• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Knattefotbollscup. Kallt och allmänt jävligt väder.
IMG_20230826_153456-01.jpeg
 
Snart ett helt dygn utan inlägg i den viktigaste tråden på KS - det går helt enkelt inte för sig. Jag räddar upp situationen med en bild. Tre veckor med denna och jag är fortfarande nykär. 856 är en spektakulärt bra klocka på alla sätt och vis tycker jag!

IMG_20230827_160612_edit_2323257215406430.jpg
 
Kan någon förklara för mig hur C24 sätter dina priser?? Mycket är ju billigare att köpa nytt från AD än begagnade på C24. Vad gör dom för nytta då?
Enda jag kan komma på är att det inte finns så många ADs för Sinn och att C24 är en etablerad marknadsplats. Ungefär som att gråhandlare är dyra och att slagavgifter på Bukowskis auktioner gör att klockorna hamnar över gällande marknadspris
 
Har en Uncle Seiko presidentlänk, avsedd för 356 och 556 liggande. Den lär aldrig bli använd. Hade den på 103 an men kom inte över att 103 är polerad och länken lätt borstad. Använd några dagar men såg att det lyckats bli lite hairlines på spännet.
IMG_5216.jpeg
IMG_5215.jpeg
IMG_5217.jpeg

Är någon sugen så lägg ett PM.
 
Kan någon förklara för mig hur C24 sätter dina priser?? Mycket är ju billigare att köpa nytt från AD än begagnade på C24. Vad gör dom för nytta då?
C24 är en märklig företeelse. Om man har som utgångspunkt att priserna är minst 20% för höga så är de flesta priserna ändå inte relevanta.. C24 är som aktiemarknade, det bygger på förväntningar och drömmar. Gråmarknade och vissa privat personer tror sig kunna skära guld på vanliga klockentusiesters bekostnad.
Några exempel på C24s snittpriser..
Sinn 103 klassic C 41 tusingar som rätt nyligen gick att köpa för listpris på ca 27 tusingar
Sinn 103 Klassic 12 50 tusingar trots att det är ett simpelt sellita verk.
Sinn 103 ST SA E 32 tusingar, vist f.n är det en snygg klocka men inte till det priset. (@Skägglurk gråter som såde SINN till mig )
Tag Heuer Autavia 51 tusingar, der ut som en 103 klassic 12 men med inhouse verk och betydligt mer arbetad urtavla. som jag tycker är en bättre klocka.
Heuer 1550 SG Bundeswehr 52 tusingar ett riktigt kap i min mening. Borde ligga på minst 60 med tanke på årtal och valjoux verket.
Sinn 155 Dark Star 44 tusingar, en klocka som har ett selita verk och ska imitera heuer 1550 SG men inte ens kan preserar flyback funktionen.
Omega Speddmaster med 321 verk som för ett år sedan kostade 140 tusingar säljs nu på c24 till ett snitt på 244 tusingar, va...fn Sjukt.
Rålex 6263 ska vi bara inte prata om, en simpel klocka med ett relativt enkelt men ändå berömt verkt valjorux 727 som 1980 kostade 2600 kr och bara visar tiden, det krävs idag ett mindre radhus i en stockholmsförort för att få tag på ett halvtaskigt exemplar. sjukt är ett milt utryck.
Å vem fan vill betala 22 tusen för en 556a med ljusblå tavla ???
Rålex i övrigt ska vi inte prata om. en Submariner eller en GMT master som är 50-100% dyrare beg än nypris om det räcker. Helt sjukt.
Förutom priserna har vi tillverkarnas leveranstider SINN inte att glömma. Lång leveranstid verkar var samma sak som väldigt eftertraktat..
Naturligtvis har vi den något veka kronan att skylla på men vad händer när kriget i ukraina är slut? En högkojunktur utan guds like, alla priser kommer att skjuta i höjden, det kommer inte att finnas en enda lastbils cahaffis som till under pris vill köra tomater till stockholm, en ellekriker som vill monter solceller kommer inte att kunna uppbringas, en Sinn 556 med ljusblå tavla kommer at säjas för 62 tusingar (minst) . Alla vill var med på uppbyggnaden av det krigshäjrade ladnet. Se bar har det blev efter WW2.
Nä gott folk.. Det är en hund begraven (troligen en tax) personligen tror jag att man ska vänta, det är en ohässosam uppgång på priser från tillverkarna som till slut kommer att falla som en pannkaka. så har det alltid varit histoiskt.
Mitt råd är att köpa när det är billigt, se ett klockköp som en förlust från början. Gjut in klockan i en kopparkapsel fylld med bentonit och sänk ner den i det eviga slutförvaret. Alternativt köp ett par klock lådor och bar njut av av de små mekaniska underverken.
Näää jag är inte bitter.. ;)

Naturligtvis en bild på ett par överprisade klockor...

1693169558864.jpeg
 
Senast ändrad:
Någon som vet varför Sinn är så populära i Japan och varför det släpps en massa limited edition bara där?
Läste nånstans att Japan är en stor klockmarknad och de gillar "allt" från Europa. Sinn har även möjligheten att göra mindre LE serier till sina AD vilket nog är en av anledningarna.
Sen är det så att de faktiskt bara har en importör till Japan, Hotta.
De kan i sin tur hjälpa varuhus och andra att göra LE efter deras önskan.
Klocknördar i Japan verkar inte heller vara så priskänsliga så LE försvinner fort från disken.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp