• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Jag hade fel när jag var tveksam till hur den såg ut på bild. 103 ST TY HD är riktigt bra i verkligheten. @perhog du har rätt, den är grymt bra. Svår att fånga på bild, den krämiga elfenbensvit färgen kommer inte riktigt fram.

Sinn har många fina nyheter. T50 var också en positiv överraskning.

IMG_2618.jpeg

IMG_2616.jpeg


Och den svarta U50 som jämförelse
IMG_2617.jpeg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
19 april säljs de kvarvarande 150 via Sinn, avhandlas sista minuten i klippet. Mailat Sinn och frågat vad priset blir innanför EU.

”As you may already know, today Revolution magazine has made the official launch on their website, however, on our website it will not take place until the 19th of April. Until then, we cannot give you any information about it.

Please contact us after that date and we will be happy to answer all your questions.

Thank you for your understanding.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards / Un cordial saludo”

Locket på…tyvärr inget tydligt svar.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Nja... Lite tveksam till den där.. Avviker för mycket från orginalet med svart boett.. Men jag förstår er som är rädda att repa era klockor..
Håller nog den förra 155:an och H1550 som snäppet bättre och faktist även 158:an som är otroligt bra trots datum visningen.

Edit. personligen tycker jag den förra 155:an hade varit bättre utan den svarta stjärnan, den har inget att göra med orginalet utan bara en syftning till sternzeit reguliert. Om man verkligen skulle avspegla orginalet borde den röda ringen med 3 H vara med..


IMG_0990.JPG





IMG_1033 (2).JPG


IMG_1745.JPG
 
Senast ändrad:

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Nja... Lite tveksam till den där.. Avviker för mycket från orginalet med svart boett.. Men jag förstår er som är rädda att repa era klockor..
Håller nog den förra 155:an och H1550 som snäppet bättre och faktist även 158:an som är otroligt bra trots datum visningen.

Edit. personligen tycker jag den förra 155:an hade varit bättre utan den svarta stjärnan, den har inget att göra med orginalet utan bara en syftning till sternzeit reguliert. Om man verkligen skulle avspegla orginalet borde den röda ringen med 3 H vara med..


IMG_0990.JPG





IMG_1033 (2).JPG


IMG_1745.JPG
Jag håller inte med!
  • PVD:n tycker jag ger ett clean och minimalistisk och militärt intryck.
  • Visarna! Jag tycker dessa nya originalvisarna är mycket snyggare än "syringe-style" (spruta - jag vet men det låter ju lustigt) som den gamla har.
  • Baklock med små skruvar? Nej, tack! Jag vill ha skruvat baklock.
  • Vad kör man denna klockan mest på? NATO! Så jävliga gött att slippa hålla på att byta bandstift med nya anpassade boetten.
  • Ja, TEGIMENT är najs. Använder man som jag klockan i vardagen så repar i alla fall jag mina klockor.

Jag tycker nya är fräckare än gamla! Smaken är som baken. :angel:
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Jag håller inte med!
  • PVD:n tycker jag ger ett clean och minimalistisk och militärt intryck.
  • Visarna! Jag tycker dessa nya originalvisarna är mycket snyggare än "syringe-style" (spruta - jag vet men det låter ju lustigt) som den gamla har.
  • Baklock med små skruvar? Nej, tack! Jag vill ha skruvat baklock.
  • Vad kör man denna klockan mest på? NATO! Så jävliga gött att slippa hålla på att byta bandstift med nya anpassade boetten.
  • Ja, TEGIMENT är najs. Använder man som jag klockan i vardagen så repar i alla fall jag mina klockor.

Jag tycker nya är fräckare än gamla! Smaken är som baken. :angel:
Helt enig.
Hade man kunnat tegimentera, PVD:a eller ha safirglas och 10 atm varttenresistens på 60-talet hade man haft det.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Helt enig.
Hade man kunnat tegimentera, PVD:a eller ha safirglas och 10 atm varttenresistens på 60-talet hade man haft det.
Exakt!
Man kan argumentera för att safirglass är mindre krosståligt än plexi, men på något sätt är det ändå lite mer premium och dessutom logiskt med den härdade boetten.

