• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Man kan ju inte hoppa in här och kasta skit åt alla håll, sen har du ingenting att backa upp någonting med. Vad jag kunnat se försökte alla HJÄLPA säljaren för att han skulle få rätt pengar för klockorna. Sen om han väljer att sälja dom billigare pga att han kanske behövde snabba pengar(vad vet jag) så är det knappast en anledning att kasta skit på användarna i denna tråd. Blir du erbjuden att köpa en vintage ur för underpris tvivlar jag starkt på att du skulle erbjuda honom mer pengar för klockan. Det här känns mer som att du och yonsson är ledsna över att ni inte fick någon av klockorna.
Jag har moral och jag kastar inte skit, jag kostaterar att det blev fel här.

Om det är ett sådant forum du önskar så absolut. Peka på forummedlemmar, kritisera, underförstått mena att de lurat till sig klockorna till för lågt värde och sedan inte förklara djupare i ämnet? Klocksnack på väg att spåra UR :)
Har redan förklarat mig poäng? Vill ha ett forum där oinvigda som hittar hit får bra betalt för det som säljs. Rätt enkelt, trevligt och rimligt skulle jag säga

Vet inte riktigt. Även om tavlan är skitfin så funderar jag på om det verkligen 'känns' som Sinn? Jag förknippar Sinn mer med bruksiga, tåliga verktygsklockor burna av sailors, kontraktpangare och folk med hjältejobb. Så tavlan ger mig lite kognitiv dissonans! :)
Instämmer!
Jag försöker se mig i olika sammanhang och situationer med den på olika länkar och band.
Men mina inre bilder visar mig bara detta:
Jag sitter ned. Håller klockan i handen. Den sitter inte påhandleden alltså. Och jag bara tittar på den o_O:wideyed:

Har redan förklarat mig poäng? Vill ha ett forum där oinvigda som hittar hit får bra betalt för det som säljs. Rätt enkelt, trevligt och rimligt skulle jag säga
Klart och tydligt! Och helt rimlig tanke.

Men när säljaren själv inte har för avsikt att få ut ”marknadspris”, utan prioriterar snabb affär inom ett, för honom, godtagbart pris-spann.
Då blir det krångligt. Särskilt eftersom köparna redan påpekat detta till säljaren.
Säljaren i sin tur hade även tackat nej till ett högre bud.

Men när säljaren själv inte har för avsikt att få ut ”marknadspris”, utan prioriterar snabb affär inom ett, för honom, godtagbart pris-spann.
Då blir det krångligt. Särskilt eftersom köparna redan påpekat detta till säljaren.
Är nyfiken på vad "Sinn-andan" tycker det är rimligt att köpa för från en oinvigd som uppenbarligen tror att det är bråttom. Halva marknadspriset? En tredjedel?

Helt klar komplicerat och vi vet inte hur bra betalt vi hade kunnat se till att säljaren fick. Vissa här har såklart skött sig exemplariskt. Själv hade jag dock inte kunnat njuta av ett av dessa uren om jag underbetalat. Men vi är olika och om denna tråden hade legat på tex vintage kan jag garantera att det hade kommit fler kritiska kommentarer tidigare då vi är vana vid denna typ av förfrågningar om värde och försäljningar.

Kände att det var viktigt att poängtera min ståndpunkt i denna fråga då jag mfl tyckte att detta kändes fel. Ni som tyckte slutresultatet blev bra kan vara i majoritet, men det ändrar knappast min ståndpunkt.

Mycket nöje med dessa eftertraktade samlarur!

Är nyfiken på vad "Sinn-andan" tycker det är rimligt att köpa för från en oinvigd som uppenbarligen tror att det är bråttom. Halva marknadspriset? En tredjedel?
Varför skulle han tro det var bråttom? Snarare sa väl @Clark Kent tvärt om, att han inte skulle sälja fort utan kolla upp vad dom var värda innan. Sen vad han gjorde med den informationen får väl han stå till svars för. Han fick tips om att kolla upp, sen om han inte gjorde det ordentligt så är det väl för tusan inte någon här som bär ansvaret för det? Är dessutom en sökning på webben bort så hittar man folk som kan värdera en klocka. Nu får du väl ändå ta och krypa tillbaks till hålet du kom ifrån?

Och tror han hade koll på vad iaf 103/101 (oklart?) var värd, för han begärde 40000 av mig för att köpa den, vilket jag tyckte var på tok för mycket för vad jag skulle vara beredd att betala för en sån klocka.

Det var ju inte bråttom, något som säljaren fick höra både en och två gånger.
Sen blev det bråttom, eftersom säljaren fick bråttom. Oklar anledning.
Är det moraliskt förkastligt att ändå handla av köparen? Trots att man upplyst flertalet gånger om att han bör vänta på värderingen?
Jag är inte ute efter att bråka, men jag undrar, med alla omständigheter kring detta, om säljaren ville ha det på detta sättet. Skulle man moraliskt vägrat köpa?

