• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ang Sinn UX, Tips inför ett ev köp:
Tänkte på en sak angående Sinn UX.
Jag hade ju problem med min gamla UX. Den hade egenheten att den inte var tät, eller åtminstone inte kunde hantera temperaturskillnader något vidare, vilket gjorde att det bildades en bubbla i den med tiden.
Om man är intresserad av att köpa en beggad UX, så skulle jag INTE köpa en där det står EZM CHRONOMETER på tavlan. Även om det är fräckt. Det är samma verk i de där det står EINSATZZEITMESSER istället, så i praktiken går de lika bra. Min går exakt rätt över tiden, även när det är upp till en månad mellan mätningarna. Mot atomurstiden så går det inte att mäta någon avvikelse alls.
Men det finns en stor skillnad i att klockan nu är annorlunda konstruerad, det är åtminstone generation tre nu, vilken bevisligen är bättre konstruerad.
Hur generation tvås tavla ser ut vet jag inte, men om just chronometertexten inte finns, så är den iaf inte av första generationen, vilket är bra.
Några bilder nedan som jämförelse.
Gen 1, utan bubbla
IMG_20170823_184807.jpg

Gen 1 med bubbla
IMG_20171120_050705.jpg

Gen 3
IMG_20180127_152012.jpg

Gångavvikelse
Screenshot_20180128-163422.png
 
Det blev ok men inte perfekt. Det går ju att försöka sig på att skära för hand, men det hade blivit ännu sämre. Det som felade nu var att de förskurna småbitarna var en ynka rad för få, så jag fick gå ända ut i kanten på högra sidan. Men det känns bra i alla fall att ha möjlighet att plocka med sig alla Sinn om det är så att det behövs.

IMG_20180127_152513.jpg
IMG_20180127_153753.jpg


IMG_20180127_152804.jpg
Du kanske kan skära bort halva vänstra gaveländen (på längden) och flytta den halvan till högersidan? Blir lite smalare men tror inte man tänker på det.
 
Du kanske kan skära bort halva vänstra gaveländen (på längden) och flytta den halvan till högersidan? Blir lite smalare men tror inte man tänker på det.

Jo jag hade en tanke att göra så, men mellanpartierna sitter fast i konstruktionen så då skulle jag behöva skära och limma med medföljande risk att det inte blir bra. Hm, kanske inte helt glasklart beskrivet :)
 
Ang Sinn UX, Tips inför ett ev köp:
Tänkte på en sak angående Sinn UX.
Jag hade ju problem med min gamla UX. Den hade egenheten att den inte var tät, eller åtminstone inte kunde hantera temperaturskillnader något vidare, vilket gjorde att det bildades en bubbla i den med tiden.
Om man är intresserad av att köpa en beggad UX, så skulle jag INTE köpa en där det står EZM CHRONOMETER på tavlan. Även om det är fräckt. Det är samma verk i de där det står EINSATZZEITMESSER istället, så i praktiken går de lika bra. Min går exakt rätt över tiden, även när det är upp till en månad mellan mätningarna. Mot atomurstiden så går det inte att mäta någon avvikelse alls.
Men det finns en stor skillnad i att klockan nu är annorlunda konstruerad, det är åtminstone generation tre nu, vilken bevisligen är bättre konstruerad.
Hur generation tvås tavla ser ut vet jag inte, men om just chronometertexten inte finns, så är den iaf inte av första generationen, vilket är bra.
Några bilder nedan som jämförelse.
Gen 1, utan bubbla
IMG_20170823_184807.jpg

Gen 1 med bubbla
IMG_20171120_050705.jpg

Gen 3
IMG_20180127_152012.jpg

Gångavvikelse
Screenshot_20180128-163422.png

Intressant skrivet...och gången kan man ju inte klaga på precis :)

Efter lång tid där jag har läst den här tråden och blivit inspirerad så har nu min kära 104 kommit och jag har aldrig varit så nöjd! Många månaders väntan men det var värt det!

Härligt! Stort grattis och vilken extra skön känsla också när man har fått ge sig till tåls innan den sitter på armen :)
 
Och du kan inte tänka dig att ha den som en sorts aktivitetsklocka där storlekskriteriet ju ofta är av ett annat slag är för deskdiving? I och för sig mycket pengar att binda upp de gånger man kör down-hill nerför Åreskutan eller kitesurfar :)
Hehe, det hade den säkert funkat som, och det mer än väl. Men lite mycket pengar som du säger. :)
 
Tillbaka
Topp