• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Du kan också söka på Watch Patrol för att jämföra begpriser utomlands. 1500-1800 USD verkar vara ett mer rimligt pris för 104 A B E. Ett exemplar gick för 1250 USD men det verkar vara en outlier.

Tack, bra tips 👍
Missat denna, ser redan ut att bli en vansklig bekantskap 😀
 
Du kan också söka på Watch Patrol för att jämföra begpriser utomlands. 1500-1800 USD verkar vara ett mer rimligt pris för 104 A B E. Ett exemplar gick för 1250 USD men det verkar vara en outlier.

+ frakt och moms då hamnar du mellan 19 och 25 tusingar..
 
T ex denna:


Såldes förra året (efter några prisbumpar) för 1500 EUR. På länk och canvas.

Vänta tills kronan är lite starkare och håll utkik på Uhrforum?
 
En bra fin 104a får du för under 10k.om du håller dig till standard ur.
👍

Du som gillar blått @Kaffefredrik - den blåa i standardutförande är ju skitsnygg! Bättre pilotklocka för den pengen är svår att hitta enligt mig...

Sinn-st-sa-i-b-104-013-F-länk-blå.jpg
 
T ex denna:


Såldes förra året (efter några prisbumpar) för 1500 EUR. På länk och canvas.

Vänta tills kronan är lite starkare och håll utkik på Uhrforum?
Lååååång väntan, om jag får gissa...
 
Precis den här typen av råd jag behöver 👍
Inte bara ge efter för nyckfulla behov en lördagskväll 🙈
Det fungerar fakiskt. När jag köpte min 104a så dök det upp ett plötsligt akut behov och vipps så klickades en hem via c24.. Sen förra sommaren bestämde jag mig för att låta behovet bero minst 6 månader och sedan dess har det inte blivit några nya klockor.. förutom sinn 103 klassik C som bara var ett måste i 103 samlingen. Enda problemet med startegin är arr jag börjar fundera på vad f...n jag ska med 60+ klockor till och framförallt 6 st sinn 103.. Ska låta det bero 6 månader och om den tanken fortfarande finns kvar kanske det är dax att börja lätta lite på antalet.. :rolleyes:
 
Det fungerar fakiskt. När jag köpte min 104a så dök det upp ett plötsligt akut behov och vipps så klickades en hem via c24.. Sen förra sommaren bestämde jag mig för att låta behovet bero minst 6 månader och sedan dess har det inte blivit några nya klockor.. förutom sinn 103 klassik C som bara var ett måste i 103 samlingen. Enda problemet med startegin är arr jag börjar fundera på vad f...n jag ska med 60+ klockor till och framförallt 6 st sinn 103.. Ska låta det bero 6 månader och om den tanken fortfarande finns kvar kanske det är dax att börja lätta lite på antalet.. :rolleyes:
Man kan aldrig ha för många klockor..?

Allvarligt talat, jag har inte samma fina samling som du, men den enda som fortfarande kittlar mig efter mer än 6 månader är den osannolika 1739 Ag B.
Men den skulle förmodligen sätta både en blå 104 och en blå 556 ur spel...
16918741957693779537761829550275.jpg
 
Man kan aldrig ha för många klockor..?

Allvarligt talat, jag har inte samma fina samling som du, men den enda som fortfarande kittlar mig efter mer än 6 månader är den osannolika 1739 Ag B.
Men den skulle förmodligen sätta både en blå 104 och en blå 556 ur spel...
16918741957693779537761829550275.jpg
Jo man kan ha för många klockor.. Tänk dig själv när du öppnar en låda och blir förvånad över att se en klocka du inte trodde du ägde..
Har rätt många "vill ha klockor" men börjar lite luta åt att satsa på lite mer speciella klockor.. typ bara äkta pandor eller bara riktigt speciella klockor som tex omega 321 i platinum med månsten eller A langes värsta kronograf. Men plötsligt kommer realismen i fatt en, vad sk man med en klocka som kostar flera hundra tusen, en Sinn 556 visar tiden lika bra och är inte lika stöldbegärlig.. Klocksamlande är en sjukdom som inte fått någon diagnos och bra botemedel lyser med sin frånvaro.

