• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Adro

Silver
2-Faktor
Börjar tröttna på min ux på länk.
Finns det något att göra, något att prova för att återfå glöden igen ?
 

Sprout67

Basic
4FC933DD-C703-4270-AAB6-F06AED001085.jpeg
Jag fick tips här i höstas att kontakta Erikson Urhandel när jag funderade på att beställa en 556 från sinn.de. Gjorde så och köpte en därifrån för ett par månader sen. Har inte tagit mig tid att skriva innan, men jag måste ge en tumme upp till Erikson Urhandel. Mycket trevlig och personlig service.
Och klockan gillar jag....
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Här kommer en liten fotojämförelse mellan Ezm3 och 104 W. Med tanke på att de har väldigt närbesläktade case så är det ändå verkligen väsensskilda klockor.

Om Ezm3 är tool så är 104 W mer åt bling-hållet även om den är en högst duglig beater. Vad sägs om vattentäthet till 20Atm, Sinn´s DIN-standard för stöttålighet, DIN ISO 1413, som innebär att klockan ska klara ett fall på en meter rakt ner i golvet utan att gången ska påverkas. Bezelringen är likt på Ezm3 fäst med fyra skruvar så att den inte ska riskera att lossna vid slag och stötar.

Ezm3 är med sin argon-fyllda boett så klart snäppet värre i plurret med 50Atm vattentäthet. Den slår även 104 på fingrarna med tåligheten mot magnetism där den tangerar Rolex Milgauss, bara det att Sinn använder sig av A/m, ampere per meter, istället för Gauss. Men det är samma grad av skydd...80.000A/m = 1.000 Gauss.

För de som inte redan är Sinn-frälsta men teknikintresserade och tittar in i tråden kan jag rekommendera att man följer den här länken, där man kan läsa om Sinn´s olika standarder samt mycket annat.

https://www.sinn.de/en/Technology_Glossary.htm#technikabc_65

Men nu tillbaka till bilderna :)

De väger in på 152gram respektive 143gram så länkarna väger i princip exakt samma då skillnaden head only är 8 gram. Jag hade nog trott att det skulle skilja mer om man går på känslan på handleden där jag uppfattar Ezm3 som betydligt tyngre plus att H-länken är något tjockare än fine-linken.

IMG_20180225_144031.jpg
IMG_20180225_144207.jpg


Ezm3 är tydligare och kanske framförallt när det börjar skymma, men då är det ju Ezm3 också en Einsatzzeitmesser som är gjord just för god läsbarhet.

IMG_20180225_144642.jpg


Två detaljer som skiljer sig åt mellan kusinerna är dels bezelringen och dels baklocket.
Ezm3 har en traditionell dykarbezel medan 104 har en pilotbezel. Som man kan se på bilderna sluttar bezelringen på Ezm3 medan den är mer jämntjock på 104.

IMG_20180225_144942.jpg


Båda klockorna har safirglas med dubbel AR, men 104 har även safirglas på baksidan och faktiskt även det glaset är AR-behandlat med bara på insidan. Det blev inte någon bra bild, men om man har de båda klockorna framför sig blir det mer tydligt hur 104 är helt platt medan Ezm3 har en mindre kontaktyta mot handleden med sitt upphöjda baklock.

IMG_20180225_145108.jpg

IMG_20180225_144356.jpg
IMG_20180225_144309.jpg


Det plattare baklocket på 104 gör att den kommer ner mer mot handleden och tillsammans med den något tunnare fine-linken är min känsla att den är mer följsam runt handleden och den bärs otroligt bekvämt.

IMG_20180225_145757.jpg
IMG_20180225_145628.jpg


Båda klockorna sitter fint på armen, men här ser man skillnaden att Ezm3 ligger någon millimeter högre än 104 dom ligger dikt mot armen. Man ser också hur det skiljer sig med räfflorna på bezelringen mellan kockorna.

IMG_20180225_145816.jpg
IMG_20180225_145642.jpg


Listpris för Ezm3 på länk är ca 18,3´medan 104 listar 13,5´med H-länken och 14,5´om man väljer fine-link.

