• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tjena!
Börjar inför sommaren sondera terrängen efter en "semi-beater"/vardagsklocka som tål lite tuffare tag och en av alternativen är Sinn 104. Är inte nåt fan av läder på den typen av klockor och vill därför gå med länk isåfall. Ska man gå för finlink eller H-link enligt er? Vad upplever ni de har för fördelar och nackdelar? Är även kul att kunna köra nato eller gummi på, hur tycker ni den funkar på dessa?
 
Tjena!
Börjar inför sommaren sondera terrängen efter en "semi-beater"/vardagsklocka som tål lite tuffare tag och en av alternativen är Sinn 104. Är inte nåt fan av läder på den typen av klockor och vill därför gå med länk isåfall. Ska man gå för finlink eller H-link enligt er? Vad upplever ni de har för fördelar och nackdelar? Är även kul att kunna köra nato eller gummi på, hur tycker ni den funkar på dessa?

Kul att du har funderat på Sinn. Om du gillar 104:n så kan jag varmt rekommendera den vita 104 på fine-link som @Nissenutz hintat om att han ska avyttra efter att ha drabbats av delirium :) Det är en rasande bra sommarklocka och enligt mig så passar den vita bättre på gummi än den svarta.

Jag har aldrig haft annat än h-länken, men här kan du läsa en jämförelse från @ironcastle

https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/page-288#post-2171923

Den där kan du rama in istället :) Hö hö hö.... :oops:
Apropå repighet så tycker jag nog att den möjligen hålls snyggare än H-länken då den senare har så stora ytor som är blanka. På finelänken är de mindre och tycker jag nog, något mindre visuella "per styck". Dessutom varvade med borstade ytor. Men jag är å andra sidan väldigt försiktig med mina klockor. Inte ens den klocka jag senast köpte (Certina DS Action) som hade beat:ats ordentligt, men som jag i det närmaste återställt till ursprungligt skick, sitter på när jag ser en tydlig risk att märken ska uppstå.
Så jag är kanske inte rätt person att tycka till egentligen.
Det jag kan tycka är att den är väldigt behaglig att bära eftersom den är så lätt och tunn. Jag tycker också att den kan kännas något mindre robust än jag är van vid med Sinn eftersom den är så lätt och tunn...
Summa summarum så skulle jag aldrig byta den mot en H-länk på denna klocka. Tror jag iaf :)
Finelänken är en del av 104:ans DNA.
 
@erikolja Riktigt usla bilder, men för att det ska bli en bra jämförelse fick det bli print screen från Sinn´s hemsida. Som du ser så är det gummi som Sinn rekommenderar till 104 ett rakt gummi med vanligt spänne. Vill man ha med viklås och ett gummi som sluter upp mot boetten så finns det ett som passar till 98%, minns bara inte vilken modell som det är till...kan leta i mailen om det blir aktuellt, har infon någonstans.

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 21.24.09.png
Skärmavbild 2018-01-30 kl. 21.23.58.png
 
Tjena!
Börjar inför sommaren sondera terrängen efter en "semi-beater"/vardagsklocka som tål lite tuffare tag och en av alternativen är Sinn 104. Är inte nåt fan av läder på den typen av klockor och vill därför gå med länk isåfall. Ska man gå för finlink eller H-link enligt er? Vad upplever ni de har för fördelar och nackdelar? Är även kul att kunna köra nato eller gummi på, hur tycker ni den funkar på dessa?
Jag har bärt 556i på både finelink och H-link.
Båda har diverse fördelar och nackdelar tycker jag.
H-link: Toolig, stabil och passar de flesta tillfällen tycker jag. Nackdelen är spännet som inte känns så gediget.
Finelink: Aningen mer dressad, lirar bra mot huden och så slipper man spännet. Nackdelen är att det är lite svårare att få till bra passform (avsaknad av microjustering), dock går det ifall man kombinerar länkarna smart.
Jag tycker att H-länken är snyggare, därför skulle jag köra på den, men det är ju bara min högst subjektiva uppfattning. :)
 
@erikolja Riktigt usla bilder, men för att det ska bli en bra jämförelse fick det bli print screen från Sinn´s hemsida. Som du ser så är det gummi som Sinn rekommenderar till 104 ett rakt gummi med vanligt spänne. Vill man ha med viklås och ett gummi som sluter upp mot boetten så finns det ett som passar till 98%, minns bara inte vilken modell som det är till...kan leta i mailen om det blir aktuellt, har infon någonstans.

