• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Blir det verkligen så mycket enklare med Bergeon?

Blev provocerad av utmaningen och bytte just med min Bergeon. Det är lättare men inte lätt.
Fast när det gäller just Sinns länkar behövs all hjälp man kan få :)

IMG_7527.jpg
 
Vad innebär det med standard overhaul? Är det batteribyte samt byte av olja? Eller ingår det något mer?

– Cleaning of the movement (incl. disposal of old oil in the case of HYDRO watches)
– Inspecting of the movement and replacing of worn parts, if technically required
– Renewing of the battery
– Adjusting of the movement
– Cleaning of the case
– Cleaning and checking of the metal bracelet
– Repairing of the metal bracelet (if necessary and possible, excl. clasp replacement)
– Renewing of the seal system (replacing of seal elements if technically required)
– Filling of the watch with HYDRO oil
– Checking and restoring of the seal
– Final inspection
 
Tycker om min Ux men kan uppfatta den som lite topptung. Känns mer och mer som att EZM3 kan vara ett kul alternativ. Vet du hur UX och EZM3 förhåller sig till varandra vid byte (prismässigt) ?

UX har ett högre andrahandsvärde, men jag avstår att uttala mig om priser. Det finns ju två UX till salu nu på köp&sälj och det går även att söka på avslutade försäljningar så får du en uppfattning om vad Ezm3 och UX har gått för tidigare. Minns inte på rak arm, men jag har för mig att jag betalade ca 9´för min Ezm3 begagnad med box och cert, (utgånget).
 
Gick precis en UX på blocket för 3900kr, hade några år på nacken, dock så behövdes ett batteribyte med service...jävligt bra pris och såklart så var man för sen på bollen...
 
– Cleaning of the movement (incl. disposal of old oil in the case of HYDRO watches)
– Inspecting of the movement and replacing of worn parts, if technically required
– Renewing of the battery
– Adjusting of the movement
– Cleaning of the case
– Cleaning and checking of the metal bracelet
– Repairing of the metal bracelet (if necessary and possible, excl. clasp replacement)
– Renewing of the seal system (replacing of seal elements if technically required)
– Filling of the watch with HYDRO oil
– Checking and restoring of the seal
– Final inspection
Känns som att det ingår en hel del för pengarna. Vanligtvis så är Quartz uren billigare att serva än automatiska ur men då det är oljebyte inblandat här så trodde jag det skulle vara dyrare att serva en UX.
 
Apropå EZM 13, så lärde jag mig bara nyligen att dess kronograffunktion skall kunna användas även i djupare vatten:

"Am I correct in understanding that the pushers on the EZM 13 can be used at up to 200 meters of depth with only a minimum risk of humidity entering the watch, and the case not flooding, assuming the pushers aren't damaged and the seals are intact?"
"Yes, you are right."

http://forums.watchuseek.com/f24/using-sinn-ezm-13-chrono-submerged-4496959.html

Sen kommer jag väl aldrig att befinna mig djupare än typ två meter med klockan, men ändå. Det är principen, Månsson ;)
 
Känns som att det ingår en hel del för pengarna. Vanligtvis så är Quartz uren billigare att serva än automatiska ur men då det är oljebyte inblandat här så trodde jag det skulle vara dyrare att serva en UX.
Trodde även jag att det skulle va dyrare så jag blev positivt överraskad! Man får dock lägga till 10euro för frakt tur o retur men fortfarande helt okej pris.
 
Vad kan ett tag innebära? Ett par månader?

Ja, ett kvartal hör man inte sällan på internationella fora, men jag vet inte hur det ser ut för oss som är ett grannland. Någon här inne som vet? [Edit: själva frakten är förstås en försumbar faktor. Jag grubblar alltså över eventuella urvalsfel bland dem som har synpunkter, och gissar att t.ex. missnöjda amerikaner är mer benägna att beklaga sig över att ha skickat sin klocka ända till Tyskland.]
 
Senast ändrad:
Jajamän! Blev ivrig som fan men det var för sent som sagt! Den gick på ca en halvtimme.
Screenshot_20180222-221941.png

Man får hoppas att ingen har gått på en blåsning. Oavsett om den har servicebehov så ser man på bilden att den verkar vara full-set plus gummi och viklås och bara det kostar ju över 2,5´. Tveksam om någon som har en UX inte har koll på vad man äger och värdet på det. Men vi får väl se om den dyker upp på forumet, och i sådana fall är det ju bara att gratulera den nya ägaren.
 
Såhär ska det sitta @Clark Kent
IMG_20180223_112046-01.jpeg

Dock var jag för lat att montera det du skickade med så tog mitt egna för fasta bandstift. Enda skillnaden är att på ditt måste du pilla dit bandstiften medan du håller bandet såhär. Alternativt klippa upp ditt så det ser ut som mitt. Då kan man trä på det som ett vanligt nato :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp