• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Har haft äran att få bära den här en hel dag nu. Den blå färgen är riktigt bra och liksom de andra Sinn färgerna så är den svagt nästan osynligt metallic. Men den här skiftar inte alls färg på samma sätt från ljust till mörk beroende på ljus, vilket jag faktiskt tycker är ett plus då den blå färgen är helt fantastiskt fin i det verkliga livet.

IMG_1843.jpeg
 
Tripp, trapp, trull - Sinn, Oris, Longines. Måste säga att jag föredrar Sinns minimalistiska kartong. Den stora träboxen kändes lyxig första gången jag öppnade den, det ska erkännas, men sedan har den upplevts som mer tung och otymplig än något annat. Den är fem gånger så stor som Sinnboxen!

20231122_104543.jpg
 
La réserve de marche....

Något alla klockor borde ha.
Intressant att det uppenbarligen finns en version av valjoux 7750 utan veckodag, men med réserve de marche. Eller är det Sinn själva som mixtrat med urverket?
Tror att det är en Sinn modifiering men är inte alls säker. Och om det är det, så vet jag heller inte om det i så fall utfördes av Sinn eller av ETA (troligen det senare). Sorry att jag inte har bättre svar...
 
Senast ändrad:
Tror att det är en Sinn modifiering men är inte alls säker. Och om det är det, så vet jag heller inte om det i så fall utfördes av Sinn eller av ETA (troligen det senare). Sorry att jag inte har bättre svar...
7750 finns i oika versioner med tex månfas, gmt, månad, och manuellt verk.
Men det verkar inte finnas någon officiell version med réserve de marche.

Med andra ord: Det är Sinn själva som mixtrat.

Kul att de har energin till sådant. De flesta andra nöjer sig med att stoppa in standardverk.
 
Kvalificerad gissning från min sida.

Sinn modifierar själva vissa verk. Då får alla av dessa beteckning som börjar på SZ… Tex SZ02 som sitter i Ezm13

956 har ingen sådan benämning på verket utan det är angivet som 7750. Av den anledningen drar jag slutsatsen att Sinn själva inte modifierat något med verket i 956
 
Kvalificerad gissning från min sida.

Sinn modifierar själva vissa verk. Då får alla av dessa beteckning som börjar på SZ… Tex SZ02 som sitter i Ezm13

956 har ingen sådan benämning på verket utan det är angivet som 7750. Av den anledningen drar jag slutsatsen att Sinn själva inte modifierat något med verket i 956
Så tror jag också att det är. Men det betyder ju inte att modifieringen inte skedde på uppdrag av Sinn, tänker jag 🤷‍♂️
 
Senast ändrad:
Kvalificerad gissning från min sida.

Sinn modifierar själva vissa verk. Då får alla av dessa beteckning som börjar på SZ… Tex SZ02 som sitter i Ezm13

956 har ingen sådan benämning på verket utan det är angivet som 7750. Av den anledningen drar jag slutsatsen att Sinn själva inte modifierat något med verket i 956
Ja, det verkar troligt.
Då gäller det bara att identifiera denna version.
Här är den mest kompletta listan av olika 7750-versioner jag hittat, men det verkar inte som den finns med.
Mysteriet tätnar.

 
Tillbaka
Topp