• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Fler scammers som härjar på K&S, nu med tvåfaktor aktiverat, så den säkerhetsdetaljen verkar inte fungera som tänkt. Trist utveckling. Hoppas modsen lyckas stävja detta i tid innan det spårar ur. Vet inte om jag skulle våga köpa en dyrare klocka på distans här på KS som det är nu. Eller är jag överdrivet nojig? Mina två senaste klockor har jag köpt på C24. Där är det visserligen dyrt, men det är åtminstone säkert för mig som köpare i och med att de håller kvar betalningen i två veckor eller tills jag godkänner köpet.
Vad menar du? Att det har varit problem även i fall där tvåfaktor används? Vet du det eller spekulerar du?

Jag har köpt många klockor här och hittills har det hållit ihop. Även från relativa nykomlingar. Men det betyder inte att problem inte finns.
Så jag kan tänka mig att köpa även nästa klocka, vilken det nu blir, denna väg. Förutsatt att jag har någon form av förtroende för säljaren.
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Även med referenser?
Ja, tyvärr... Goda referenser och tvåfaktor spelar ingen roll i detta fall. Om du inte har säljarens kontaktuppgifter från en tidigare affär kan du inte säkert veta om det är rätt person du swishar.
Skulle nog bara köpa från ngn jag haft kontakt med och som jag sett visa upp klockan i tråd. Som vanligt är det säljaren vi ska köpa.
Ja, så får det nog bli framöver. Om inte f2f är möjligt är distansköp bara aktuellt med personer jag har kontaktuppgifterna till sedan tidigare. Ganska begränsande men å andra sidan är planen att ligga lågt med klockköp under 2024, så detta kan jag ju använda som en piska åt rätt håll. 😁 G-Shocks och andra affordables är en annan sak, tror inte scammers bryr sig om småsummor utan det verkar ju vara klockor i prisklassen 20k och uppåt som är aktuella.
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Vad menar du? Att det har varit problem även i fall där tvåfaktor används? Vet du det eller spekulerar du?

Jag har köpt många klockor här och hittills har det hållit ihop. Även från relativa nykomlingar. Men det betyder inte att problem inte finns.
Så jag kan tänka mig att köpa även nästa klocka, vilken det nu blir, denna väg. Förutsatt att jag har någon form av förtroende för säljaren.
Inga spekulationer från min sida. Modsen har klistrat detta inlägg högst upp på K&S. Scam där tvåfaktor varit aktiverat.

 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Inga spekulationer från min sida. Modsen har klistrat detta inlägg högst upp på K&S. Scam där tvåfaktor varit aktiverat.

Alla de där kontona är gamla och med få inlägg- för mig lyser det alltid rött för såna konton.
Men uppenbarligen finns det en bankkonto som är knutet till Tfn numret så vi får se när polisanmälan är gjord.
 

Bilagor

  • IMG_1798.jpeg
    IMG_1798.jpeg
    46.4 KB · Visningar: 3

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Inga spekulationer från min sida. Modsen har klistrat detta inlägg högst upp på K&S. Scam där tvåfaktor varit aktiverat.

Fy f-n. Hade inte hunnit se det än.
Man blir så förbannat trött.

Kanske borde köp och sälj vara reglerat till enbart aktiva medlemmar med många poster. Säg mer än 1000 poster, i syfte att tvinga fram att det är aktiva medlemmar som säljer. Får man då sitt konto kapat lär man märka det. Rimligen är det sällananvändares konton som hackas. Så varför öppna för köp och sälj för dem? De bidrar ju ändå inte till att forumet lever...
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Fy f-n. Hade inte hunnit se det än.
Man blir så förbannat trött.

Kanske borde köp och sälj vara reglerat till enbart aktiva medlemmar med många poster. Säg mer än 1000 poster, i syfte att tvinga fram att det är aktiva medlemmar som säljer. Får man då sitt konto kapat lär man märka det. Rimligen är det sällananvändares konton som hackas. Så varför öppna för köp och sälj för dem? De bidrar ju ändå inte till att forumet lever...
Exakt.
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Fy f-n. Hade inte hunnit se det än.
Man blir så förbannat trött.

Kanske borde köp och sälj vara reglerat till enbart aktiva medlemmar med många poster. Säg mer än 1000 poster, i syfte att tvinga fram att det är aktiva medlemmar som säljer. Får man då sitt konto kapat lär man märka det. Rimligen är det sällananvändares konton som hackas. Så varför öppna för köp och sälj för dem? De bidrar ju ändå inte till att forumet lever...
Bra förslag. Har senaste veckan stött på några användare som haft under 50 inlägg och där alla varit av typen "snygg modell" eller bara en gif. Tycker dessa användare förstör forumet, så att öka upp gränsen rejält hade jag ställt mig bakom. Samt att helt sonika stänga av användare som uppenbart bara fiskar efter tillgång till K&S.
 
Senast ändrad:

Dr. D

Pandion
2-Faktor
En sista sak om scammers - lovar.