Repor är ju också det vi konsumenter utsätter klockorna för och kanske inte slag i samma utsträckning.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag håller inte med!
  • PVD:n tycker jag ger ett clean och minimalistisk och militärt intryck.
  • Visarna! Jag tycker dessa nya originalvisarna är mycket snyggare än "syringe-style" (spruta - jag vet men det låter ju lustigt) som den gamla har.
  • Baklock med små skruvar? Nej, tack! Jag vill ha skruvat baklock.
  • Vad kör man denna klockan mest på? NATO! Så jävliga gött att slippa hålla på att byta bandstift med nya anpassade boetten.
  • Ja, TEGIMENT är najs. Använder man som jag klockan i vardagen så repar i alla fall jag mina klockor.

Jag tycker nya är fräckare än gamla! Smaken är som baken. :angel:
Du har rätt i att smaken är olika. Jag är mer för orginal. Även så med alla mina maskiner, gör det mesta jag kan med renovering för att återställa i orginal skick även om vissa utrustas med modern DRO.
Vi har alla rätten att själva välja vad vi tycker är bra eller inte bra. Säger inte emot dig, du har rätt till din åsikt.

Ett bra exempel på orginal kontra reproduktion är följande..
IMG_2125.JPG
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Exakt!
Man kan argumentera för att safirglass är mindre krosståligt än plexi, men på något sätt är det ändå lite mer premium och dessutom logiskt med den härdade boetten.

Repor är ju också det vi konsumenter utsätter klockorna för och kanske inte slag i samma utsträckning.
Tja... om man acepterar att inte vara så försiktig att undvika repor då är det väll okej att ha en repad och bucklig bil åxå ;)
Diskusionen plexi kontra safir ger jag mig inte in på, det är olika tidsperioder. Jag har mycket sällan fått repor på mina plexiklockor. Om det är mer premium att ha en klocka med safirglas som inte kan repas har jag svårt at utala mig om, man kan också se det som att safir är en garanti för att inte få repor om man är lie oförsiktig. Men som sagt alla har vi olika preferenser och smak. :)
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Du har rätt i att smaken är olika. Jag är mer för orginal. Även så med alla mina maskiner, gör det mesta jag kan med renovering för att återställa i orginal skick även om vissa utrustas med modern DRO.
Vi har alla rätten att själva välja vad vi tycker är bra eller inte bra. Säger inte emot dig, du har rätt till din åsikt.

Ett bra exempel på orginal kontra reproduktion är följande..
IMG_2125.JPG
Visarna? Vilka är bäst? Vi vet ju hur originalet ser ut.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
orginalet är bäst både vad gäller visare och färg på boetten :)
Hehe. Okaj. Jag tycker nya visarna är bättre än på Darkstar.

Jag håller inte med dig om TEGIMENT heller. Personligen tycker jag inte att den svarta färgen är ett ohyggligt avsteg från originalet som gör en så stor skillnad.

Stjärnan är ju där eftersom detta är en begränsad modell i samarbete med Revolution. De måste ju inkorporera sitt brand på något sätt. Då tycker jag stjärnan ändå är rätt diskret. Det är ju inte en reissue varken Darkstar eller Brightstar. Så båda avviker ju från originalet på stjärnorna, den första med visarna och den sista med färgen (utöver safir, TEGIMENT, passar med NATO och skruvad baksida). Alla de sistnämnda något jag tror snarare är USP:s för den stora massan.

