• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

465B02E3-7A0A-4651-A28D-F0061859D06A.jpeg
Här följer en variant från down under, 103 red, man behöver ju inte ändra mycket för att göra en egen variant. Lite piffigt, men hade nog bytt armbandet.
Bild från definewatches
 
Mina positiva tankar angående 556.
Härligt toolig klocka med bra mått även för oss med smala leder. Diskret datumvisning. Visarna är läckra och tavlan är magiskt svart tack vare tavlan i sig och dubbel AR. H-länken passar den perfekt.

Negativa tankar.
Den där jävla tavlan, den satte igång ett jäkla puts-OCD och dubbel AR ska man fasen inte ha om den inte är nära skottsäker. Mikrorepor i AR funkar inte för mig. Spännet på H-länk är inte bekvämt när man bär runt på småbarn, annars inga större problem förutom att den sänker intrycket lite. Och ingen indikering med lume var kl 12 är, detta var mer irriterande än väntat.

Mina positiva tankar om 104.
Vit tavla, kan man ha det? Ja jävlar va trevligt det var :) även denna har dubbel AR men har inte lyckats hitta en enda mikrorepa, kanske nyare AR eller bara att kupat glas och vit tavla döljer de bättre. Känslan i vridningen är inte jättemekanisk men precis och utan glapp 'åt båda hållen' (skönt, jag förlitar inte mitt liv på vridning åt endast ett håll) Vinklade bandhorn som ligger fint mot handleden. FINELÄNKEN! känns galet bra.

Negativa tankar om 104. Varför olika stora siffror på vridningen? Kunde varit samma runtom. Kl 12 på vridningen kunde fått en silverkontur då den ibland känns lite billig. Jag hade nöjd mig med endast datum.
Den kunde gärna fått ha lite fler borstade ytor på boetten

IMG_20170927_115033.jpg
IMG_20171115_120853.jpg

Så mitt slutord. Båda klockorna har nånting trevligt som gör att de känns lite egna. Båda ligger i en prisklass som är lagom att kliva upp till för den som lattjat runt i <5k klassen ett tag men inte vill punga ut +20k. Dessutom känns Sinn som mkt klocka för pengarna.

Så vilken ska man välja? Helt upp till dig!
För mig blev 104 en klar vinnare och 556 fick lämna. Mkt pga min putsOCD med 556, jag känner mig mer avslappnad med 104.

Men 556 satte igång ett ha-begär för något liknande. Vilken för min del landade i en BB36 som jag funderat på länge (blank urtavla utan AR på glaset, skönt!). Den kan dock ev vara ytterligare ett mellansteg till en 114270, vet inte riktigt ännu.

36mm och 41mm
IMG_20171208_114742.jpg

Edit: Känns nästan som jag borde snygga till denna recension/jämförelse och slänga upp i avsedd tråd nu när den blev lite mer matnyttig :)


Finns det mera info om detta med repor på AR - har nya klockor (tänker specifikt på 104:an) "bättre" och mindre repkänslig AR på utsidan eller är det bara färgen som gör att mikrorepor syns mindre?
 
Finns det mera info om detta med repor på AR - har nya klockor (tänker specifikt på 104:an) "bättre" och mindre repkänslig AR på utsidan eller är det bara färgen som gör att mikrorepor syns mindre?
Inte en aning angående de fysiska egenskaperna men den känns betydligt mindre känslig än på 556i jag hade. Men sen har ju 556i blank urtavla också så minsta lilla skrot någonstans på glaset så syns det direkt.

Tror att kombination med "snällare" urtavla och kupat glas gör att repor inte framträder lika lätt. Har inte lyckats hitta några på min 104 men tyckte jag såg nya hela tiden på 556i.

Men sen är jag väldigt petig också. Känns som en befrielse att det inte är AR på min BB36 som har blank urtavla. Hade gärna haft AR på endast insida dock
 
Senast ändrad:
Måste bikta mig.
Alldeles nyss insåg jag att jag utsatt min UX för stor fara! Installerade glad i hågen häromsistens gummiband i fräsigt rött med blästrat viklås. Så långt allt gott. Eller nej!
Jag hade ju för tusan, trots masserande av stiften när de installerades mot boetten, inte lyckats få dem att ploppa in i sina hål ordentligt! Jag såg att de inte var riktigt på plats, men eftersom det såg rätt lika ut i alla stifthålen, så fick det vara så. Inte bra!
Tack och lov så satt jag och fipplade med klockan i soffan på kvällen, precis som vanligt :rolleyes:, och såg till min förfäran då att en ände av det ena stiftet befann sig utanför sitt hål! Potentiell katastrof!!!
Gick enkelt att pilla in igen, och nu efter rätt kraftig massage av bandet och stiftet mot boetten har det klickat till i alla fyra stifthålen varvid det nu ser ut så här. Som det ska med andra ord.
IMG_20180109_214801.jpg

Alltså: ska du installera gummiband, se för tusan till att stiften klickar till ordentligt!
 
