• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Har ett bekymmer med 356:an igen :(
När jag ställer den och vrider minutvisaren så att den står mitt för index och sedan startar igång den med kronan så tar det 30-45 sek innan minutvisaren börjar röra sig. När den väl börjat röra sig så förflyttar den sig så långt som den ska under 60 sek men följden blir att den hela tiden ligger i otakt med sekundvisaren.
Det här var inget jag noterade före den var nere hos Sinn så jag tror att det har uppkommit efter att de justerade visarna.
Någon här som varit med om samma fenomen eller har någon erfarenhet av det?

Blir nog till att maila Sinn imorgon och se vad de säger.

Trist :( Tror säkert att de fixar till det, men det är ju att vara av med klockan under flera veckor som är det tråkiga. Eventuellt kanske den går att lämna till Erikson om de har kortare väntetid, förutsatt att Sinn ger ok att de reparerar på garanti.
 
IMG_2539.JPG
Svidade nyss om 556:an till lite nya kläder. Ett premium-nato från @Josef B åkte på. Det skönaste natot jag någonsin testat. Om det beror på att det är väldigt inkört låter jag vara osagt.
H-länken ska få sig en tvätt. :)
 
Trist :( Tror säkert att de fixar till det, men det är ju att vara av med klockan under flera veckor som är det tråkiga. Eventuellt kanske den går att lämna till Erikson om de har kortare väntetid, förutsatt att Sinn ger ok att de reparerar på garanti.
Ja, det tror jag också att de gör men det är ju ledtiden som sagt :meh:
Tror inte att Eriksons kommer åtgärda den. Fick intrycket att garantiärenden går raka vägen till Sinn så därför provar jag att ta det direkt med dem.
 
Har ett bekymmer med 356:an igen :(
När jag ställer den och vrider minutvisaren så att den står mitt för index och sedan startar igång den med kronan så tar det 30-45 sek innan minutvisaren börjar röra sig. När den väl börjat röra sig så förflyttar den sig så långt som den ska under 60 sek men följden blir att den hela tiden ligger i otakt med sekundvisaren.
Det här var inget jag noterade före den var nere hos Sinn så jag tror att det har uppkommit efter att de justerade visarna.
Någon här som varit med om samma fenomen eller har någon erfarenhet av det?

Blir nog till att maila Sinn imorgon och se vad de säger.

Min beter sig likadant, har gjort så hela tiden den varit i min ägo, har antagit att det är en quirk med 7750 verket. Har kommit fram till att om jag stoppar sekunden 20 sek i hel och ställer minuten på index så hamnar dom i synk tillräckligt konsekvent för att det inte ska vara upprörande.
Men posta gärna ev svar från sinn
 
@leiden
Hade för mig att jag läst om det någonstans tidigare och sinn adresserar det i instruktionsboken :)
Fungerar bättre att vrida några minuter för långt och sen backa tillbaka till önskad plats, då hamnar min i perfekt synk iaf

Time adjustment (crown position 3) In crown position 3, the motion is paused. This helps you to set the watch precisely. Please make sure the date changes at midnight and not at midday. Just move the hands forward until the date changes. Afterwards you attempt to set the time. We recommend moving the hands past the desired minute marker and then adjusting it backwards. The movement restarts as soon as the crown is no longer in position 3.

https://www.sinn.de/en/Download/Bedienungsanleitung/engl/Sinn_B_356_EN.pdf
 
@leiden
Hade för mig att jag läst om det någonstans tidigare och sinn adresserar det i instruktionsboken :)
Fungerar bättre att vrida några minuter för långt och sen backa tillbaka till önskad plats, då hamnar min i perfekt synk iaf

Time adjustment (crown position 3) In crown position 3, the motion is paused. This helps you to set the watch precisely. Please make sure the date changes at midnight and not at midday. Just move the hands forward until the date changes. Afterwards you attempt to set the time. We recommend moving the hands past the desired minute marker and then adjusting it backwards. The movement restarts as soon as the crown is no longer in position 3.

https://www.sinn.de/en/Download/Bedienungsanleitung/engl/Sinn_B_356_EN.pdf
Jättebra input!
Jag har provat det tidigare men ska absolut prova igen, möjligt att jag inte fick till det ordentligt :) Tolkar jag dig rätt att det inte fungerar på din och att du därför stoppar 20sek i hel?
Intressant att du har samma fenomen för vi har nog inte samma urverk heller. Är väldigt säker på att det sitter ett SW500 i min.

Edit: läste slarvigt, det fungerade för dig :) Får som sagt prova igen!
 
Jättebra input!
Jag har provat det tidigare men ska absolut prova igen, möjligt att jag inte fick till det ordentligt :) Tolkar jag dig rätt att det inte fungerar på din och att du därför stoppar 20sek i hel?
Intressant att du har samma fenomen för vi har nog inte samma urverk heller. Är väldigt säker på att det sitter ett SW500 i min.

Edit: läste slarvigt, det fungerade för dig :) Får som sagt prova igen!
Då har jag provat igen och nu ser det bättre ut :)
Jag drog den förbi index med en minut tidigare men nu provade jag med att dra förbi med 3-4 minuter och då blev det bra.

Har inte ställt den på det här sättet tidigare så det är lite konstigt att jag inte märkt något förrän nu men skönt att det var enkelt löst :)
 
Då har jag provat igen och nu ser det bättre ut :)
Jag drog den förbi index med en minut tidigare men nu provade jag med att dra förbi med 3-4 minuter och då blev det bra.

Har inte ställt den på det här sättet tidigare så det är lite konstigt att jag inte märkt något förrän nu men skönt att det var enkelt löst :)
Sådär är det väl med många klockor. Många av mina quartsare måste jag ställa minuten på hel och ha sekundvisaren på mellan tjugo i och kvart i när klockan sparkas igång igen.
104:an är nog den som lider minst av detta är min känsla.
 
Sådär är det väl med många klockor. Många av mina quartsare måste jag ställa minuten på hel och ha sekundvisaren på mellan tjugo i och kvart i när klockan sparkas igång igen.
104:an är nog den som lider minst av detta är min känsla.
Har faktiskt inte reflekterat över det tidigare men kommer säkert bli mer uppmärksam på det framöver :)
 
Har faktiskt inte reflekterat över det tidigare men kommer säkert bli mer uppmärksam på det framöver :)
Jag brukar göra så att jag startar med minutvisaren på rätt minut och sekundvisaren kl 12, sen låter jag minutvisaren gå till nästa hela minut. Då kommer sekundvisaren förmodligen att ha gått någonstans kring 15-20 sekunder "för långt". Sen stoppar jag sekundvisaren igen när den är lika långt före kl 12 som den var efter kl 12 när minutvisaren just tillryggalade en minut. Då vet man exakt hur mycket innan sekundvisaren ska stå, och så skruvar jag fram minutvisaren till nästkommande minut. Sen är det bara att invänta rätt läge och starta klockan igen.
Sen kommer man dock att se att det lik förbannat inte stämmer hela varvet runt för minutvisaren eftersom delningen mellan indexen inte är hundraprocentig :mad:
Men det blir iaf så bra som möjligt, och tillräckligt bra för att en klocknörd ska bli nöjd :)
Tar en stund men det är mödan värt :D
 
Senast ändrad:
Då har jag provat igen och nu ser det bättre ut :)
Jag drog den förbi index med en minut tidigare men nu provade jag med att dra förbi med 3-4 minuter och då blev det bra.

Har inte ställt den på det här sättet tidigare så det är lite konstigt att jag inte märkt något förrän nu men skönt att det var enkelt löst :)

Topp :) Skönt att det inte var något annat knas, drog den typ 10min förbi och sen tillbaka när jag testade och det fungerade bra.
Kändes smidigare än min tidigare stoppa före metod också så jag är också glad att jag fick tillfälle att lära mig något nytt
 
Jag brukar göra så att jag startar med minutvisaren på rätt minut och sekundvisaren kl 12, sen låter jag minutvisaren gå till nästa hela minut. Då kommer sekundvisaren förmodligen att ha gått någonstans kring 15-20 sekunder "för långt". Sen stoppar jag sekundvisaren när den är lika långt före kl 12 som den var efter kl 12 när minutvisaren just tillryggalade en minut. Då vet man exakt hur mycket innan sekundvisaren ska stå.
Sen kommer man dock att se att det lik förbannat inte stämmer hela varvet runt för minutvisaren eftersom delningen mellan indexen inte är hundraprocentig :mad:
Men det blir iaf så bra som möjligt, och tillräckligt bra för att en klocknörd ska bli nöjd :)
Tar en stund men det är det värt :D
Nu pratar vi OCD :D
När du lägger fram det på det där viset så måste jag prova och efter det finns det väl ingen återvändo ;)
 
Efter att ha testat några olika band så tror jag att jag nu har hittat rätt till min 103:a. Sinns bruna hästläder sitter verkligen bra. Otroligt skönt och lite glans i det som dressar upp klockan lite, vilket passar mig.

Eftersom det i stort sett är en ren arbetsklocka för mig så har den haft lite ledigt under jul och nyår. Kändes skönt att sätta på sig den igen nu när man är tillbaks på jobbet.

1808DC6D-9345-409C-B66D-F093872CD7F5.jpeg
 
Efter att ha testat några olika band så tror jag att jag nu har hittat rätt till min 103:a. Sinns bruna hästläder sitter verkligen bra. Otroligt skönt och lite glans i det som dressar upp klockan lite, vilket passar mig.

Eftersom det i stort sett är en ren arbetsklocka för mig så har den haft lite ledigt under jul och nyår. Kändes skönt att sätta på sig den igen nu när man är tillbaks på jobbet.

1808DC6D-9345-409C-B66D-F093872CD7F5.jpeg
Passar kaonbra! Har gått och suktat efter en 103sa i över ett år nu. Dom är jobbigt snygga dom där.
 
Efter att ha testat några olika band så tror jag att jag nu har hittat rätt till min 103:a. Sinns bruna hästläder sitter verkligen bra. Otroligt skönt och lite glans i det som dressar upp klockan lite, vilket passar mig.

Eftersom det i stort sett är en ren arbetsklocka för mig så har den haft lite ledigt under jul och nyår. Kändes skönt att sätta på sig den igen nu när man är tillbaks på jobbet.

1808DC6D-9345-409C-B66D-F093872CD7F5.jpeg
Verkar vara ett sjukt bra läder och som förmodligen blir ännu finare med tiden :)
Bra val, ser kanon ut!
 
Doxa ändrar inget i onödan. Min helt nya är svår att skilja från modellen från 1967.

(Sorry för Doxa i Sinntråden.)

49C9F654-F42B-4ECB-966F-95E570F354F9.jpeg

Inget att be om ursäkt för...bra info och grym klocka :)

Det är för övrigt väldigt trevlig stämning även inne i Doxa-tråden. Om Sinn och Doxa skulle vara städer i Tyskland och Schweiz så skulle de nog vara vänorter :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp