• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tidigare i veckan hade jag för första gången både möjlighet och tid att ta mig en tur förbi Erikssons Urhandel för att lära känna Sinn bättre. Jag testade, vred och vände på flera modeller, men stannade extra länge vid 103 St. Richard var otroligt trevlig och det var genomgående min trevligaste stund i en klockbutik alla kategorier!

Jag har ännu inte bestämt mig om jag tyckte 103 St var för tjock eller inte, jämfört med Omega Speedmastern tycker jag skillnaden var klart märkbar. Å andra sidan har jag det senaste halvåret nästan dagligen (förutom vid de värsta blöjbytena) burit en Nomos Orion 35, som med sina 7 mm mycket väl kan har förstört mina referenser för var "tjockt" är.

IMG_2857.jpg

Jag tycker att boettformen med de relativt brant vinklade bandhornen gör att tjockleken inte blir lika besvärande. Sen är det ju trots allt bara 1,2 mm skillnad mellan 103 och Speedmastern ;)
 
Tidigare i veckan hade jag för första gången både möjlighet och tid att ta mig en tur förbi Erikssons Urhandel för att lära känna Sinn bättre. Jag testade, vred och vände på flera modeller, men stannade extra länge vid 103 St. Richard var otroligt trevlig och det var genomgående min trevligaste stund i en klockbutik alla kategorier!

Jag har ännu inte bestämt mig om jag tyckte 103 St var för tjock eller inte, jämfört med Omega Speedmastern tycker jag skillnaden var klart märkbar. Å andra sidan har jag det senaste halvåret nästan dagligen (förutom vid de värsta blöjbytena) burit en Nomos Orion 35, som med sina 7 mm mycket väl kan har förstört mina referenser för var "tjockt" är.

IMG_2857.jpg

Klart du ska ha en 103a, har personligen inte haft några problem med tjockleken och då har jag väldigt taniga handleder och bär ofta skjorta. @Clark Kent har också rätt i det hand säger ang bandhornen, klockan kramar handleden väl på läder/länk.
Dessutom finns det ju en till salu på K&S, min :) https://klocksnack.se/threads/sinn-103-st-prisbump-retur-ok.86905/
 
Ny chans idag, på nato denna gång!
Svårt att ersätta finelänken och sist när jag hade den på nato var jag nervös över att bandstiften skulle lossna. Originalen är väldigt mjuka i fjädringen.

@Anatta skrev efter att jag noterat att de satt 2 olika bandstift på klockan efter köpet. Han fixade nya bättre stift och skickade till mig (vilken kille!).

Dom råkade dock vara för grova att passa i finelänken så då skickade han ytterligare en uppsättning som passade bra på länken.

Nu sitter de grova på och känns tryggt med nato, skönt! :)

Kommer dock ångra mig att jag tog av länken när den väl ska på igen. Satans va det är tajt med ändlänkarna mot boetten på 104! Skönt när de är på plats (noll glapp) men ett helvete innan man är klar :p
IMG_20180202_072356.jpg
IMG_20180202_080448.jpg
 
Ny chans idag, på nato denna gång!
Svårt att ersätta finelänken och sist när jag hade den på nato var jag nervös över att bandstiften skulle lossna. Originalen är väldigt mjuka i fjädringen.

@Anatta skrev efter att jag noterat att de satt 2 olika bandstift på klockan efter köpet. Han fixade nya bättre stift och skickade till mig (vilken kille!).

Dom råkade dock vara för grova att passa i finelänken så då skickade han ytterligare en uppsättning som passade bra på länken.

Nu sitter de grova på och känns tryggt med nato, skönt! :)

Kommer dock ångra mig att jag tog av länken när den väl ska på igen. Satans va det är tajt med ändlänkarna mot boetten på 104! Skönt när de är på plats (noll glapp) men ett helvete innan man är klar :p
IMG_20180202_072356.jpg
IMG_20180202_080448.jpg

Det natot passar förvånansvärt bra tycker jag :)
 
Jävligt udda Sinn 171 GMT med kompass till salu på C24.
https://www.chrono24.com/sinn/171-compass-gmt--id7652533.htm

Ovanlig modell eller?
Såg den också. Inte särskilt vanlig, synd att den är så ful bara..
Ja den är verkligen annorlunda :) Nu minns jag inte vilka andra märken som den delar den där boetten och kompassfunktionen med, men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det bland annat finns en likadan Heuer.
Helmut tog väl med sig den när han gick vidare.
 
Jo det är säkert så. Det är väl några Sinn som är delar boett med Heuer...har du exakt koll på vilka det är? Det är ju åtminstone 1550 och 150.

Den ser bättre ut i svart...lånad bild.

sinn171offenx8usr.jpg
Något bättre svart men fortfarande ful :).
Har inte grottan ner mig på delade boetter men som du säger, av 150:an finns det väl ett gäng som har använt sig av
 
.. men nu blev jag sugen att hitta en snygg kompassklocka. Hjälp mig @Clark Kent

Om jag inte minns helt fel så finns det väl någon Porsche Design kompassklocka på forumet som är betydligt mer slimmad än Sinnen?

EDIT: Lånad bild och sorry för Porsche-klocka i tråden :)

EDIT2: Den här ligger nog närmast i pris från Sinnen och dessutom full set:
https://www.chrono24.com/porschedesign/herren-uhr-limited-heritage-compass-automatik--id7165029.htm

ZEGAREK-PORSCHE-DESIGN-home-image.jpg
 
Precis! Och samtidigt lite lite tunnare, så proportionerna blir rätt :)

Ja, det hade varit något. Tyvärr så finns det ju ingenting som tyder på det, utan snarare tvärtom då tex Ezm1.1 blev 43mm istället för Ezm1´s ursprungliga 40mm. Och vi får väl se om U1000 som var 44mm nu istället blir U2000 på 47mm som det har ryktats om.
 
Ja, det hade varit något. Tyvärr så finns det ju ingenting som tyder på det, utan snarare tvärtom då tex Ezm1.1 blev 43mm istället för Ezm1´s ursprungliga 40mm. Och vi får väl se om U1000 som var 44mm nu istället blir U2000 på 47mm som det har ryktats om.
Mindre ur tack! :facepalm: ezm1 lät intressant dock. Ska kollas upp, kanske kan ersätta 104an :)
 
Tillbaka
Topp