På Uhrforum godkänns alla annonser av moderator och jag tror det är då man får den sexsiffriga koden de beskriver nedan?

Har ngn annonserat där?

2.4.2 Erbjudandet måste innehålla ett foto åtföljt av en handskriven lapp med följande information bredvid det erbjudna objektet:
Uhrforum.de
användarnamnet
det aktuella datumet
den 6-siffriga koden som visas
För att undvika manipulation måste pappersbiten vara mycket tydligt skrynklig och utjämnad så att den kan läsas igen.

2.8 Erbjudanden kommer att skickas till moderering för granskning innan de publiceras. Moderatorn aktiverar erbjudandena efter en snabb visuell inspektion. En detaljerad kontroll utförs slumpvis. Erbjudanden är inte synliga för skaparna förrän de aktiveras av moderatorerna. Eftersom moderatorerna bara gör detta vid sidan av kan aktiveringen ta några timmar.

2.8.1 Erbjudanden är endast aktiverade mellan 08:00 och 21:00.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
En sista sak om scammers - lovar.

På Uhrforum godkänns alla annonser av moderator och jag tror det är då man får den sexsiffriga koden de beskriver nedan?

Har ngn annonserat där?

2.4.2 Erbjudandet måste innehålla ett foto åtföljt av en handskriven lapp med följande information bredvid det erbjudna objektet:
Uhrforum.de
användarnamnet
det aktuella datumet
den 6-siffriga koden som visas
För att undvika manipulation måste pappersbiten vara mycket tydligt skrynklig och utjämnad så att den kan läsas igen.

2.8 Erbjudanden kommer att skickas till moderering för granskning innan de publiceras. Moderatorn aktiverar erbjudandena efter en snabb visuell inspektion. En detaljerad kontroll utförs slumpvis. Erbjudanden är inte synliga för skaparna förrän de aktiveras av moderatorerna. Eftersom moderatorerna bara gör detta vid sidan av kan aktiveringen ta några timmar.

2.8.1 Erbjudanden är endast aktiverade mellan 08:00 och 21:00.
Idén är mycket bra tycker jag.
Problemet är väl att våra moderatorer tycker att det är för mycket jobb. De är ju ofta inte direkt snabba att införa saker som föreslås, om det ens händer.
Uhrforum finns det flera saker att ta inspiration från, om man skulle vilja.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
En sista sak om scammers - lovar.

På Uhrforum godkänns alla annonser av moderator och jag tror det är då man får den sexsiffriga koden de beskriver nedan?

Har ngn annonserat där?

2.4.2 Erbjudandet måste innehålla ett foto åtföljt av en handskriven lapp med följande information bredvid det erbjudna objektet:
Uhrforum.de
användarnamnet
det aktuella datumet
den 6-siffriga koden som visas
För att undvika manipulation måste pappersbiten vara mycket tydligt skrynklig och utjämnad så att den kan läsas igen.

2.8 Erbjudanden kommer att skickas till moderering för granskning innan de publiceras. Moderatorn aktiverar erbjudandena efter en snabb visuell inspektion. En detaljerad kontroll utförs slumpvis. Erbjudanden är inte synliga för skaparna förrän de aktiveras av moderatorerna. Eftersom moderatorerna bara gör detta vid sidan av kan aktiveringen ta några timmar.

2.8.1 Erbjudanden är endast aktiverade mellan 08:00 och 21:00.
Jag har annonserat där, men koden du nämner minns jag inte.
Däremot att annonsen granskades innan jag satte ut den. Men bäst är väl egentligen lappen och klockan på samma bild. Det skulle man ju med enkelhet kunna föra in här också. Om man bara vill...🤷
 

R.Capac

Guld
2-Faktor

Buyer be ware.
Härligt. Du verkar ha hängt med i tråden de senaste 20 inläggen:heart:🤗
 

Yoko

Silver
2-Faktor
Inte för att jag vill gråmåla allt för mycket men...

Det är en stor omsättning av pengar på K&S och det kommer såklart alltid att, så småningom, attrahera människor som vill utnyttja detta för egen vinning på illegal väg. Känns som att vi har haft en ovanligt lång period av "fred" från detta som nu tycks ha tagit slut. Det är tråkigt såklart men inte särskilt oväntat. Det finns såklart en rad sakar man kan göra för att göra det säkrare för användaren men man måste också komma ihåg att det är ett ideellt forum med moderatorer som lägger sin egen tid på detta så man kan kanske inte riktigt förvänta sig granskning i den mån man som användare kanske skulle önska.

De är hur som helst tråkigt men tyvärr får vi nog vänja oss vid att vara ännu mera vaksamma vid handel via K&S 👀
 
Senast ändrad:

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Inte för att jag vill gråmåla allt för mycket men...