Måste bikta mig.
Alldeles nyss insåg jag att jag utsatt min UX för stor fara! Installerade glad i hågen häromsistens gummiband i fräsigt rött med blästrat viklås. Så långt allt gott. Eller nej!
Jag hade ju för tusan, trots masserande av stiften när de installerades mot boetten, inte lyckats få dem att ploppa in i sina hål ordentligt! Jag såg att de inte var riktigt på plats, men eftersom det såg rätt lika ut i alla stifthålen, så fick det vara så. Inte bra!
Tack och lov så satt jag och fipplade med klockan i soffan på kvällen, precis som vanligt :rolleyes:, och såg till min förfäran då att en ände av det ena stiftet befann sig utanför sitt hål! Potentiell katastrof!!!
Gick enkelt att pilla in igen, och nu efter rätt kraftig massage av bandet och stiftet mot boetten har det klickat till i alla fyra stifthålen varvid det nu ser ut så här. Som det ska med andra ord.
IMG_20180109_214801.jpg

Alltså: ska du installera gummiband, se för tusan till att stiften klickar till ordentligt!
klockan gick i backen!
Jag brukar lyssna så gott det går efter klicket när jag byter till gummi, sen okulärbesikta och till sist rycka rätt så oömt innan jag anser mig klar :)
 
klockan gick i backen!
Jag brukar lyssna så gott det går efter klicket när jag byter till gummi, sen okulärbesikta och till sist rycka rätt så oömt innan jag anser mig klar :)
Tyckte jag gjorde det, men bandet sitter ju tajt mot boetten så det gav inte efter. Då. Nu hängde det bara i ena hålet, så tack vare att det satt tajt ramlade det inte loss. Katastrofen inträffade aldrig tack och lov. Bra minnesbeta...
 
Måste bikta mig.
Alldeles nyss insåg jag att jag utsatt min UX för stor fara! Installerade glad i hågen häromsistens gummiband i fräsigt rött med blästrat viklås. Så långt allt gott. Eller nej!
Jag hade ju för tusan, trots masserande av stiften när de installerades mot boetten, inte lyckats få dem att ploppa in i sina hål ordentligt! Jag såg att de inte var riktigt på plats, men eftersom det såg rätt lika ut i alla stifthålen, så fick det vara så. Inte bra!
Tack och lov så satt jag och fipplade med klockan i soffan på kvällen, precis som vanligt :rolleyes:, och såg till min förfäran då att en ände av det ena stiftet befann sig utanför sitt hål! Potentiell katastrof!!!
Gick enkelt att pilla in igen, och nu efter rätt kraftig massage av bandet och stiftet mot boetten har det klickat till i alla fyra stifthålen varvid det nu ser ut så här. Som det ska med andra ord.
IMG_20180109_214801.jpg

Alltså: ska du installera gummiband, se för tusan till att stiften klickar till ordentligt!
Phew!
Tänk om den hade slagit ner i parkettgolvet eller ännu värre, i klinkergolvet!
Det är dyrt med golv så det var ju för väl att du fick ordning på det :D
 
Måste bikta mig.
Alldeles nyss insåg jag att jag utsatt min UX för stor fara! Installerade glad i hågen häromsistens gummiband i fräsigt rött med blästrat viklås. Så långt allt gott. Eller nej!
Jag hade ju för tusan, trots masserande av stiften när de installerades mot boetten, inte lyckats få dem att ploppa in i sina hål ordentligt! Jag såg att de inte var riktigt på plats, men eftersom det såg rätt lika ut i alla stifthålen, så fick det vara så. Inte bra!
Tack och lov så satt jag och fipplade med klockan i soffan på kvällen, precis som vanligt :rolleyes:, och såg till min förfäran då att en ände av det ena stiftet befann sig utanför sitt hål! Potentiell katastrof!!!
Gick enkelt att pilla in igen, och nu efter rätt kraftig massage av bandet och stiftet mot boetten har det klickat till i alla fyra stifthålen varvid det nu ser ut så här. Som det ska med andra ord.

Alltså: ska du installera gummiband, se för tusan till att stiften klickar till ordentligt!

Det där misstaget har jag med gjort. :facepalm: Lyckligtvis så upptäckte jag det på ett liknande sätt som du. :)
 
Måste bikta mig.
Alldeles nyss insåg jag att jag utsatt min UX för stor fara! Installerade glad i hågen häromsistens gummiband i fräsigt rött med blästrat viklås. Så långt allt gott. Eller nej!
Jag hade ju för tusan, trots masserande av stiften när de installerades mot boetten, inte lyckats få dem att ploppa in i sina hål ordentligt! Jag såg att de inte var riktigt på plats, men eftersom det såg rätt lika ut i alla stifthålen, så fick det vara så. Inte bra!
Tack och lov så satt jag och fipplade med klockan i soffan på kvällen, precis som vanligt :rolleyes:, och såg till min förfäran då att en ände av det ena stiftet befann sig utanför sitt hål! Potentiell katastrof!!!
Gick enkelt att pilla in igen, och nu efter rätt kraftig massage av bandet och stiftet mot boetten har det klickat till i alla fyra stifthålen varvid det nu ser ut så här. Som det ska med andra ord.
IMG_20180109_214801.jpg

