• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

I är lättare att dressa upp än A då den är lite sportigare. Men båda är en vinnare i mitt tycke (jag har tre styck 556 själv). Mitt tips är att köpa med en h-länk och komplettera med ett läder. Ev om du köper en mörkblå I, den passar bäst på f-länk tycker jag.
Tack, nu känns det helt rätt att utgå från I modellen just för att kunna dressa upp vid behov.

Kul att du nämner den blå. Har kikat på bägge eftersom brorsan har en del kronografer med svart tavla, blå blir lite annorlunda och fortfarande mångsidig. Har noterat att den blå har applicerade index och inte målade som den svarta. Det gör väll en del skillnad i intrycket (om du hade båda att jämföra)?
 
Tack, nu känns det helt rätt att utgå från I modellen just för att kunna dressa upp vid behov.

Kul att du nämner den blå. Har kikat på bägge eftersom brorsan har en del kronografer med svart tavla, blå blir lite annorlunda och fortfarande mångsidig. Har noterat att den blå har applicerade index och inte målade som den svarta. Det gör väll en del skillnad i intrycket (om du hade båda att jämföra)?

Observera dock att den blå inte har datum (om det har betydelse) :)
 
Tack, nu känns det helt rätt att utgå från I modellen just för att kunna dressa upp vid behov.

Kul att du nämner den blå. Har kikat på bägge eftersom brorsan har en del kronografer med svart tavla, blå blir lite annorlunda och fortfarande mångsidig. Har noterat att den blå har applicerade index och inte målade som den svarta. Det gör väll en del skillnad i intrycket (om du hade båda att jämföra)?
Ja de applicerade indexen gör den lite mer dressig eftersom de speglar och reflekterar ljuset mer än de applicerade indexen.

Den mörkblå tavlan är helt fantastiskt fin också och sunbursten är väldigt lik Rolex blå tavlor, men är ju såklart inte riktig lika mångsidig som en svart. Men jag jag skulle vilja påstå att oavsett vilken färg det blir, så blir så kan det inte bli fel :)
 
Ja de applicerade indexen gör den lite mer dressig eftersom de speglar och reflekterar ljuset mer än de applicerade indexen.

Den mörkblå tavlan är helt fantastiskt fin också och sunbursten är väldigt lik Rolex blå tavlor, men är ju såklart inte riktig lika mångsidig som en svart. Men jag jag skulle vilja påstå att oavsett vilken färg det blir, så blir så kan det inte bli fel :)
Tack för all info. Jag kommer definitivt jämföra tavlorna i butik. Blå sunburst är svårslaget :)
 
Fin present! 💕 Jag hade också satsat på I. Mer universellt gångbar klocka är svår att hitta. A är mer nischad och toolig och kanske något svårare att dressa upp vid behov. 556 I på läder är en nästan garanterad succé. Den kan man överallt förutom nobelmiddagen. 😁

Kan bara hålla med.

556 på h är väldigt tilltalande. Jag hade försökt hitta en beg med h och köpt ett snyggt skinn på sidan.

Fin gåva! För mig är dom lite som två olika klockor. Skulle dock säga att I är mer universell sä hade kört på den. Som sagts tidigare, om du har budgeten så gå för h-länk från början, annars är ju läder helt ok också :)

Oj vilken generös bror ❤️
Håller med om 556i, cleanare klocka får man leta länge efter.

I är lättare att dressa upp än A då den är lite sportigare. Men båda är en vinnare i mitt tycke (jag har tre styck 556 själv). Mitt tips är att köpa med en h-länk och komplettera med ett läder. Ev om du köper en mörkblå I, den passar bäst på f-länk tycker jag.

Det blev ett gigantiskt multicitat inlägg men jag ville tacka ordentligt för alla svar. Det var värdefullt och det uppskattas 🙏

Återkommer den 16/12 när han fått den tänkta presenten 👍
 
IMG_6317.jpeg

Bjuder på en halvkass bild på samlingen. Fortfarande svårt med motivationen. UX går som vanligt mest.
 
Kanske är det UX-sjukan? Den är så himla så bra så allt annat blir överflödigt? 🤔 Eller inte…
Vi får alla svackor. Sen fastnar man kanske lite extra för någon modell och blir nästan owg med den. Men det brukar vända.
Själv kör jag nästan bara med mitt senaste köp av annat märke för tillfället. Men mina Sinn känns ändå som att de sitter säkert
 
Vi får alla svackor. Sen fastnar man kanske lite extra för någon modell och blir nästan owg med den. Men det brukar vända.
Själv kör jag nästan bara med mitt senaste köp av annat märke för tillfället. Men mina Sinn känns ändå som att de sitter säkert
Den är ju sjukt fin den där ”nya”, så jag förstår dig! Och det är antagligen som du säger - och än så länge så sitter alla Sinnarna säkert.
 
Något jag tycker är avtändande är prisökningarna.

Tyckte verkligen det var sympatiskt med lätt begagnat eller till och med nytt för 7-15 tkr. För upp mot 25 fick man kanongrejor.

Nu kostar integsmodeller en bit över 15 och vill man ha en kronograf runt 30. Har inte räknat men säkert höjningar på 30-40% på några år. Det är inte bara kronans fel.

Många (alla?) märken har samma utveckling så det är antagligen branschen som helhet.
 
Något jag tycker är avtändande är prisökningarna.

Tyckte verkligen det var sympatiskt med lätt begagnat eller till och med nytt för 7-15 tkr. För upp mot 25 fick man kanongrejor.

Nu kostar integsmodeller en bit över 15 och vill man ha en kronograf runt 30. Har inte räknat men säkert höjningar på 30-40% på några år. Det är inte bara kronans fel.

Många (alla?) märken har samma utveckling så det är antagligen branschen som helhet.
Japp, håller helt med. Inte ens budgetkungarna Tissot och Certina är billiga längre. En Tissot Seastar 1000 listar till exempel 10 300 kr på Stjärnurmakarna. Helt vansinnigt enligt mig. Ett annat talande exempel är Tissot Goldrun 18K. Den kostade omkring 10 000 kr fram tills ganska nyligen då Tissot höjde priset till 30 900 kr. Exakt samma kvartsklocka, bara rejält mycket dyrare från en dag till en annan.
 
Tillbaka
Topp