Det är en stor omsättning av pengar på K&S och det kommer såklart alltid att, så småningom, attrahera människor som vill utnyttja detta för egen vinning på illegal väg. Känns som att vi har haft en ovanligt lång period av "fred" från detta som nu tycks ha tagit slut. Det är tråkigt såklart men inte särskilt oväntat. Det finns såklart en rad sakar man kan göra för att göra det säkrare för användaren men man måste också komma ihåg att det är ett ideellt forum med moderatorer som lägger sin egen tid på detta så man kan kanske inte riktigt förvänta sig granskning i den mån man som användare kanske skulle önska.

De är hur som helst tråkigt men tyvärr får vi nog vänja oss vid att vara ännu mera vaksamma vid handel via K&S 👀
Så är det ju förvisso, men det finns ändå saker man skulle kunna göra med enkla medel för att ändå ta säkerheten från den relativt låga nivå den har nu till något som rimligen måste vara mycket bättre.

T ex bara att införa krav på en handskriven lapp som ska finnas på alla bilder i annonsen. Så att säljaren faktiskt har klockan hos sig.
Eller varför inte kontrollera att man är aktiv på forumet innan man får lägga upp en annons. T ex ett hundratal poster det senaste halvåret.
 

Yoko

Silver
2-Faktor
Så är det ju förvisso, men det finns ändå saker man skulle kunna göra med enkla medel för att ändå ta säkerheten från den relativt låga nivå den har nu till något som rimligen måste vara mycket bättre.

T ex bara att införa krav på en handskriven lapp som ska finnas på alla bilder i annonsen. Så att säljaren faktiskt har klockan hos sig.
Eller varför inte kontrollera att man är aktiv på forumet innan man får lägga upp en annons. T ex ett hundratal poster det senaste halvåret.

Som jag sa, det finns en rad saker man skulle kunna göra för att göra det säkrare, men det är helt utom vår kontroll. Men vi kan såklart föreslå saker :)
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Inte för att jag vill gråmåla allt för mycket men...

Det är en stor omsättning av pengar på K&S och det kommer såklart alltid att, så småningom, attrahera människor som vill utnyttja detta för egen vinning på illegal väg. Känns som att vi har haft en ovanligt lång period av "fred" från detta som nu tycks ha tagit slut. Det är tråkigt såklart men inte särskilt oväntat. Det finns såklart en rad sakar man kan göra för att göra det säkrare för användaren man måste också komma ihåg att det är ett ideellt forum med moderatorer som lägger sin egen tid på detta så man kan kanske inte riktigt förvänta sig granskning i den mån man som användare kanske skulle önska.

De är hur som helst tråkigt men tyvärr får vi nog vänja oss vid att var ännu mer vaksamma vid handel via K&S 👀
Ja, det är tyvärr nya tider nu. När jag köper en dyrare klocka på distans nästa gång kommer jag som minimum be om ett foto där klockan ligger ovanpå en handskriven och hop- och uppskrynklad lapp med relevanta uppgifter.

Tycker Uhrforum har ett bra system, så varför inte kopiera det rakt av? Det innebär ju inget merjobb för moderatorerna att införa detta som odiskutabelt krav för annonsering. Vad säger ni om det förslaget @hook @Leben?

Se detta inlägg från @Dr. D. Det är punkt 2.4.2 jag menar (punkt 2.8 kan ni ju hoppa över om det inte finns resurser).

En sista sak om scammers - lovar.

På Uhrforum godkänns alla annonser av moderator och jag tror det är då man får den sexsiffriga koden de beskriver nedan?

Har ngn annonserat där?

2.4.2 Erbjudandet måste innehålla ett foto åtföljt av en handskriven lapp med följande information bredvid det erbjudna objektet:
Uhrforum.de
användarnamnet
det aktuella datumet
den 6-siffriga koden som visas
För att undvika manipulation måste pappersbiten vara mycket tydligt skrynklig och utjämnad så att den kan läsas igen.

2.8 Erbjudanden kommer att skickas till moderering för granskning innan de publiceras. Moderatorn aktiverar erbjudandena efter en snabb visuell inspektion. En detaljerad kontroll utförs slumpvis. Erbjudanden är inte synliga för skaparna förrän de aktiveras av moderatorerna. Eftersom moderatorerna bara gör detta vid sidan av kan aktiveringen ta några timmar.

2.8.1 Erbjudanden är endast aktiverade mellan 08:00 och 21:00.
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Ja, det är tyvärr nya tider nu. När jag köper en dyrare klocka på distans nästa gång kommer jag som minimum be om ett foto där klockan ligger ovanpå en handskriven och hop- och uppskrynklad lapp med relevanta uppgifter.

Tycker Uhrforum har ett bra system, så varför inte kopiera det rakt av? Det innebär ju inget merjobb för moderatorerna att införa detta som odiskutabelt krav för annonsering. Vad säger ni om det förslaget @hook @Leben?

Se detta inlägg från @Dr. D. Det är punkt 2.4.2 jag menar (punkt 2.8 kan ni ju hoppa över om det inte finns resurser).
Eller så gör man som @Jamterik
1. Köp
2. Sälj inget
🇫🇮
 
Topp