Och det du beskriver som ”Sinn-andan” tycker inte jag har med detta att göra.
Jag anser att alla ska få rätt till vägledning och ett gott bemötande. Att det hålls en god ton, men ändå högt i tak. Det är Sinn-anda för mig.
Det du beskriver är ett beteende som ligger långt ifrån det jag kopplar till ”Sinn-andan” iaf.

Helt klar komplicerat och vi vet inte hur bra betalt vi hade kunnat se till att säljaren fick. Vissa här har såklart skött sig exemplariskt. Själv hade jag dock inte kunnat njuta av ett av dessa uren om jag underbetalat. Men vi är olika och om denna tråden hade legat på tex vintage kan jag garantera att det hade kommit fler kritiska kommentarer tidigare då vi är vana vid denna typ av förfrågningar om värde och försäljningar.

Kände att det var viktigt att poängtera min ståndpunkt i denna fråga då jag mfl tyckte att detta kändes fel. Ni som tyckte slutresultatet blev bra kan vara i majoritet, men det ändrar knappast min ståndpunkt.

Mycket nöje med dessa eftertraktade samlarur!
@Aurum
Jag ser absolut inget fel med att man kommer med konstruktiv kritik. Jag köper din ståndpunkt.
Det jag reagerar på är att vi alla, som inte var aktivt delaktiga i affärerna, bör ha en viss transparens i vår kritik. Man måste inte skjuta med största kalibern när den framförs först.
Jag hoppas och utgår ifrån att ingen här försökte lura säljaren.
Och säljarens egen tempohöjning var märklig.
När det gäller självkritik så kan jag bara gå till mig själv och inse att jag inte hade en tanke på att peka mot vintagedelen av forumet. Hänvisar med nöje dit i framtiden om jag är del av en vintageförfrågan som jag har noll kunskap om.
Om slutresultatet blev bra? Ingen aning... Det kan bara säljaren svara på egentligen.
Det verkar objektivt som att säljaren fick de pengar han ville ha. Trots kunskap om att han kunde fått mer om han väntat.

Alltid sorgligt med fina klockor som säljs till opportunister till underpris. Varken första eller sista gången tyvärr.

Låt hoppas att klockorna iaf gått till entusiaster som uppskattar dem och inte bara flippas vidare för en stor vinst.

Personligen så känner jag mig alltid lite som en idiot när jag ser sånt här med tanke på att jag ett otal gånger hjälpt nybörjare att få marknadspris för sina klockor. Även om nybörjare ofta är happy med att få mer pengar än vad man hoppats på så tror jag att det är sällsynt att folk tackat nej till tiotusentals kronor extra som man kunnat få med lite bättre hjälp.

Mycket knepig situation, eller inte.
Jag tycker att säljaren fått tydlig information om att klockorna var värda mycket pengar.
Infon från @Clark Kent hade fått mig att undersöka marknaden mera om det var jag som satt på sinn-skatten.
Personligen var jag beredd att betala 30-40k för 101/103:an, pmade och bad honom återkomma när han fått den värderad.
Han återkom aldrig!
Jag tycker inte att någon som köpt klockorna gjort något fel. Säljaren var för het på gröten helt enkelt och missade en del pengar.
Jag tror inte att det är krångligare än så.

7045211C-4F42-4DA1-B052-CEC156DD8C4A.jpeg
Hej alla glad och ni mindre glada Jag är nöjd iaf! Affärerna gick snabbt som jag ville, inget krångel!

Jag har gett min mor större delen av pengarna då hon behövde dom mer. Så tonen mot köparna tycker jag inte rimlig, dom har gjort en bra deal och alla är nöjda

Så trevlig helg på er! Ska nämna att det finns en klocka kvar, först till kvar gäller

Med vänlig hälsning, Christopher

Hej alla glad och ni mindre glada Jag är nöjd iaf! Affärerna gick snabbt som jag ville, inget krångel!

Jag har gett min mor större delen av pengarna då hon behövde dom mer. Så tonen mot köparna tycker jag inte rimlig, dom har gjort en bra deal och alla är nöjda

Så trevlig helg på er! Ska nämna att det finns en klocka kvar, först till kvar gäller

Vilken är det som är kvar?

Ska du inte behålla den då? Det kan ju vara en trevlig ingång till ett kommande klockintresse :)

Någon som vet om detta är en 5012a utan vridring?

Vet inte riktigt. Även om tavlan är skitfin så funderar jag på om det verkligen 'känns' som Sinn? Jag förknippar Sinn mer med bruksiga, tåliga verktygsklockor burna av sailors, kontraktpangare och folk med hjältejobb. Så tavlan ger mig lite kognitiv dissonans! :)
Kognitiv dissonans - det måste vara första gången de orden tillsammans dök upp på forumet. Bam!

Och jag håller med...

Kognitiv dissonans - det måste vara första gången de orden tillsammans dök upp på forumet. Bam!

Och jag håller med...
Äh man vill ju kunna vara stenhård och fabulous på samma gång :D

Tillbaka
Topp