• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Kan bli risk för lite postbombing nu :) Men vill dela upp de olika inläggen ämnesvis, så ni får stå ut. Börjar med en trippel och konstaterar att kameran får svårt med fokus när det är mer än en klocka.

IMG_20170307_145147.jpg

Kan bli risk för lite postbombing nu :) Men vill dela upp de olika inläggen ämnesvis, så ni får stå ut. Börjar med en trippel och konstaterar att kameran får svårt med fokus när det är mer än en klocka.

IMG_20170307_145147.jpg
Postbombning är ok så länge det är kvalitet på inläggen!
Väldigt trevlig liten samling Sinn du har där. :)
Ser att du har dubbletter av dessa. Vill du avyttra ett läder så är jag intresserad.
Jag antar att de är till U1:an?
111.jpg

Postbombning är ok så länge det är kvalitet på inläggen!
Väldigt trevlig liten samling Sinn du har där. :)
Ser att du har dubbletter av dessa. Vill du avyttra ett läder så är jag intresserad.
111.jpg

Det är även om man inte kan tro det ett till U1:n och ett till 144:n. Det ena är 22mm och det andra 20mm.

fullsizeoutput_ab8.jpeg

Vill du avyttra ett läder så är jag intresserad.
111.jpg

Nu är jag ju en hamster så jag kommer att behålla alla band, men jag kan verkligen rekommendera det bruna Hirsch-bandet som jag faktiskt tycker passar bättre på U1:n än originallädret. Det är verkligen ett supermysig höst/vinterband. Syns inte så jättebra på just den där bilden, men hittade tyvärr ingen annan. Du ser på stora bilden med alla band att det är alldeles lagom patinerad och det gifter sig verkligen med grovstickat som Ernst skulle ha sagt :)

IMG_20161016_164510.jpg

Kan bli risk för lite postbombing nu :) Men vill dela upp de olika inläggen ämnesvis, så ni får stå ut.

Ha! Mycket bra.
Jag gillar dessutom jämförelsebilder, eftersom de ger bästa känslan för storlek.

Du - eller någon annan - råkar förresten inte veta hur UX förhåller sig till U1? Märker att U1 är den betydligt vanligare modellen här.

Ha! Mycket bra.
Jag gillar dessutom jämförelsebilder, eftersom de ger bästa känslan för storlek.

Du - eller någon annan - råkar förresten inte veta hur UX förhåller sig till U1? Märker att U1 är den betydligt vanligare modellen här.

Jag vet inte hur vanlig U1:n är egentligen. Är det någon mer än jag och @Moorflax som sportar den modellen just nu? U1 och UX delar boett gjord av ubåts-stål även om UX är 1mm lägre vilket jag antar beror på att quartz-verket är lägre än automatverket i U1:n. Däri ligger den största skillnaden annars, just att det är quartz vs automat. I övrigt är det samma vattentäthet, samma DIN-standard för dykarur, vattentäthet, anti-magnetism och stötsäkerhet, (8306, 8308, 8309, 8310).

Vet inte om du har läst den utmärkta recensionen om UX som @Fliegerchronograph har skrivit? Annars har du mycket nöje framför dig här:

https://klocksnack.se/threads/sinn-ux-gsg9-en-oljefylld-tuffing-från-tyskland.62770/

Nu är jag ju en hamster så jag kommer att behålla alla band, men jag kan verkligen rekommendera det bruna Hirsch-bandet som jag faktiskt tycker passar bättre på U1:n än originallädret. Det är verkligen ett supermysig höst/vinterband. Syns inte så jättebra på just den där bilden, men hittade tyvärr ingen annan. Du ser på stora bilden med alla band att det är alldeles lagom patinerad och det gifter sig verkligen med grovstickat som Ernst skulle ha sagt :)

IMG_20161016_164510.jpg
Även jag är lite av en hamster och gillar att ha de både gummi och läder att byta med. (det lät det där).
Fick med ett slitet mörkbrunt läder till en klocka jag köpte. Klockan såldes men lädret är helt underbart vackert och passar perfekt till U1:an.

WP_20170210_07_12_54_Pro.jpg

Läder på dykare är ju lite av en motsägelse men jag gillar det ändå.

