• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Här är ett bra svar från WUS. Top Grade var standard initialt men för att kunna motivera prisskillnad till 656 valde man Top Grade till 656 och nedgraderade till Elabore i 556, men man har senare återgått till Top Grade igen. Det inlägget är från 2010.

http://forums.watchuseek.com/f24/grade-2824-2-a-341675.html

"I have an update that should settle most of your questions. I visited the Sinn factory today and asked one of their Master Watchmakers which grade ETA movements were installed in the 556 and 656 models. He said initially both came with the Top grade, but they eventually began using the Elabore grade in the 556 with an option for the customer to upgrade. This change was designed to move the 656 up in the product line (and justify the price difference). He said recently they decided to go back to using the Top grade in all watches. I asked if there were any way a customer could tell which movement came in their watch and he said no, they all pretty much look alike with a few subtle changes that only a watchmaker would be able to identify. He also said the Top grade movement had no more decoration than the Elabore. If you have a question as to which movement you have, contact Sinn with your serial number."



Finns även bra svar på den frågan i tråden. Inlägg #4.

"One workhorse of the ETA mechanical line is the ETA 2824-2, The 2824 is an automatic winding, twenty-five (25) jewel movement, available in four executions or grades: Standard, Elaborated (improved), Top and Chronometer. The key components which differ at the line of demarcation between Elaborated and Top are the barrel spring, shock protection system, pallet stones, balance wheel & hairspring and the regulator mechanism. To illustrate the differences in accuracy garnered by the successive grades, consider the following specifications:
  • the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/-12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day.
The Chronometer grade must meet strict standards prescribed by the COSC. Chronometer grade movements are serial numbered as that is a requirement of the certification authority. Moreover, it should be noted that the degree of decoration on the movement's parts, generally only an aesthetic improvement, increases as well with the grade."
Supersvar, tack så mycket.
 
Än en gång smyger tyskarna :) Jämför vilka nyheter de redovisar beroende på om man väljer tyska eller engelska som språk.

Engelska:
Skärmavbild 2017-12-01 kl. 22.43.59.png


Tyska:
Skärmavbild 2017-12-01 kl. 22.44.11.png


I samarbete med den tyska tidningen Die Zeit kommer det en i 100 exemplar limiterad 103 i titan och AR-fylld boett. Listpris 2.980€ och den kommer på två stycken läderband. Den har samma visaruppsättning som 144, med röd kronografsekund och röda subdial-visare för timme och minut.

Jag måste säga att jag tycker att den är synnerligen lyckad, och skönt att det inte är någon "Zeit"-logotyp på tavlan utan det är förpassat till rotorn.

EDIT: Det är synd att de inte återgår till de avsmalnande visarna på 103:n.

31480_103_Ti_Ar_SINN_6_720x600.jpg
technische-details.png


103-Ti-Ar---Edition-DIE-ZEIT_H.jpg
 
Sådär ja!
Nu är ordningen återställd!

Mina annonser är tillbakadragna och ångestklumpen som funnits i magen är borta.
Jag blir helt enkelt för känslomässigt involverad i mina klockor, därav prissättningen av 240st.
Efter en tillbakablick inser jag att jag ångrar samtliga sälj jag gjort sen 2012.

41355425-0E4E-4272-B718-EC6B1666B523.jpeg
 
Sådär ja!
Nu är ordningen återställd!

Mina annonser är tillbakadragna och ångestklumpen som funnits i magen är borta.
Jag blir helt enkelt för känslomässigt involverad i mina klockor, därav prissättningen av 240st.
Efter en tillbakablick inser jag att jag ångrar samtliga sälj jag gjort sen 2012.

41355425-0E4E-4272-B718-EC6B1666B523.jpeg
Förstår exakt hur du känner, jag ångrar att jag sålde min första Rolex som jag köpte 1994 !
 
Än en gång smyger tyskarna :) Jämför vilka nyheter de redovisar beroende på om man väljer tyska eller engelska som språk.

