• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Någon som varit med om att ändlänken glappar lite mot boetten? Har inte märkt det tidigare , undrar om det går att göra något åt eller om det är kvalitetsfel och något man bör gå in med som garantiärende?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Stort grattis på födelsedagen @Moorflax :) Såg det på Instagram men det är ju absolut värt att uppmärksamma här i tråden!
Riktigt snyggt nyförvärv också...Cartier i tvåton skojar man inte bort.

happy-birthday-emoji-party-animated-gif.gif
 

leiden

Rolex
Någon som varit med om att ändlänken glappar lite mot boetten? Har inte märkt det tidigare , undrar om det går att göra något åt eller om det är kvalitetsfel och något man bör gå in med som garantiärende?
Har upplevt det på 556 med finelink. Det blev bättre med tjockare bandstift men inte lika bra som på H-länken.
Vilken klocka och länk upplever du det på?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Stort grattis på födelsedagen @Moorflax :) Såg det på Instagram men det är ju absolut värt att uppmärksamma här i tråden!
Riktigt snyggt nyförvärv också...Cartier i tvåton skojar man inte bort.

happy-birthday-emoji-party-animated-gif.gif
Tack snälla!
Men tyvärr så är det bara ett önsketänkande. Cartier har inte ens släppt den än. Men jag har sällan sett en så bra uppgradering av en redan bra klocka! Santos är en stor favorit!
Bäst man postar en bild på en Sinn :rolleyes:

423BA078-1692-4B9B-AB0D-32F1A4EE283E.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack snälla!
Men tyvärr så är det bara ett önsketänkande. Cartier har inte ens släppt den än. Men jag har sällan sett en så bra uppgradering av en redan bra klocka! Santos är en stor favorit!
Bäst man postar en bild på en Sinn :rolleyes:

423BA078-1692-4B9B-AB0D-32F1A4EE283E.jpeg

Aha...jag trodde att det var en ny födelsedagsklocka :) Men håller helt med, den är verkligen ruskigt bra och jag tror att den skulle passa dig utmärkt.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Okej. När du säger det så var det en sak jag uppmärksammade på den blå 556 som agerar passaroundklocka för tillfället. Jag fick för mig att det var en skillnad i luggbredd mellan den och min egen 556.
Ja jag såg lite där. Skillnaden här är väl att bredden är det inget fel på. Utan att länken är rörlig någon hundradels millimeter gentemot boetten. Som att den går att vicka lite på.
 

leiden

Rolex
Ja jag såg lite där. Skillnaden här är väl att bredden är det inget fel på. Utan att länken är rörlig någon hundradels millimeter gentemot boetten. Som att den går att vicka lite på.
Så var det med finelink för min del. På originalstiften så skallrade ändlänkarna mot boetten och efter stiftbyte så blev det väl så som du beskriver det nu.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag fortfarande försöka reda ut vilket år det är. Har hittade en bild av en orfina porshe design med samma länk vilket är ju kul!

Att det är 80-tal kan kan slå fast. Sen blir det svårare med exakt år, och det kommer inte finnas hjälp att få från Sinn då de inte förde register över klockorna på den tiden, (åtminstone så finns det inte kvar).

Jag vet inte exakt vilket år som 144 började tillverkas, men Orfima var ju först ut -79 men med Lemania 5100 inuti. Men om man tittar på länken och typsnittet på "Automatik" och jämför även med andra Sinn-modeller så skulle min okvalificerade gissning ge för handen att ditt ex är tillverkad i mitten av 80-talet.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Så var det med finelink för min del. På originalstiften så skallrade ändlänkarna mot boetten och efter stiftbyte så blev det väl så som du beskriver det nu.

Okej. Då låter det som att det inte är något större att göra åt. Att det är inom gränsen för deras kvalitetsavvikelser. Om man nu inte lyckas tighta till det med annat bandstift då.
 

Kanadicken

Panerai
Att det är 80-tal kan kan slå fast. Sen blir det svårare med exakt år, och det kommer inte finnas hjälp att få från Sinn då de inte förde register över klockorna på den tiden, (åtminstone så finns det inte kvar).

Jag vet inte exakt vilket år som 144 började tillverkas, men Orfima var ju först ut -79 men med Lemania 5100 inuti. Men om man tittar på länken och typsnittet på "Automatik" och jämför även med andra Sinn-modeller så skulle min okvalificerade gissning ge för handen att ditt ex är tillverkad i mitten av 80-talet.
Det min gissning med. Jag visst inte om 79. Hade läst att den svart jubileum version som kom 2014 märkte 40 år så hade tänkte 74 men när jag läsa igen är det ju förstå året för Sinn som företag 74 men inte själva modellen förutom att den är en av den äldsta.
Som du vet det inte allt lätt att hitta info om gamla Sinn på nätet. Skrift på atomatic sätter den innan 96, under signerade kronor block logo på baklocket och länk peker åt 80 talat. Den som är lite speciellt som jag har inte hittat på bild på nån annan 144 än, är att pulsations inte finns med på tachy scalen.
 

Kanadicken

Panerai
OT gällande Sinn, men tips till @Kanadicken att kanske införskaffa ett bundstrap till 144:n då den levererades så till den Venezuelanska militären i sitt Porsche Design-utförande. Däremot så skulle det lädret behöva nötas ordentligt så att det matchade patinan på boetten :)

Skärmavbild 2018-01-19 kl. 21.09.30.png
Usch.. vet inte hur jag känner om bund! Om jag har rätt 144 har nu för tiden två platser för bandstift men på min är det bara ett och den är högt up. Det gick inte att får en nato där inne. Hade funderade på en MN strap om det skulle bli tillräkligt mjuk. Skulle get en ganska millitaristik vibe också
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det min gissning med. Jag visst inte om 79. Hade läst att den svart jubileum version som kom 2014 märkte 40 år så hade tänkte 74 men när jag läsa igen är det ju förstå året för Sinn 74 men ingening om själva modellen förutom att den är en av den äldsta.
Som du vet det inte allt lätt att hitta info om gamla Sinn på nätet. Skrift på atomatic sätter den innan 96, under signerade kronor block logo på baklocket och länk peker åt 80 talat. Den som är lite speciellt som jag har inte hittat på bild på nån annan 144 än, är att pulsations inte finns med på tachy scalen.

Du har helt rätt i att den borde ha kommit -74 ser jag nu när jag läser om den svarta jubileums-144:n.

Bara för det hittar jag inte vart jag läste att Orfina var först med boetten. Men gällande 1979 har jag säkert tolkat fel, och att modellen fanns innan, men att den blev upptagen som militärklocka 1979. Låter rimligt nu när jag läser vad jag själv skriver :)


Skärmavbild 2018-01-19 kl. 21.16.40.png
 

Kanadicken

Panerai
Du har helt rätt i att den borde ha kommit -74 ser jag nu när jag läser om den svarta jubileums-144:n.

Bara för det hittar jag inte vart jag läste att Orfina var först med boetten. Men gällande 1979 har jag säkert tolkat fel, och att modellen fanns innan, men att den blev upptagen som militärklocka 1979. Låter rimligt nu när jag läser vad jag själv skriver :)


Skärmavbild 2018-01-19 kl. 21.16.40.png
Intressant. Jag vet inte på. Jag tycker att det så konstigt att det inte går att hitta mer information på webben. Jag såg även din nick inne i WUS med ett försök att generera lite snack om vintage Sinn. Sen hittade jag nån tysk sinn forum som verkar ha nån bra kunskap men hittade inte just den jag var ut efter. Börda skapa en profil när jag har tid och ställer frågar. Lite jobbigt då med Google translate.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Intressant. Jag vet inte på. Jag tycker att det så konstigt att det inte går att hitta mer information på webben. Jag såg även din nick inne i WUS med ett försök att generera lite snack om vintage Sinn. Sen hittade jag nån tysk sinn forum som verkar ha nån bra kunskap men hittade inte just den jag var ut efter. Börda skapa en profil när jag har tid och ställer frågar. Lite jobbigt då med Google translate.

Ja prata vintage Sinn på WUS var inte rasande populärt, milt uttryckt :D

De tyska forumen är ganska lo-fi både i fart och form, men som du säger finns det ju mycket kunskap men som inte alltid är så lätt att hitta.
 
Topp