• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

SpejsMan

Guld
Pledge Member
2-Faktor
1000024287.jpg

Planet försenat. Inte kul denna tid på dygnet när man kände att det redan var lite sen hemkomst.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Jag känner mig lite gnällig idag. Fattar inte det här med ”heads-up”, ”den här kommer säljas” osv i tråden.

Har man något att sälja lägger man upp det på K&S. Alla som är intresserade läser igenom den ändå.

IMG_4146.jpeg
Jag tänker att om det är en säljare som är okänd i tråden och saknar 50 inlägg så är syftet uppenbart.
Men om det däremot är en säljare som är känd i tråden och har uppfyllt annonseringskraven sedan länge så är det snarare det omvända, dvs håll möjligheterna lite i skymundan för närmast sörjande så att de kan få chansen att fynda om andan faller på. Istället för att lägga ut den publikt och låta någon annan knipa den som inte har samma intresse av klockan (för då borde de väl hänga i den här tråden?).

Därmed sagt tycker jag känslan av en ev heads up helt avgörs av omständigheterna.

Skulle t ex endera av er ge en heads up på en 103:a med plexi skulle jag få det svårt att stå emot.
 
Senast ändrad:

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Jag tänker att om det är en säljare som är okänd i tråden och saknar 50 inlägg så är syftet uppenbart.
Men om det däremot är en säljare som är känd i tråden och har uppfyllt annonseringskraven sedan länge så är det snarare det omvända, dvs håll möjligheterna lite i skymundan för närmast sörjande så att de kan få chansen att fynda om andan faller på. Istället för att lägga ut den publikt och låta någon annan knipa den som inte har samma intresse av klockan (för då borde de väl hänga i den här tråden?).

Därmed sagt tycker jag känslan av en ev heads up helt avgörs av omständigheterna.

Skulle t ex endera av er ge en heads up på en 103:a med plexi skulle jag få det svårt att stå emot.
Jag var rätt onyanserad i mitt inlägg. Var väl julstressen som tog över 😉

Det här med heads-up är helt ok eller till och med bra såklart. Det stör mig egentligen bara när det handlar om medlemmar som aldrig (eller mycket sällan) är inne i tråden förutom just vid annalkande försäljning. Det ser jag mest som en säljargrej och inte som genuint intresse för tråden eller medlemmar. Inte jätteofta det händer men inte helt ovanligt.

Promota en annons på K&S är jag fortfarande inte särskilt förtjust i däremot.

Men det är såklart bara mina egna åsikter och ingen ”sanning”
 

jabla

Sarlacc
2-Faktor
Är väldigt nöjd med min UX på gummi men är det bara jag som tycker det är väldigt bökigt att montera på det igen? Trångt på både bredd och djup.
Tänkte köpa fler originalgummin i andra färger men drar man sig från att spontanbyta börjar jag tveka.

Hur upplever ni gummibandsmontering?

20231211_174958.jpg
 

R.Capac

Guld
2-Faktor
Är väldigt nöjd med min UX på gummi men är det bara jag som tycker det är väldigt bökigt att montera på det igen? Trångt på både bredd och djup.
Tänkte köpa fler originalgummin i andra färger men drar man sig från att spontanbyta börjar jag tveka.

Hur upplever ni gummibandsmontering?
Gummibandsbyte på U-serien är ett kärt samtalsämne och tråden har funkat som terapi för många för att man inte ska hamna på hispan. Men med rätta knycken och träning lär man sig. Böjda stift av rätt storlek kan vara hela grejen.
 

jabla

Sarlacc
2-Faktor
Gummibandsbyte på U-serien är ett kärt samtalsämne och tråden har funkat som terapi för många för att man inte ska hamna på hispan. Men med rätta knycken och träning lär man sig. Böjda stift av rätt storlek kan vara hela grejen.

Tack för snabbt svar!
Kan nog inte motstå ett rött inför julen med väntar nog med att beställa det vita.
 

jabla

Sarlacc
2-Faktor
Klart du ska ha ett rött till jul! Vi hjälper dig med pepp och tips :D . Ett Bergeronverktyg av typen 6767 har gjort livet och bandbyten lättare. Har även ett 7825 men det passar bättre vid länkbyte på U-serien för mig.



1702318812659.png


1702318767879.png

Tack!
Har också båda två men som du säger är 7825 nästan bara användbar för länkar.
Irriterar mig mest på att man verkligen måste "trycka" bandstiften snett upp i sitt hål lite på måfå...
 
Senast ändrad:

R.Capac

Guld
2-Faktor
Tack!
Har också båda två men som du säger är 7825 nästan bara användbar för länkar.
Irriterar mig mest på att man verkligen måste "trycka" bandstiften snett upp i sitt hål lte på måfå...
Jag har använt 22mm stift med tjocklek 2,0mm och tip 0,8mm. Böjt dom lätt mellan två skedar. Undvik skarpt veck på stiftet, då är det skrot. Går att köpa färdiga men varför göra det lätt. Tycker dessutom färdigböjda är aningens mycket böjda. Observera att jag har gjort så och det har funkat för mig men om någon testar och det går snett så ändrar jag mig och hävdar motsatsen tills annat påvisats...🤔
 

Marksan

Silver
2-Faktor
Är väldigt nöjd med min UX på gummi men är det bara jag som tycker det är väldigt bökigt att montera på det igen? Trångt på både bredd och djup.
Tänkte köpa fler originalgummin i andra färger men drar man sig från att spontanbyta börjar jag tveka.

Hur upplever ni gummibandsmontering?

20231211_174958.jpg
Tyckte det var lätt när jag väl förstod hur man skulle göra, det finns en youtubevideo som förklarar det bra (hittar den inte just nu dock :D). Sätt in ena ändan av stiften i ena lugghålet, tryck ner bandet mellan luggarna så att andra ändan av stiften ligger mot undersidan av andra luggen, och tryck den ändan på stiften in medan du trycker ner bandet.

Edit: här är länken:
 
Topp