Engelska:
Skärmavbild 2017-12-01 kl. 22.43.59.png


Tyska:
Skärmavbild 2017-12-01 kl. 22.44.11.png


I samarbete med den tyska tidningen Die Zeit kommer det en i 100 exemplar limiterad 103 i titan och AR-fylld boett. Listpris 2.980€ och den kommer på två stycken läderband. Den har samma visaruppsättning som 144, med röd kronografsekund och röda subdial-visare för timme och minut.

Jag måste säga att jag tycker att den är synnerligen lyckad, och skönt att det inte är någon "Zeit"-logotyp på tavlan utan det är förpassat till rotorn.

EDIT: Det är synd att de inte återgår till de avsmalnande visarna på 103:n.

31480_103_Ti_Ar_SINN_6_720x600.jpg
technische-details.png


103-Ti-Ar---Edition-DIE-ZEIT_H.jpg
Lyckad var ordet!
Priset då? En länk istället för ett av läderbanden hade inte varit i vägen.
Eftersom att de smyger med den på den tyska delen av sidan så tänker de väl att alla ex ska kunna säljas inom landet(?).
Någon som vet om det finns några restriktioner eller kan man köpa den där och de andra inhemska nyheterna även om man inte bor i Tyskland?
 
Lyckad var ordet!
Priset då? En länk istället för ett av läderbanden hade inte varit i vägen.
Eftersom att de smyger med den på den tyska delen av sidan så tänker de väl att alla ex ska kunna säljas inom landet(?).
Någon som vet om det finns några restriktioner eller kan man köpa den där och de andra inhemska nyheterna även om man inte bor i Tyskland?

Det står ;) 2.980€. Den finns på Die Zeits hemsida och det verkar som att man måste bo i Tyskland, Österrike eller Schweiz för att få beställa mend et kanske går att komma runt om man mailar. I annat fall får man skaffa en tysk kompis :)

http://shop.zeit.de/sortiment/uhren-und-schmuck/uhren/

Det är verkligen ingen dålig webbshop. Utöver ett gäng vassa klockor från Sinn, Nomos m.m. så är det väskor, knivar, pennor och konst. Det finns även en i 50ex limiterad 358 med blå urtavla.

30242_Fliegeruhr_Sinn_7_720x600.jpg
30242_Fliegeruhr_Sinn_3_720x600.jpg
30242_Fliegeruhr_Sinn_5_720x600.jpg
30242_Fliegeruhr_Sinn_2_720x600.jpg
 
Det står ;) 2.980€. Den finns på Die Zeits hemsida och det verkar som att man måste bo i Tyskland, Österrike eller Schweiz för att få beställa mend et kanske går att komma runt om man mailar. I annat fall får man skaffa en tysk kompis :)

http://shop.zeit.de/sortiment/uhren-und-schmuck/uhren/

Det är verkligen ingen dålig webbshop. Utöver ett gäng vassa klockor från Sinn, Nomos m.m. så är det väskor, knivar, pennor och konst. Det finns även en i 50ex limiterad 358 med blå urtavla.

30242_Fliegeruhr_Sinn_7_720x600.jpg
30242_Fliegeruhr_Sinn_3_720x600.jpg
30242_Fliegeruhr_Sinn_5_720x600.jpg
30242_Fliegeruhr_Sinn_2_720x600.jpg
Jag var lite otydlig där. Menade att jag gärna hade sett en länk istället för ett av läderbanden för det begärda priset :)

Riktigt fin 358 :hungry:
 
Jag var lite otydlig där. Menade att jag gärna hade sett en länk istället för ett av läderbanden för det begärda priset :)

Riktigt fin 358 :hungry:

Aha...nu läste jag igen så som det var menat :)

Jag tycker ändå att priset är ok om man jämför det med vad de vanliga titanarna med AR kostar. Vill man dessutom ha 7750 med 3 register är det bara 103 Ti Diapal som är jämförbar och den är snäppet dyrare men i mina ögon inte alls lika estetiskt tilltalande. Är inte alls förtjust i IFR där man har ersatt tim-registret med DIN-logotypen, så de går bort helt för mig.

Men den hade blivit ännu bättre enligt mig om man hade valt de vanliga avsmalnande 103-visarna. Speciellt kronografsekunden hade varit fantastisk och iögonfallande i rött och pilformad.

