• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Håller med men vem blir inte svag i knäna när tex omega börjar tillverka en speedmaster modell med 321 verket igen, Vintage vibbar men med ett helt nytillverkat verk. Jag börjar nog bli gammal, börjar mer och mer gilla gamla 70-tals klockor från tiden jag växte upp.

OT bild, min första kronograf, från 1972 när jag tog mitt segelflyg cert (kanske därför jag fortfarande är kronograf nörd)

IMG_1009.JPG

Intressant diskussion ändå. Tycker att både du och @SpejsMan har poänger här.

Jag skulle dock vilja framföra ett argument ytterligare. Nämligen hur man som varumärke vårdar sin design över tid och på så vis tillgängliggör den till marknaden. Små, små kontinuerliga förändringar gör att du får tillgång till klassisk design, men i ett nytt utförande med tillkommande byggkvalitet, garantier, precision (jo, den är faktiskt bättre idag) etc.

Här spelar ju Rolex i en egen liga (kontra övriga varumärken), sett till den "vanliga" marknaden för armbandsur.

Jag köpte en Sub från AD förra året. Varför? Jo, för att få tillgång till designen var det det mest logiska valet. Enligt mig.
  • Jag ville ha en modern klocka med allt vad det innebär i byggkvalitet, från utförande av länk till verkets kraftreserv.
  • Det finns äldre upplagor av Sub som i delar tilltalar mig mer, men som helhetspaket? Nej..
  • Jag vill åt originaldesign. Kopior och hommager intresserar mig noll och intet.
  • Den är dyr, ja. Men i förhållande till vad? En Sinn? En Triwa? En Sub i motsvarande mint skick från 1960?

För att jag inte ska tappa tråden fullständigt här. Klockor (och varumärken) kan tilltala mig av olika anledningar. Rolex gör det mycket pga. ovan (i kontrast till detta så är de tex. inte ett dugg nyskapande). Sinn gör det pga. andra anledningar, främst att de sticker ut med udda teknik på en marknad som generellt sett är jävligt strömlinjeformad, samt att de bjuder in till betydligt roligare diskussioner (jmf. Rolex, Omega etc.) med andra klockintresserade.
Jag gillar och äger även Seiko: Där skulle jag ffa. vilja framhäva mångfalden i utbudet. Stör det mig att deras vridringar på klockor för 15-20k inte linjerar? Det kan ni ge er fan på, det stör mig på samma sätt som Sinns H-ändlänkar är en mismatch mot flera boetter, men det är ytterligare ett diskussionsunderlag som bygger i vart fall mitt egna intresse.

I slutändan är inte den här hobbyn logisk sett ur ett kostnadsperspektiv (vilket jag lite tolkade ditt inlägg till först, måhända felaktigt?). Logiskt vore kanske att lägga pengar på mat, upplevelser och granater till Ukraina. Fan, vad vet jag?

Tidernas mest menlösa inlägg, jag vet. Men när jag kommit 80% på vägen, så stod mellan att avsluta eller helt enkelt radera skiten. 😂

Ha en trevlig söndag, tråden!

Intressant diskussion ändå. Tycker att både du och @SpejsMan har poänger här.

det stör mig på samma sätt som Sinns H-ändlänkar är en mismatch mot flera boetter
Vilken/vilka modeller tänker du på? Min upplevelse är faktiskt den motsatta, det vill säga att Sinns ändlänkar är de bästa jag provat. De har alltid linjerat riktigt fint mot boetten utan rassel och glapp. Mycket bättre än flera modeller från Longines i samma prisklass, eller Omega som ju kostar betydligt mer.

Senast ändrad:
Vilken/vilka modeller tänker du på? Min upplevelse är faktiskt den motsatta, det vill säga att Sinns ändlänkar är de bästa jag provat. De har alltid linjerat riktigt fint mot boetten utan rassel och glapp. Mycket bättre än flera modeller från Longines i samma prisklass, eller Omega som ju kostar betydligt mer.
Både 103 och 104, kanske någon ytterligare, men det är de jag noterat.

Notera hur fasningen är skarp/kantig på bandhornen insida jmf. ändlänkarna mjuka övergång. Tycker det är mycket mer påtagligt i verkligheten också, nu tog jag bara och zoomade in en arkivbild på random:

1000007028.png

OBS! Pratar inte kvalitet. Där är jag med dig. Men extra störigt är det faktum att du kan lösköpa ändlänkarna till dessa modeller. I och med det borde Sinn enkelt kunnat anpassa dem, kan jag tycka.