Jag tycker att Ezm3 och 104 W kompletterar varandra på ett fint sätt utan att den ena för den delen konkurrerar ut den andra. Jag tror att 104 W framförallt kommer till sin rätt under sommaren och extra bra blir den om man har en mer solvänlig hudtyp som kan gå mot brun annat än min rysk-irländska vit/rosa :D

En del får problem med fine-linken då den saknar microjustering och man är hänvisad till att få till en bra passform endast med hel- och halvlänkar, men på mina 18,5cm handleder sitter den som en badmössa...inget att klaga på och den är snäppet bekvämare än H-länken.

IMG_20180225_145313.jpg


Så...dags att stoppa om de små liven efter ett väl utfört arbete som fotomodeller :)

IMG_20180225_145956.jpg
 
Senast ändrad:

hisingen

Silver
2-Faktor
Tack för en bra genomgång och jämförelse.
Är ju sugen på en EZM3 men tycker att visarna är lite klena, är dom det eller luras bilderna?
Har tyvärr aldrig fingrat på någon live.
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Tack för en bra genomgång och jämförelse.
Är ju sugen på en EZM3 men tycker att visarna är lite klena, är dom det eller luras bilderna?
Har tyvärr aldrig fingrat på någon live.

Det är nästan omöjligt att svara på. Jag har aldrig tänkt på det, men det är ju så klart tycke och smak. Jag tror att större visare i samma stil skulle riskera att kännas klumpiga. Ezm3 har ju lånat visarna från Ezm1...kungen av cool :)
 

hisingen

Silver
2-Faktor
Det är nästan omöjligt att svara på. Jag har aldrig tänkt på det, men det är ju så klart tycke och smak. Jag tror att större visare i samma stil skulle riskera att kännas klumpiga. Ezm3 har ju lånat visarna från Ezm1...kungen av cool :)
Ok, Lite svårt när man inte kan se den på riktigt. Sen är man ju lite skadad av U1:an också. Snälla Sinn skaffa en återförsäljare i Göteborg snarast:mad:
 

Eric W

Basic
Alltså, hade 104 kommit med en dykbezel så hade jag införskaffat en utan att blinka. Ezm3 är fin, men gillar 104 snäppet bättre i utseende. Grym jämförelse. Tack så mycket!
 

Richie

Guld
2-Faktor
Sneglar lite åt en Sinn UX, finns två här på K&S varav den ena har GSG9 på tavlan, vad är skillnaden på den jämfört mot den det bara står HYDRO på?
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Alltså, hade 104 kommit med en dykbezel så hade jag införskaffat en utan att blinka. Ezm3 är fin, men gillar 104 snäppet bättre i utseende. Grym jämförelse. Tack så mycket!

Du får maila Sinn och fråga om de kan slänga på en Ezm-bezel på en 104:a. Vet att de kan göra modifieringar, men är inte helt hundra på om det passar. Eller vad de tar för det heller för den delen.

Sneglar lite åt en Sinn UX, finns två här på K&S varav den ena har GSG9 på tavlan, vad är skillnaden på den jämfört mot den det bara står HYDRO på?

Förutom tavel-layout har GSG kronan vid 10 samt vit sekundvisare till skillnad från den vanliga som har kronan 4 och rödvit sekundvisare. I övrigt tror jag inte att det ska vara någon skillnad.
 

Richie

Guld
2-Faktor
Du får maila Sinn och fråga om de kan slänga på en Ezm-bezel på en 104:a. Vet att de kan göra modifieringar, men är inte helt hundra på om det passar. Eller vad de tar för det heller för den delen.



Förutom tavel-layout har GSG kronan vid 10 samt vit sekundvisare till skillnad från den vanliga som har kronan 4 och rödvit sekundvisare. I övrigt tror jag inte att det ska vara någon skillnad.
Tack för svar! :)
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Fick min första UX i ett byte under veckan, trevlig sak :)

Länken var modell robust och gummit lika så, länken åkte dock på efter lite velande.

23EFF4F6-DB55-417C-9328-53775AA3B48B.jpeg

U2 är så jäkla bra. Fönstret där man ser kopparsulfat-kapseln är verkligen riktigt snyggt integrerad i tavlan.
Det enda som jag skulle vilja addera är röd lume på toppen av GMT-visaren...det skulle vara pricken även i:et.
 
Topp