31480_103_Ti_Ar_SINN_2_720x600.jpg
 
Aha...nu läste jag igen så som det var menat :)

Jag tycker ändå att priset är ok om man jämför det med vad de vanliga titanarna med AR kostar. Vill man dessutom ha 7750 med 3 register är det bara 103 Ti Diapal som är jämförbar och den är snäppet dyrare men i mina ögon inte alls lika estetiskt tilltalande. Är inte alls förtjust i IFR där man har ersatt tim-registret med DIN-logotypen, så de går bort helt för mig.

Men den hade blivit ännu bättre enligt mig om man hade valt de vanliga avsmalnande 103-visarna. Speciellt kronografsekunden hade varit fantastisk och iögonfallande i rött och pilformad.

31480_103_Ti_Ar_SINN_2_720x600.jpg
Skitfin ju!
Vad får man för samma peng från andra märken? Black bay? :meh:
 
Nu känns det bra :)
DSC_3395.JPG

Besökte @ERIKSON URHANDEL idag och hämtade hem 356:an som var tillbaka från tysklandsresan.

Hade tänkt att prova en UX men den leveransen hade tyvärr inte kommit. Provade istället U1 för att få en uppfattning om storleken. Passade bättre än förväntat! (Sorry, ingen bild på det).

Provade även 103:an med fejkpatina. Heter den E kanske? Hur som så var den riktigt fin! Men en UX ligger nog bäst till trots allt, dels för att jag redan har en kronograf och dels för att jag gärna vill ha lite ubåtsstål :)

Kastade också ett öga på nya 556 MoP. Snygg men inte så breathtaking att jag skulle kasta ut min 556i på K&S och byta, men jag förstår de som har köpt den!

Slutligen tittade jag på ett brown horsehide läder till 356. Det väckte ett habegär och vi får se om det kan bli en beställning :)

Tackar Eriksons och Richard för ett trevligt besök!
 
Nu känns det bra :)
DSC_3395.JPG

Besökte @ERIKSON URHANDEL idag och hämtade hem 356:an som var tillbaka från tysklandsresan.

Hade tänkt att prova en UX men den leveransen hade tyvärr inte kommit. Provade istället U1 för att få en uppfattning om storleken. Passade bättre än förväntat! (Sorry, ingen bild på det).

Provade även 103:an med fejkpatina. Heter den E kanske? Hur som så var den riktigt fin! Men en UX ligger nog bäst till trots allt, dels för att jag redan har en kronograf och dels för att jag gärna vill ha lite ubåtsstål :)

Kastade också ett öga på nya 556 MoP. Snygg men inte så breathtaking att jag skulle kasta ut min 556i på K&S och byta, men jag förstår de som har köpt den!

Slutligen tittade jag på ett brown horsehide läder till 356. Det väckte ett habegär och vi får se om det kan bli en beställning :)

Tackar Eriksons och Richard för ett trevligt besök!
Låter som ett härligt besök! Men fejkpatina är aldrig kul.. UX låter som bättre idé tycker jag!
 
Nu känns det bra :)
DSC_3395.JPG

Besökte @ERIKSON URHANDEL idag och hämtade hem 356:an som var tillbaka från tysklandsresan.

Hade tänkt att prova en UX men den leveransen hade tyvärr inte kommit. Provade istället U1 för att få en uppfattning om storleken. Passade bättre än förväntat! (Sorry, ingen bild på det).

Provade även 103:an med fejkpatina. Heter den E kanske? Hur som så var den riktigt fin! Men en UX ligger nog bäst till trots allt, dels för att jag redan har en kronograf och dels för att jag gärna vill ha lite ubåtsstål :)

Kastade också ett öga på nya 556 MoP. Snygg men inte så breathtaking att jag skulle kasta ut min 556i på K&S och byta, men jag förstår de som har köpt den!

Slutligen tittade jag på ett brown horsehide läder till 356. Det väckte ett habegär och vi får se om det kan bli en beställning :)

Tackar Eriksons och Richard för ett trevligt besök!

Härligt med ett kärt återseende :) Vad är det som är gjort med den?
 
Tillbaka
Topp