• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Ett välkänt problem. Har inget tips mer än att jag kan säga att det blir enklare med tiden på nåt sätt. Men sedan är jag inte så noga om det blir någon liten repa på insida/undersida horn heller
Fifaan vad pilligt men till slut fick jag faktiskt till det när jag förstått hur jag måste vinkla ändlänken... och jo lite repor på undersidan av bandhornen får man nog snällt räkna med 😅 sådär lagomt sugen på att plocka bort länken nu men ja, när jag väl fått dit den första gick den andra rätt enkelt faktiskt 🤷
Trevligt med silikon men link is king 🥰
 

Bilagor

  • 1000006177.jpg
    1000006177.jpg
    425.9 KB · Visningar: 4

Sennelier

Guld
2-Faktor
Fifaan vad pilligt men till slut fick jag faktiskt till det när jag förstått hur jag måste vinkla ändlänken... och jo lite repor på undersidan av bandhornen får man nog snällt räkna med 😅 sådär lagomt sugen på att plocka bort länken nu men ja, när jag väl fått dit den första gick den andra rätt enkelt faktiskt 🤷
Trevligt med silikon men link is king 🥰
Man kan också tejpa av bandhornen. Med fördel används kaptontejp (eller polyimidtejp som det också kallas), en särskild sorts tejp som juvelerare och urmakare använder som maskeringstejp. En rulle räcker förmodligen hela livet. Bra investering om man stör sig på repor.

 

Yoko

Silver
2-Faktor
Fifaan vad pilligt men till slut fick jag faktiskt till det när jag förstått hur jag måste vinkla ändlänken... och jo lite repor på undersidan av bandhornen får man nog snällt räkna med 😅 sådär lagomt sugen på att plocka bort länken nu men ja, när jag väl fått dit den första gick den andra rätt enkelt faktiskt 🤷
Trevligt med silikon men link is king 🥰
Nu har du säkert koll på detta men, man ska heller inte underskatta verktygets betydelse i hur smidigt bandbyten går. Ibland är det tjurigt oavsett men med ett verktyg som exempelvis Bergeron 6767 så underlättar det i alla fall :)
 

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Nu har du säkert koll på detta men, man ska heller inte underskatta verktygets betydelse i hur smidigt bandbyten går. Ibland är det tjurigt oavsett men med ett verktyg som exempelvis Bergeron 6767 så underlättar det i alla fall :)
Jo den lilla flatmejseln Sinn skickar med är inte direkt det bästa verktyget... Klart lättare med lite "gaffel" för att få styrsel på stiften! Tyvärr har jag bara Sinn-mejseln för närvarande men får nog ta och köpa ett Bergeon-verktyg.
Helst hade man ju haft den där pincettliknande varianten för att klämma bägge ändar samtidigt men priset... 😳😬
 

Yoko

Silver
2-Faktor
Jo den lilla flatmejseln Sinn skickar med är inte direkt det bästa verktyget... Klart lättare med lite "gaffel" för att få styrsel på stiften! Tyvärr har jag bara Sinn-mejseln för närvarande men får nog ta och köpa ett Bergeon-verktyg.
Helst hade man ju haft den där pincettliknande varianten för att klämma bägge ändar samtidigt men priset... 😳😬
Har faktiskt inte provat varken 6825 eller 7825 så kan inte uttala mig om hur bra de är (i förhållande till sitt pris) men det jag var ute efter är att en "liten" investering i exempelvis 6767 räcker långt och är avsevärt bättre än verktyget Sinn själva tillhandahåller :)
 

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Har faktiskt inte provat varken 6825 eller 7825 så kan inte uttala mig om hur bra de är (i förhållande till sitt pris) men det jag var ute efter är att en "liten" investering i exempelvis 6767 räcker långt och är avsevärt bättre än verktyget Sinn själva tillhandahåller :)
Så är det absolut! 👍
En 7825-pincett fick jag låna av en bekant en gång, jag tyckte den var fantastisk att jobba med men skulle nog inte självmant köpa en... Finns säkert Wish/Temu-kloner men vettefanken om det är något att ha, då är nog en 6767 ett säkrare kort 🙈
 

Lundgren🥊

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Vad säger expertisen här i tråden om just denna klocka? Har ju legat ute bra länge nu😊. Vad säger ni är ett okej pris för denna? Service är det ju snart dags för iaf och den kostar ca 4k plus att man blir av med klockan i säkert några månader 😒.


 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Vad säger expertisen här i tråden om just denna klocka? Har ju legat ute bra länge nu😊. Vad säger ni är ett okej pris för denna? Service är det ju snart dags för iaf och den kostar ca 4k plus att man blir av med klockan i säkert några månader 😒.


Den har avhandlats i tråden tidigare om du söker. Det kostar svinmycket att serva och byta glas på 856, så slutsatsen blev att det är mer kostnadseffektivt att köpa nytt. Det finns en anledning till att den legat osåld sedan 2021...
 

Lundgren🥊

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Den har avhandlats i tråden tidigare om du söker. Det kostar svinmycket att serva och byta glas på 856, så slutsatsen blev att det är mer kostnadseffektivt att köpa nytt. Det finns en anledning till att den legat osåld sedan 2021...

tänker <10k… men det är jag…
Japp sökte lite nu och såg att det redan avhandlats ja. Precis så finns det ju en anledning till att den legat ute så länge och det är ju självklart priset, och just därför frågade jag 😊.
Max 12k skulle jag nog kanske kunna lägga. Hursomhelst jävligt grym klocka som skriker TOOL!
Grymt sugen på en 356 också! Vi får se 😊
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Japp sökte lite nu och såg att det redan avhandlats ja. Precis så finns det ju en anledning till att den legat ute så länge och det är ju självklart priset, och just därför frågade jag 😊.
Max 12k skulle jag nog kanske kunna lägga. Hursomhelst jävligt grym klocka som skriker TOOL!
Grymt sugen på en 356 också! Vi får se 😊
856 kan vara den bästa klockan jag haft. Prova en - törs nästan lova att du inte blir besviken.
 

vanman

Guld
2-Faktor
Japp sökte lite nu och såg att det redan avhandlats ja. Precis så finns det ju en anledning till att den legat ute så länge och det är ju självklart priset, och just därför frågade jag 😊.
Max 12k skulle jag nog kanske kunna lägga. Hursomhelst jävligt grym klocka som skriker TOOL!
Grymt sugen på en 356 också! Vi får se 😊
Lägg ett bud utifrån resonemanget här i tråden! Samtidigt förstår jag han som säljer, man vill ju alltid förlustminimera….
 

SpejsMan

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Den har avhandlats i tråden tidigare om du söker. Det kostar svinmycket att serva och byta glas på 856, så slutsatsen blev att det är mer kostnadseffektivt att köpa nytt. Det finns en anledning till att den legat osåld sedan 2021...
Vad är det som gör glasbyte så dyrt på 856an?
På 857an kostade det typ ingenting.
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Jo, men den åker ju ändå ner vid service. Att kasta in ett glasbyte där borde ju inte vara så farligt.
Det är väl ändå några tusen extra det kostar? Säg att det kostar drygt 6k allt som allt, inklusive service av Ar-modell. Det tycker jag personligen gör att det smakar mer än det kostar för en 856 från 2016 med dingad boett. Varför inte köpa en helt ny för bara några tusen extra?
 

Jamterik

Guld
2-Faktor
Det är väl ändå några tusen extra det kostar? Säg att det kostar drygt 6k allt som allt, inklusive service av Ar-modell. Det tycker jag personligen gör att det smakar mer än det kostar för en 856 från 2016 med dingad boett. Varför inte köpa en helt ny för bara några tusen extra?
För att det är kul att köpa beg, men i detta fall håller jag med dig. Får vara måtta, sa han som la nästan 10k på att serva sinn 180...
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
För att det är kul att köpa beg, men i detta fall håller jag med dig. Får vara måtta, sa han som la nästan 10k på att serva sinn 180...
Fast för att försvara @Jamterik .
1. Den går liksom inte att köpa ny
2. Jag personligen ser det som ett åtagande att ta hand och serva sina klockor.

Det här med slit och släng såsom att kasta gamla urverk o sätta i nya tilltalar inte riktigt mig. Nu vet vi att Sinn servar verken så det är inte ett problem. Skulle det ändras hade jag skickat på service någon annan stans
 
Topp