Notera hur fasningen är skarp/kantig på bandhornen insida jmf. ändlänkarna mjuka övergång. Tycker det är mycket mer påtagligt i verkligheten också, nu tog jag bara och zoomade in en arkivbild på random:

1000007028.png

OBS! Pratar inte kvalitet. Där är jag med dig. Men extra störigt är det faktum att du kan lösköpa ändlänkarna till dessa modeller. I och med det borde Sinn enkelt kunnat anpassa dem, kan jag tycka.
Det har du rätt i! Borde varit en skarp kant istället. Vi pratade nog om olika saker helt enkelt. Jag menade kvaliteten generellt.

På 856 ser det bättre ut:

20240126_185039.jpg

1000007028.png

Taskigt att säga det där.
Nu kan jag ju inte heller sluta se det...

Det har du rätt i! Borde varit en skarp kant istället. Vi pratade nog om olika saker helt enkelt. Jag menade kvaliteten generellt.

På 856 ser det bättre ut:

20240126_185039.jpg

Precis! De boetter med rundare bandhorn är inte det här något bekymmer.

Känslan är att länken ursprungligen är till dem, och att man inte orkat modifiera ändlänken till de andra.

En annan issue/OCD jag har är att borstningen avviker. Boetten, se 556 nedan, är cirkulär vilket avviker mot länkens borstning.

Det här är dock absolut ingenting som är unikt för Sinn, och märken i den prisklassen. Det är också enbart borstat utförande som det berör. Mig veterligen.

1000007026.png

Taskigt att säga det där.
Nu kan jag ju inte heller sluta se det...

Förlåt! 😬

Precis! De boetter med rundare bandhorn är inte det här något bekymmer.

Känslan är att länken ursprungligen är till dem, och att man inte orkat modifiera ändlänken till de andra.

En annan issue/OCD jag har är att borstningen avviker. Boetten, se 556 nedan, är cirkulär vilket avviker mot länkens borstning.

Det här är dock absolut ingenting som är unikt för Sinn, och märken i den prisklassen. Det är också enbart borstat utförande som det berör. Mig veterligen.

1000007026.png

Förlåt! 😬

Den här bilden var bättre..
@Sennelier

1000007029.png

Jag minns ett inlägg på WUS som gick ut på att alla klockor med separata ändlänkar är resultat av nödlösningar och att det bara är integrerade länkar à la Royal Oak och Nautilus som egentligen är fullständiga ur ett designmässigt perspektiv. Skribenten gick kanske något långt i sin avsky mot vanliga länkar, men kanske hade han också en poäng. Sådana här små detaljer tycker jag är väldigt fascinerande. Och det är ingenting jag någonsin skulle våga dryfta med någon annan - de tycker redan jag är störd som det är med alla dessa klockor som kommer och går...

1000006565.jpg

Jag minns ett inlägg på WUS som gick ut på att alla klockor med separata ändlänkar är resultat av nödlösningar och att det bara är integrerade länkar à la Royal Oak och Nautilus som egentligen är fullständiga ur ett designmässigt perspektiv. Skribenten gick kanske något långt i sin avsky mot vanliga länkar, men kanske hade han också en poäng. Sådana här små detaljer tycker jag är väldigt fascinerande. Och det är ingenting jag någonsin skulle våga dryfta med någon annan - de tycker redan jag är störd som det är med alla dessa klockor som kommer och går...

1000006565.jpg
Håller med dig 100%
En starköl eller sju, och förlora sig i en diskussion likt den ovan. Det är ju halva intresset! 😍

1000007028.png

Här spelar ju Rolex i en egen liga (kontra övriga varumärken), sett till den "vanliga" marknaden för armbandsur.

Jag köpte en Sub från AD förra året. Varför? Jo, för att få tillgång till designen var det det mest logiska valet. Enligt mig.
Hur känner du för Rolex eminenta micromillimeter passning på ändlänkar? 😉😄
Screenshot_2024-02-26-12-39-27-202_com.sec.android.app.sbrowser~2.jpg
Screenshot_2024-02-26-12-39-12-694_com.sec.android.app.sbrowser~2.jpg
Screenshot_2024-02-26-12-39-50-266_com.sec.android.app.sbrowser~2.jpg

Tillbaka
Topp