Alltså: ska du installera gummiband, se för tusan till att stiften klickar till ordentligt!
Been there done that :)
 
Har ett bekymmer med 356:an igen :(
När jag ställer den och vrider minutvisaren så att den står mitt för index och sedan startar igång den med kronan så tar det 30-45 sek innan minutvisaren börjar röra sig. När den väl börjat röra sig så förflyttar den sig så långt som den ska under 60 sek men följden blir att den hela tiden ligger i otakt med sekundvisaren.
Det här var inget jag noterade före den var nere hos Sinn så jag tror att det har uppkommit efter att de justerade visarna.
Någon här som varit med om samma fenomen eller har någon erfarenhet av det?

Blir nog till att maila Sinn imorgon och se vad de säger.

Har samma bekymmer med min Speedmaster reduced. Jag var hos en urmakare som kollade på det och sa att man mer eller mindre får räkna med framför allt att kronografer inte riktigt blir synkade då det finns lite spel. Jag får ställa min speedmaster 15 sekunder fel så blir det bra när den gått ett varv. Har fått bekräftat från andra användare som har samma problem, det var en som hade en nyare rolex med samma ”problem”. Sen kanske inte alla bryr sig att minutvisaren och sekundvisaren är helt synkade, men för mig känns det viktigt annars går jag bara och stör mig på det.
 
Har samma bekymmer med min Speedmaster reduced. Jag var hos en urmakare som kollade på det och sa att man mer eller mindre får räkna med framför allt att kronografer inte riktigt blir synkade då det finns lite spel. Jag får ställa min speedmaster 15 sekunder fel så blir det bra när den gått ett varv. Har fått bekräftat från andra användare som har samma problem, det var en som hade en nyare rolex med samma ”problem”. Sen kanske inte alla bryr sig att minutvisaren och sekundvisaren är helt synkade, men för mig känns det viktigt annars går jag bara och stör mig på det.
Okej, då får man väl ta det för vad det är.
Att dra minutvisaren förbi index någon minut och sedan tillbaka igen tycker jag ändå gjorde att det blev good enough :)
 
Vem blir först med en sådan här? :)
Sinn 901 tillverkad i 150 ex.

5086A898-C567-4A42-AB13-8B79B1C2A24C.jpeg
”Fine adjustment of the lugs for altering the bracelet length by 3 x 0.8 mm per side using a special mechanism built into the case”
 
Vem blir först med en sådan här? :)
Sinn 901 tillverkad i 150 ex.

5086A898-C567-4A42-AB13-8B79B1C2A24C.jpeg
”Fine adjustment of the lugs for altering the bracelet length by 3 x 0.8 mm per side using a special mechanism built into the case”

Cool feature med reglerbara lugs, men i övrigt känner jag mig en smula tveksam. Hade hellre sett applicerade index, nu känns den mer som att en grafisk formgivare fick lite för fria händer :) Men Sinn har tryckt ut ett par bilder på Instagram idag och bilden nedan var riktigt bra. Men det är en riktig lite kloss med sina 16,5mm i tjocklek. Mindre mått än Monacon med tjockare.

Skärmavbild 2018-01-10 kl. 16.36.32.png
 
Man justerar luggarna med reglaget på vänstra sidan av klockan...fiffigt! Text och bild från aBlogtoWatch:

"In addition to the square/cushion shape of the case, the 901's most interesting feature is the carried-over lug adjustment system. Moving a small lever on the left side of the case extends both the lugs a little bit to give the strap a bit more wearing room. It can then be tightened up to offer a tighter feel on the wrist. As most people's wrists expand and contract with things like temperature and humidity, micro-adjust comfort feature such as this are most welcome."

Skärmavbild 2018-01-10 kl. 16.47.06.png
 
Cool feature med reglerbara lugs, men i övrigt känner jag mig en smula tveksam. Hade hellre sett applicerade index, nu känns den mer som att en grafisk formgivare fick lite för fria händer :) Men Sinn har tryckt ut ett par bilder på Instagram idag och bilden nedan var riktigt bra. Men det är en riktig lite kloss med sina 16,5mm i tjocklek. Mindre mått än Monacon med tjockare.

Skärmavbild 2018-01-10 kl. 16.36.32.png
Monaco var det första jag tänkte. Nä, den där var inte speciellt tilltalande, men plus i kanten för lug-lösningen :)
 
Tack :)
Jag har precis bytt telefon så försöker lära mig den så jag kan ta ännu bättre bilder än förut, förhoppningsvis ;)

Är på gång att byta mobil och var och tittade på Huawei Mate 10 Pro då jag fortsatt vill ha en mobil med dubbla simkortsplatser. Öppnade kamera-appen och insåg att det inte var någon mobil för mig. Det går säkert att förenkla, men det var För många olika inställningsmöjligheter i startläget :)

Vilken mobil har du köpt? Det är riktigt bra bildkvalité.
 
Tillbaka
Topp