Det är mina fem cent. :greedy: :hungry:

PS. Alla inlägg är roligare med bilder.
1710968396388.png
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Visarna? Vilka är bäst? Vi vet ju hur originalet ser ut.
Men allvarligt. Vi som är klocknördar oavsett vilken inriktning. Hur många klockor har vi/du? För de pengaar du behöver lägga upp för den nya tegimenterade 155an får du lätt en orginal Heuer. Jag tror inte att du är så oförsiktig med dina klockor att du behöver en tegimenterad klocka för att undvika repor. Vist är det kul med en massa ny teknik men är det värt pengarna ? vi har väll alla en GADA klocka eller? Min GADA är en Omega speedy 005 som jag använt dagligen sedan 2020, bara en liten repa på glaset men i övrigt helt repfri i boetten. Försök inte inbilla mig att du är så oförsiktig att du repar ner dina boetter. (vet efter köpet av sinn 103 klasik).
Enda anledningen att köpa den nya 155 an är att den är häftig, inget annat. Jag har själv övervägt det bara för att ha alla dom givit ut men absolut inte för den över reklamerade tekniken. Men ännu en gång, vi har alla olika syn och preferenser på vårat klock nörderi :)

Edit Varför är den nya inte manuell?
 
Senast ändrad:

seikosha

Rolex
2-Faktor
Dagens kronograf med hesalit-glas! ✈️ Kan säga att jag i flera år har varit inne på en Speedmaster 005, det är en klocka som typ ständigt har jagat mig fram och tillbaka, men det var något som inte riktigt flög med den trots allt... Kanske var det den inspelade månlandningen i studion 1969? 🤠 Nåja, sedan slog jag i alla fall till på en 103a. Efter det har habegäret försvunnit, vilket måste vara ett gott tecken! Jag är nöjd med Sinn och tycker att det är en grym flygare med charmig design och trevlig historia. Boetten, visarna, länken och tavlan är ju toppen! 😃👍
20240321_105312.jpg
20240321_105259.jpg
20240321_105359.jpg
20240321_104906.jpg
 
Senast ändrad:

vanman

Rolex
2-Faktor
Svängde förbi @ERIKSON URHANDEL idag på eftermiddagen när jag var i ”närheten” och passade på att prova lite nytt

IMG_6820.jpeg

103 st ty hd - Riktigt fin, känns väldigt 70-tal! Kolla @perhog - plasten är kvar! Gillade den oväntat mycket trots att jag inte brukar gilla kronografer…

IMG_6818.jpeg

Och så provade jag även T50, riktigt lätt! Men jag tilltalas inte riktigt av det monokroma. Får hoppas dom gör nått mer roligt där, kanske en T50 DS E, det hade jag gillat!

Ingen 856-leverans denna vecka och kommer snart påsken, få se om påskharen kommer med ett ägg?

Erikssons skulle öppna nya lokalerna i maj, ska vi försöka få till en gtg då kanske?
 
Senast ändrad:

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej

Vad är rimlig kostnad för service av en 556i med selitta sw-200?

Någon som vet?

M v h
Inte svar på din fråga men 4930kr kostar det iaf för sinn 356 som är en kronograf hos Urbrev, så en en Sinn 556i kanske hamnar runt 3k? Fråga Urbrev 👍

Kostnadsförslaget avser service, avmagnetisering, ruckning, gångkontroll, kontroll och infettning av boettpackningar, täthetskontroll samt ultraljudsrengöring av boett och ev. länk
 

Sch0nning

Cartier
Inte svar på din fråga men 4930kr kostar det iaf för sinn 356 som är en kronograf hos Urbrev, så en en Sinn 556i kanske hamnar runt 3k? Fråga Urbrev 👍

Kostnadsförslaget avser service, avmagnetisering, ruckning, gångkontroll, kontroll och infettning av boettpackningar, täthetskontroll samt ultraljudsrengöring av boett och ev. länk
Byter dom inte packningar i samband med service? :woot:
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Inte svar på din fråga men 4930kr kostar det iaf för sinn 356 som är en kronograf hos Urbrev, så en en Sinn 556i kanske hamnar runt 3k? Fråga Urbrev 👍

Kostnadsförslaget avser service, avmagnetisering, ruckning, gångkontroll, kontroll och infettning av boettpackningar, täthetskontroll samt ultraljudsrengöring av boett och ev. länk
Känns ju lite skechy med ”urbrev”, men det är nog bara jag som känner mig som en surgubbe…
 
Topp