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 21.24.09.png
Skärmavbild 2018-01-30 kl. 21.23.58.png
Det där såg riktigt trevligt ut! Har faktiskt inte sett tidigare, kanske inte har hängt tillräckligt mycket i denna tråd bara ;) Får gå igenom tråden på jakt efter "user" bilder. Ingen stress att kolla upp ännu, får ta och köpa en först. Måste verkligen pallra mig upp till Stockholm snart och prova en på Ericson.
 
Jag har bärt 556i på både finelink och H-link.
Båda har diverse fördelar och nackdelar tycker jag.
H-link: Toolig, stabil och passar de flesta tillfällen tycker jag. Nackdelen är spännet som inte känns så gediget.
Finelink: Aningen mer dressad, lirar bra mot huden och så slipper man spännet. Nackdelen är att det är lite svårare att få till bra passform (avsaknad av microjustering), dock går det ifall man kombinerar länkarna smart.
Jag tycker att H-länken är snyggare, därför skulle jag köra på den, men det är ju bara min högst subjektiva uppfattning. :)
Bra sammanfattning, upplevs finelink mer rasslig? Tänker typ Oyster vs. Jubilee fast i Sinn-tappning. Vad menar du med lirar bra mot huden? :)
 
Tjena!
Börjar inför sommaren sondera terrängen efter en "semi-beater"/vardagsklocka som tål lite tuffare tag och en av alternativen är Sinn 104. Är inte nåt fan av läder på den typen av klockor och vill därför gå med länk isåfall. Ska man gå för finlink eller H-link enligt er? Vad upplever ni de har för fördelar och nackdelar? Är även kul att kunna köra nato eller gummi på, hur tycker ni den funkar på dessa?
Har haft både H-länk och finelänk men på olika klockor. Finelänken är grymt skön och passar formgivningen mot boetten bättre än H i mitt tycke på 104.

Klockan i sig är väldigt trevlig och med vinklade bandhorn kramar den handleden fint. Lagom tyngd och känns gedigen. Vridningen har inte ett distinkt mekaniskt klickande men är väldigt precis utan glapp.

Det är en jäkla härlig dinka helt enkelt men den får inte den handledstid den bör hemma hos mig längre och då får den gå vidare. Kommer dröja ett tag innan jag kan skriva en vettig annons men dra ett PM om du är intresserad, F2F kan vi lösa om du bor i närheten och då får du klämma och känna också.
 
Tidigare i veckan hade jag för första gången både möjlighet och tid att ta mig en tur förbi Erikssons Urhandel för att lära känna Sinn bättre. Jag testade, vred och vände på flera modeller, men stannade extra länge vid 103 St. Richard var otroligt trevlig och det var genomgående min trevligaste stund i en klockbutik alla kategorier!

Jag har ännu inte bestämt mig om jag tyckte 103 St var för tjock eller inte, jämfört med Omega Speedmastern tycker jag skillnaden var klart märkbar. Å andra sidan har jag det senaste halvåret nästan dagligen (förutom vid de värsta blöjbytena) burit en Nomos Orion 35, som med sina 7 mm mycket väl kan har förstört mina referenser för var "tjockt" är.

IMG_2857.jpg
 
Kolla på watchrecon jag sa en sånt när jag var där idag

Om det är den här du tänkte på så är det tyvärr såld. Jag mailade med säljaren och var nog först, men idiot som jag är tvekade jag då jag dels aldrig sett den med glasad baksida och dels att sekundvisaren borde ha en bredare spets. Är rätt säker i efterhand att den är 100% korrekt.

Priset var dessutom riktigt bra med tanke på skick plus att den kom med länk och originalbox.

Skärmavbild 2018-01-31 kl. 22.48.53.png
 
Om det är den här du tänkte på så är det tyvärr såld. Jag mailade med säljaren och var nog först, men idiot som jag är tvekade jag då jag dels aldrig sett den med glasad baksida och dels att sekundvisaren borde ha en bredare spets. Är rätt säker i efterhand att den är 100% korrekt.

Priset var dessutom riktigt bra med tanke på skick plus att den kom med länk och originalbox.

Skärmavbild 2018-01-31 kl. 22.48.53.png
Ja det var detsamma!
 
Tillbaka
Topp