1691875617438.jpeg
 
Tänk att snart har Lothar Schmidt ägt Sinn lika länge som Helmut.
Sagt det förut - Utan Lothar skulle aldrig Sinn blivit vad det är idag , på gott och ont :)

Jubilar-04-99-1.jpg



Jubilar-04-99-2.jpg


Det här med färgglada klockor försökte Helmut 2013, tror inte det gick lika bra som när Lothar gjorde samma sak 10 år senare.
Aldrig sett ngn på beg marknaden.
Colorata2-2013.jpg
 
På väg hem från Österlen. Från skånsk östkust till skånsk västkust med andra ord. 856 har skött sig exemplariskt. Den agerade till och med semidressklocka under en trerätters utan att skämmas för sig. Mycket nöjd med mitt köp!

IMG_20230811_101138_edit_1426486312423475.jpg


Ps. Det är såklart inte jag som kör.
Ser ut som den sitter riktigt fint! Blir sugen på att beställa en länk till min 856a också! Noterade dock att eriksson inte hade någon inne när jag kollade för ett par dagar sedan🤔
 
Ser ut som den sitter riktigt fint! Blir sugen på att beställa en länk till min 856a också! Noterade dock att eriksson inte hade någon inne när jag kollade för ett par dagar sedan🤔
Kan varmt rekommendera länken. Den tegimenterade ytan gör att den blir väldigt följsam och mjuk mot huden. Mycket, mycket skön länk. Kanske kan du beställa direkt från Sinn? De brukar ha tillbehör i lager oftast.
 
Har läst på lite om tekniken Sinn använder sig av. Av ren nyfikenhet, vad skulle krävas för en 856 (eller annan modell med inbyggt skydd mot magnetiska fält) att bli magnetiserad? Vad jag förstår är dessa modeller säkrade till 1000 Gauss, men vad innebär det i praktiken? Kan en 856 bli magnetiserad vid frakt med lastbil/tåg/flyg exempelvis? Eller om den ligger på en laptop/högtalare i några dygn? Ungefär var går gränsen för vad det magnetiska skyddet klarar av?

 
Har läst på lite om tekniken Sinn använder sig av. Av ren nyfikenhet, vad skulle krävas för en 856 (eller annan modell med inbyggt skydd mot magnetiska fält) att bli magnetiserad? Vad jag förstår är dessa modeller säkrade till 1000 Gauss, men vad innebär det i praktiken? Kan en 856 bli magnetiserad vid frakt med lastbil/tåg/flyg exempelvis? Eller om den ligger på en laptop/högtalare i några dygn? Ungefär var går gränsen för vad det magnetiska skyddet klarar av?

0,1 T (1000 Gauss) är ett ganska starkt magnetfält, tror inte du kommer i närheten av såna fältstyrkor så länge du håller dig borta från MR kameror. På ytan av elektriska apparater är magnetfältstyrkan 100 gånger lägre (i storleksordning 1 mT).
 
Senast ändrad:
0,1 T (1000 Gauss) är ett ganska starkt magnetfält, tror inte du kommer i närheten av såna fältstyrkor så länge du håller dig borta från MR kameror. På ytan av elektriska apparater är magnetfältstyrkan 100 gånger lägre (i storleksordning 1 mT).
Intressant! För mitt bruk borde det i så fall innebära att jag aldrig någonsin behöver oroa mig för att magnetisera 856:an. Inte för att jag gick och tänkte på det innan heller, men det är roligt att veta lite mer om Sinns olika tekniska lösningar, det är ju en del av tjusningen med just denna tillverkare.
 
Tillbaka
Topp