• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Att köpa klockor 2024 innebär att andra kostnader måste hållas ner.
Havregrynsgröt som middag är fanimej underskattat 😋
IMG_0574.jpeg
 
Den nya fattigdomen 🤔

Edit. Det är ju fan att vanligt folk inte ska ha råd att köpa kvalitetsur. Sänk skatten och höj värdet på kronan!
Alternativt ett investeringsstöd genom skatteavdrag 💪
Jag gillar faktiskt havregrynsgröt 😅
Iallafall när jag är hungrig efter spelat badminton och vill ha ngt snabbt och mättande.
 
Hm...så inga urverk till rimliga kostnader med andra ord?
Inte tänkt klart där riktigt än 😅 Men urverket i sig är inte en så stor del av produktionskostnad/försäljningspriset så antingen får urverket anses utgöra mindre del, tex 25% och därmed ”ingå” eller så får stödet fördelas utifrån en kalkyl om värdeskapande aktivitet inom/utom EU.

Återkommer 😘
 
Inte tänkt klart där riktigt än 😅 Men urverket i sig är inte en så stor del av produktionskostnad/försäljningspriset så antingen får urverket anses utgöra mindre del, tex 25% och därmed ”ingå” eller så får stödet fördelas utifrån en kalkyl om värdeskapande aktivitet inom/utom EU.

Återkommer 😘
Kan vi kanske sträcka oss att det ska vara inom Schengen iallafall?
 
Lingonsylten är dyrgripen 😋
Lingon sylt är nästan gratis, kör du rårörda behövs mindre socker än till sylt och lingonen finns i överflöd i skogen, du plockar snabbt tio liter utan att anstränga dig, samma med blåbär.. Fast det är klart, stads folk kan ju gå vilse bland lingonriset ;)

På tal om blåbär och priser. Det finns något som heter potatisbilen, ett företag som åker runt och lurar pengar av folk. I år tar de 75 kr för 1 lite blåbär beroende på den dåliga tillgången. Har adrig varit med om ett så rikt blåbärs år som i år. För några veckor sedan sat jag mig på en tio litershing och började plocka, jag vred mig bara runt 360 grader och efter en halvtimmen hadde jag fylt en 3 liters hink med blåbär, kantareller ska vi inte prata om, förra helgen kom jag hem med 2 tioliters hinkar fulla med gula kantareller. Tog längre tid att rensa och förvälla än det tog att plocka.

Skogen är full av gratis mat :)
 
Senast ändrad:
Men billiga tyska klockor kan det bli alltså!? :D
Så måste det rimligen bli. Störst effekt får typ A.Lange men det är helt ok. Stödjer gärna med skattsedeln de stackarna som kanske inte har råd annars 🤪
Kan vi kanske sträcka oss att det ska vara inom Schengen iallafall?
Nä, Schengen funkar inte. Bryssel går aldrig med på det. Bra försök 😘

För övrigt ska norra Sverige såklart så samma stöd som södra. Oavsett pris på lingon eller havregryn.
 
Tillbaka
Topp