Jag vet inte hur vanlig U1:n är egentligen. Är det någon mer än jag och @Moorflax som sportar den modellen just nu? U1 och UX delar boett gjord av ubåts-stål även om UX är 1mm lägre vilket jag antar beror på att quartz-verket är lägre än automatverket i U1:n. Däri ligger den största skillnaden annars, just att det är quartz vs automat. I övrigt är det samma vattentäthet, samma DIN-standard för dykarur, vattentäthet, anti-magnetism och stötsäkerhet, (8306, 8308, 8309, 8310).

Vet inte om du har läst den utmärkta recensionen om UX som @Fliegerchronograph har skrivit? Annars har du mycket nöje framför dig här:

https://klocksnack.se/threads/sinn-ux-gsg9-en-oljefylld-tuffing-från-tyskland.62770/

Jag sätter dumstrut på mig själv. UX:n har ju överlägsen vattentäthet med 500bar för quartzverket och 1200bar för caset medan U1 stannar på stabila 100bar.

Senast ändrad:
Stort tack för bra svar och länktips, @Clark Kent! På ett teoretiskt plan har jag bilden rätt klar för mig, men är litet nyfiken på _upplevda_ jämförelser. Det är två imponerande klockor. Lika, men samtidigt ändå mycket olika varandra.

Du har säkert rätt i att U1 just nu kan vara mindre vanlig här än UX. Jag har nog blandat intrycken från de olika fora jag besöker. Och så kanske U1-ägare är mer ivriga när det gäller att lägga upp foton på sina klockor, vilket i så fall förstås är ett intressant betyg i sig :)

1200 bar är verkligen galet djupt för UX. Marianergraven, världens djupaste havspunkt lär ju ligga på ca 11000 meter. Vid ett worst case scenario är det förstås skönt att veta att åtminstone klockan skulle klara sig rätt hyggligt.

Hitom Öresund är det 456,5 meter som gäller (Landsortsdjupet), så på Finlandsfärjan kommer jag undan med min ezm 13 :D

Hej,
Hur tycker du klockan är? Någon nackdel? Är sugen på en likadan fast utan gmt-komplikation.
Klockan ligger väldigt bekvämt mot handleden, perfekt storlek, lättläst tavla, bra tidshållning, extremt nöjd med klockan ... klart prisvärd ! Har skiftat mellan länk, gummi och läder ... föredrar gummit med stora claspen men det är ju högst personligt. Kör på !!!

Oljefyllningen av boetten, om jag inte missminner mig!
Ja så klart! Om det finns olja istället för luft i klockan så måste det ju stå emot trycket bättre! Finns det andra märken med oljefyllda boetter?
Stort tack för bra svar och länktips, @Clark Kent! På ett teoretiskt plan har jag bilden rätt klar för mig, men är litet nyfiken på _upplevda_ jämförelser. Det är två imponerande klockor. Lika, men samtidigt ändå mycket olika varandra.

Du har säkert rätt i att U1 just nu kan vara mindre vanlig här än UX. Jag har nog blandat intrycken från de olika fora jag besöker. Och så kanske U1-ägare är mer ivriga när det gäller att lägga upp foton på sina klockor, vilket i så fall förstås är ett intressant betyg i sig :)
Vi U1-ägare kanske är mer exhibitionistiskt lagda och inte lika stenhårda som "Uxare"
:D

Klockan ligger väldigt bekvämt mot handleden, perfekt storlek, lättläst tavla, bra tidshållning, extremt nöjd med klockan ... klart prisvärd ! Har skiftat mellan länk, gummi och läder ... föredrar gummit med stora claspen men det är ju högst personligt. Kör på !!!
Tack. Precis vad jag ville höra.

Jajamensan. Pennor, ballonger eller luktsuddisar. Är det bara Sinn-relaterat så sväljer jag stoltheten :happyhappy:
Och nu var det ju åtminstone en tysk Lamy, om än med okänd servicebakgrund.
I denna tråden är vi strikt tyska, formella och ordentliga. Därför är det på sin plats med en liten pudel från min sida. Jag har förstått att Lamy är ett fint märke bland pennor. Så det kanske trots allt var ett bra köp. :)

I denna tråden är vi strikt tyska, formella och ordentliga. Därför är det på sin plats med en liten pudel från min sida. Jag har förstått att Lamy är ett fint märke bland pennor. Så det kanske trots allt var ett bra köp. :)

Samtidigt är Lamy kroniskt överprissatta IMHO, så Din magkänsla är helt rätt :)

Tillbaka
Topp