• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Precis packat upp mina första Sinn, en Sinn 556i m (mocha) och är väldigt nöjd med första intrycket! :)

Stort tack Richard och @ERIKSON URHANDEL för grym service och för att ni kunde skicka den då jag inte har haft tid att åka förbi butiken.

IMG_20171103_204839.jpg
IMG_20171103_205135.jpg
IMG_20171103_212941.jpg
Grattis och välkommen hit! Grym den där tavlan!

Ja, jag får göra det. Ok...jag kommer skriva 101 från och med nu också :)

Men vad tror du om kronan, och vilka olika varianter har du sett när du har letat? Kan det vara så att den har funnits olika originalkronor till olika årsmodeller av 101:n?
Eller är det mer troligt att jag har en utbyteskrona på min.....101:a :)
Men 101:an har väl bara 2 subdials enligt HS himself? Kan inte fatta att det kan vara så svårt att fastställa den korrekta beteckningen. Har din skruvad krona?

EDIT: Kan inte heller förstå hur svårt det kan vara att skriva ut ett ungefärligt marknadsvärde i tråden... ;)

Senast ändrad:
Har också ett minne av att det finns en men den syns sällan till här :)

Jag minns inte vad han heter, men det var han som var utanför Sinn-butiken på en söndag när det var stängt.

Undrar om han som hjälper mig med att byta tavlor på Chronolinken även kan göra tavelbyte på 556. Då hade man ju kunnat skifta mellan mocka, den nya blå och nya pärlemor. Det hade faktiskt varit något :)

Jag tror att jag låg i sängen igår och tittade på klockan i säkert en halvtimme innan jag kunde lägga den ifrån mig.

IMG_20171104_083140.jpg

Jag minns inte vad han heter, men det var han som var utanför Sinn-butiken på en söndag när det var stängt.

Undrar om han som hjälper mig med att byta tavlor på Chronolinken även kan göra tavelbyte på 556. Då hade man ju kunnat skifta mellan mocka, den nya blå och nya pärlemor. Det hade faktiskt varit något :)

Jag tror att jag låg i sängen igår och tittade på klockan i säkert en halvtimme innan jag kunde lägga den ifrån mig.

IMG_20171104_083140.jpg
Fullt förståeligt! Vilken jävla pärla!!! :hungry: Grattis igen!

IMG_20171104_083140.jpg
Mycket vacker!

S

IMG_20171104_083140.jpg
Ställde du alarm nu på morgonen så du kunde gå upp och umgås med den också? ;) sjukt snygg!

IMG_20171104_083140.jpg

Jag skulle nog kunna titta på bilder längre än en halvtimme så bättre kan du

Sjukt vacker klocka! Stort grattis från en inte alls avundsjuk Sinner

IMG_20171104_083140.jpg
Du måste dra upp värmen lite, klart oskönt att sova i tjocktröjan :)
Grym klocka!

För övrigt relativt skitsäker på att Eriksson har fel. Det är en 101. :)
Maila Sinn, enda sättet att få rätt svar.
Jag kommer kalla dem 101 tills jag dör.
Ja, jag får göra det. Ok...jag kommer skriva 101 från och med nu också :)

Men vad tror du om kronan, och vilka olika varianter har du sett när du har letat? Kan det vara så att den har funnits olika originalkronor till olika årsmodeller av 101:n?
Eller är det mer troligt att jag har en utbyteskrona på min.....101:a :)
Vad har ni för info jag missat som gör er så säkra på att det är en 101:a?
När jag grävde ner mig på internet ang. denna modell för några år sedan tyckte jag mycket pekade på att den skulle felaktigt ha blivit kallad 101:a, något som senare blivit en "sanning" som det så lätt blir på nätet.
Tyska Sinn-nördar har vad jag kommer ihåg bekräftat korrekt modellbeteckning med Helmut himself. Känns som en ok källa för mig även om gubben börjar komma till åren.

Har nu försökt ta bättre bilder under en halvtimme, det går inte. Jag och safir/Sunburst Kommer helt enkelt inte överrens. Tavlan är dock helgrym irl. :)

IMG_20171104_115135_HDR.jpg
Ta gärna fler bilder i olika miljöer. Kul att se hur tavlan skiftas under olika ljus.

Jag fascineras fortfarande av den gråa antracit tavlan på anniversaryn. Sunburst med applicerade index gör mycket.

Vad har ni för info jag missat som gör er så säkra på att det är en 101:a?
När jag grävde ner mig på internet ang. denna modell för några år sedan tyckte jag mycket pekade på att den skulle felaktigt ha blivit kallad 101:a, något som senare blivit en "sanning" som det så lätt blir på nätet.
Tyska Sinn-nördar har vad jag kommer ihåg bekräftat korrekt modellbeteckning med Helmut himself. Känns som en ok källa för mig även om gubben börjar komma till åren.
Precis så. Ingen vet och det finns de som kallar dem både och. Oavsett vad den hette från fabrik så är de ofta benämnda som 101 och de är collectable och värdefulla oavsett vad. :)

B9BC4DA1-681B-4CA1-92D5-7803F717B0A9.jpeg

Men varför kalla den för något som är fel?
Vem vet om det är fel? Om de överlag är kända som 101 så är det väl enkelt? 103 syftar ofta på helt andra klockor som är mycket mindre åtråvärda.

Det intressanta i denna tråd var värdet och då kostar de allt som oftast mellan 5-7k€. Regardless om de benämns som 101 eller 103.

103 syftar ofta på helt andra klockor som är mycket mindre åtråvärda.

Inte om det är en 103A/B med Valjoux 726. ;)

Tycker det är minst lika intressant med korrekt ref då den till skillnad från pris är konstant inför framtiden. Om Helmut säger att det är en 103B kan vi väl försöka få internet att haka på också.
@Clark Kent , lova att tagga den rätt när du postar bilder. :)

Tillbaka
Topp