• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det är bara att ta klivet...du kommer inte att ångra dig :) Någon speciell modell som du
Det är bara att ta klivet...du kommer inte att ångra dig :) Någon speciell modell som du har tittat på?

Det lockar väldigt mycket med en 103st. Men även 104 och 556. Har tänkt att glida förbi erikson snart och testa. Har inte vågat gå dit innan pga för svårt att motstå frestelsen och då bör det tilläggas att jag bor ca 10min där ifrån:D
 
IMG_2784.JPG
Godmorgon!
 
Det är svårt att inte bli på bra humör när den här åker på. Jag älskar alla olika visare och färger. Plus att det är så vansinnigt charmigt med den så gott som meningslösa gmt-visaren som är fast inställd på -1 från timvisaren, (det är samma visare som sitter ihop vid basen). Svårt att tro att den är så pass gammal som den är också.

IMG_20180124_111257.jpg
IMG_20180124_112821.jpg
 
Det är svårt att inte bli på bra humör när den här åker på. Jag älskar alla olika visare och färger. Plus att det är så vansinnigt charmigt med den så gott som meningslösa gmt-visaren som är fast inställd på -1 från timvisaren, (det är samma visare som sitter ihop vid basen). Svårt att tro att den är så pass gammal som den är också.

IMG_20180124_111257.jpg
IMG_20180124_112821.jpg
Riktigt charmig :)
Är det AR på den, ser nästan ut som det?
 
Den var bra även på den tiden :)

Hur gick det med 809:an, är auktionen avslutad?

Den finns hos en handlare, så vi förhandlar fortfarande men tveksamt om det blir något tyvärr. Den kommer på den äldre länken också som jag ju verkligen vill prova, men hade föredragit den tex till en 156 och att den här hade den modernare varianten.
 
Hej KS!
Någon med god Sinn-kännedom, som vet ett "cleanare" ur på ca. 39-41 mm?
Utan kronograf och lite enklare tavla. Tänker mig liknande 556 fast något större.
 
Den finns hos en handlare, så vi förhandlar fortfarande men tveksamt om det blir något tyvärr. Den kommer på den äldre länken också som jag ju verkligen vill prova, men hade föredragit den tex till en 156 och att den här hade den modernare varianten.
Det är inte den vanligaste modellen på begagnatmarknaden så kan tänka mig att handlaren vill ha bra betalt. Vet inte hur populär den är heller i och för sig. Hoppas att ni når en deal ändå :)
 
Hej KS!
Någon med god Sinn-kännedom, som vet ett "cleanare" ur på ca. 39-41 mm?
Utan kronograf och lite enklare tavla. Tänker mig liknande 556 fast något större.
Känner du verkligen skillnad på de 0,5mm som det är upp till 39? ;) Har du provat den på handleden? Självklart ska du inte bära något du inte känner dig helt bekväm med, men om du inte testat den så gör det innan du väljer bort den. Ruggigt prisvärd modell.
 
Hörni, om man vill ha en sån där fräsig läderrem som viker runt upp över bandpinnarna och tillbaka och inte vill köpa Sinn original och bli ruinerad på kuppen, var handlar man då?
 
556an är jäkligt fin, det går inte att förneka. Men det verkar inte som 856 är lika poppis. Varför inte?
 
Senast ändrad:
Hörni, om man vill ha en sån där fräsig läderrem som viker runt upp över bandpinnarna och tillbaka och inte vill köpa Sinn original och bli ruinerad på kuppen, var handlar man då?

Hm, menar du lädernato eller är jag helt ute och cyklar? Det är väl inget som Sinn har i original i sådana fall men finns tex hos Singular Straps .

556an är jäkligt fin, det går inte att neka. Men det verkar inte som 856 är lika poppis. Varför inte?

Jag är hyfsat säker på att det endast handlar om pris. Om man jämför 556A och 856 så är de väldigt lika varandra utseendemässigt även om 856 är 40mm mot 556 38,5. Så trots en bättre specad klocka med bättre urverk, SW300-1 är ett klonverk av ETA 2892, och framförallt samma nivå att skydd mot magnetism som Rolex Milgauss, (och en total utskåpning av Omega AT Gauss), så krävs det antingen en riktig tech-nörd eller WIS för att se förbi prisskillnaden på ca 7´.
 
Känner du verkligen skillnad på de 0,5mm som det är upp till 39? ;) Har du provat den på handleden? Självklart ska du inte bära något du inte känner dig helt bekväm med, men om du inte testat den så gör det innan du väljer bort den. Ruggigt prisvärd modell.

Ser nu att den är 38,5 mm. Kändes så liten när jag prövat den på mina handleder. Trodde den var runt 35-36 mm. Tack för info!
 
Hej KS!
Någon med god Sinn-kännedom, som vet ett "cleanare" ur på ca. 39-41 mm?
Utan kronograf och lite enklare tavla. Tänker mig liknande 556 fast något större.

Ser nu att den är 38,5 mm. Kändes så liten när jag prövat den på mina handleder. Trodde den var runt 35-36 mm. Tack för info!

Annars har du den precis ovan nämnda 856 som är 40mm. Clean, allround och übercool. Finns både i vanlig stål och som svart, utan eller med gmt. Om du saknar vridring så finns samma uppställning, men då heter den 857.

Lånade bilder på nätet:

SI-271.jpg
SI-085.jpg
 
Senast ändrad:
Var hittar man en 103 St OU och vad är ett rimligt pris? Finns två ex på C24 som spontant känns rätt dyra. Hittar en såld på omegaforums som verkar gått för runt €2'.
 
Jag tänker på denna modell:
9ebab3a3e8076f48f3c08ddda73f2849.png

http://di-modell.com/product_info.php?cPath=1_35&products_id=2158

DI-Modell chronissimo heter modellen.
Finns även här:
http://www.fredawatchstraps.com/dimchron.html

Liknande men inte exakt lika. Samma tillverkare.

Men Sinn-band vill du köpa orginal. Som vanligt är deras påslag minimalt. Samma läder från Sinn kostar i de trakterna.

Har för mig att jag har sett billigare varianter också men då har de inte varit vattentåliga vilket ju är en stor fördel. Köper du från Sinn får du ju också Sinn-spänne :)

Var hittar man en 103 St OU och vad är ett rimligt pris? Finns två ex på C24 som spontant känns rätt dyra. Hittar en såld på omegaforums som verkar gått för runt €2'.

Tror aldrig att jag har sett någon under 20' och slutsålt hos Manufacturum så det är bara att hålla span och vara snabb om det dyker upp billigare.
 
Tror aldrig att jag har sett någon under 20' och slutsålt hos Manufacturum så det är bara att hålla span och vara snabb om det dyker upp billigare.
20' plus några lappar känns ok. Insåg precis att C24 på jobbdatorn hade defaultat till $ (trodde priserna var i €). Finns en i Kanada för ~22 plus avgifter och en i Italien för ~24 från privat säljare.

Rolig modell eller inte?
 
20' plus några lappar känns ok. Insåg precis att C24 på jobbdatorn hade defaultat till $ (trodde priserna var i €). Finns en i Kanada för ~22 plus avgifter och en i Italien för ~24 från privat säljare.

Rolig modell eller inte?

Du får en tråkigt svar av mig, men jag brukar avstå från att råda om speciella modeller. Det är ju i slutändan en hjärtefråga vilken modell man väljer, och då spelar det ju ingen roll vad andra tycker. Men det är ju en speciell tavla som skiljer sig mycket från de andra i 103-serien, så jag skulle inte köpa den inte jag inte kände till 100% av det var rätt för mig.

Här har du en full set för 19,6´från handlare i Tyskland där du har returrätt. Om du stör dig på att insertet är lite repigt finns det som reservdel hos Sinn.

https://www.ebay.com/itm/Seltener-S...d=263414610062&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Jag tycker att den passar bra på svart tropical. Bild tagen från nätet.

Skärmavbild 2018-01-25 kl. 14.28.07.png
 
Du får en tråkigt svar av mig, men jag brukar avstå från att råda om speciella modeller. Det är ju i slutändan en hjärtefråga vilken modell man väljer, och då spelar det ju ingen roll vad andra tycker. Men det är ju en speciell tavla som skiljer sig mycket från de andra i 103-serien, så jag skulle inte köpa den inte jag inte kände till 100% av det var rätt för mig.

Här har du en full set för 19,6´från handlare i Tyskland där du har returrätt. Om du stör dig på att insertet är lite repigt finns det som reservdel hos Sinn.

https://www.ebay.com/itm/Seltener-Sinn-103-Manufactum-Chronograph-TOP-Zustand/152788782322?_trkparms=aid=222007&algo=SIM.MBE&ao=2&asc=47301&meid=7b1de97f1c7d45a097ee43e1f18bad94&pid=100005&rk=6&rkt=6&sd=263414610062&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Jag tycker att den passar bra på svart tropical. Bild tagen från nätet.

Skärmavbild 2018-01-25 kl. 14.28.07.png
Den du länkar till var i ett väldigt trevligt skick!
 
Du får en tråkigt svar av mig, men jag brukar avstå från att råda om speciella modeller. Det är ju i slutändan en hjärtefråga vilken modell man väljer, och då spelar det ju ingen roll vad andra tycker. Men det är ju en speciell tavla som skiljer sig mycket från de andra i 103-serien, så jag skulle inte köpa den inte jag inte kände till 100% av det var rätt för mig.

Här har du en full set för 19,6´från handlare i Tyskland där du har returrätt. Om du stör dig på att insertet är lite repigt finns det som reservdel hos Sinn.

https://www.ebay.com/itm/Seltener-Sinn-103-Manufactum-Chronograph-TOP-Zustand/152788782322?_trkparms=aid=222007&algo=SIM.MBE&ao=2&asc=47301&meid=7b1de97f1c7d45a097ee43e1f18bad94&pid=100005&rk=6&rkt=6&sd=263414610062&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Jag tycker att den passar bra på svart tropical. Bild tagen från nätet.

Skärmavbild 2018-01-25 kl. 14.28.07.png
Har börjat spana på ytterligare en Sinn efter min 144. Jag tilltalades av att 103 St OU saknar dagvisning och den traditionella layouten hos 7750. Har redan rätt bra variation i klocklådan så letar något quirky, kul och annorlunda. Svårt att se den vanliga 103an få handledstid mellan 144 och Speedmaster. Såg en bild på 103 St OU och tyckte den såg intressant ut, ingen som har klämt på en?

Tar gärna emot tips på andra modeller. Plexi är ett plus.
 
Har börjat spana på ytterligare en Sinn efter min 144. Jag tilltalades av att 103 St OU saknar dagvisning och den traditionella layouten hos 7750. Har redan rätt bra variation i klocklådan så letar något quirky, kul och annorlunda. Svårt att se den vanliga 103an få handledstid mellan 144 och Speedmaster. Såg en bild på 103 St OU och tyckte den såg intressant ut, ingen som har klämt på en?

Tar gärna emot tips på andra modeller. Plexi är ett plus.

Då låter det ju som helt rätt modell för dig :) Om du inte vill ha dagvisning och vill ha plexi så är du hänvisad till vintage om du gillar 103. @Criss Cross har en grymt fin som det finns flera bilder på i tråden. Men det är samma uppställning på tavlan i övrigt som 144 så det kanske blir för likt, (bortsett från 103 med månfas som har månvisningen vid 6).

EDIT: Har varken klämt eller sett den live. Gjordes ju bara 100ex och såldes aldrig av AD.
 
Tillbaka
Topp