Då har 256:n landat efter att ha rest hela vägen från Australien.
Första intrycket är att den är liten med sina 38,5mm. Till skillnad från 556 som mäter in på samma millimeter så är ju tavlan något mindre i och med att bezelringen, som är vridbar i båda riktningarna, är bredare än glasringen. Siffrorna har redan under klockan 10-åriga livslängd hunnit med att få en fin patinering och det är inte mycket kraft kvar i lumen att skryta med. Den ligger väldigt bekvämt på armen, och jag måste säga att jag blev förvånad när jag mätte upp 14,5mm i tjocklek då intrycket är att den inte är så hög.
Kronograf-funktionerna fungerar som de ska och den nollställer perfekt. Däremot känns kronan inte riktigt hundra, men jag har ändå räknat med att lämna in på service då klockan har okänd servicehistorik. Det är minimala swirls på låset men i övrigt är både länk och case i oförskämt bra skick. Nu hittar jag inte produktionsåren bara för det, men jag misstänker att min som är från 2008 är sista årsmodellen.
Aluboxen är fantastisk, men tyvärr har gångjärnen slitits ut vilket säljaren inte upplyste om. Ingen stor sak och inget som hade gjort att jag avstått att buda, men det hade varit trevligare att få den informationen berättat för sig. Bandverktyg, bund-läderband (tyvärr utan Sinn-spänne), och sist men inte minst en oumbärlig Sinn Zippo-tändare
Siffror för Sinn 256: https://www.sinn.de/en/Modell/256.htm
Både bubbelplast och chips...bra packat!
Cool alubox
Garantikort, instruktion, extra länkbitar, bandverktyg, läderband, tändare...och så klocka så klart
Zippo-tändaren förtjänar en egen bild
Några bilder i dåligt ljus
Avslutningsvis så har den snabba bekantskapen med 256 avgjort att 156 blir nästa Sinn. De två kommer att komplettera varandra som handen i handsken.