingen glad.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ska lägga till att det var längesedan jag såg en rothdatum för under 3´€. @Laddsladd
Sen blir det ju extra surt med prisuppgångar när man adderar vår svaga krona. Dubbeldyrt!

Men 903 är en fantastisk referens som passar många handleder. Vilka i tråden är förresten potentiella deltagare på ett GTG i Sundbyberg vad det lider?

Skärmavbild 2023-01-12 kl. 18.14.27.png
GTG i Sundbyberg eller Ulva när som helst.. Nämn datum och handleds-klädsel :p
Men jag måste hinna få tag på en vintage Sinn till dess :rolleyes:
 
Topp