• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Nissenutz

Pandion
2-Faktor
Tack så mycket för hjälpen @Clark Kent & @Wydestream
Känner mig redan välkommen i värmen i Sinntråden.

Lutar ändå åt finelink, kan man köpa halvlänkar eller dylikt?
Man får med 2 halvlänkar. Vill man kunna justera ytterligare lite mer exakt kan man köpa extra. Kostar 300pix per halvlänk :)

Edit: bild
IMG_20171207_102638.jpg

Provade att köra på 2st hellänkar (förutom de fasta länkbitarna såklart) men de blev för tajt direkt.
Så skiftade till 1st hellänk + 2 halvlänkar vilket kändes aningen löst.
Köpte då en extra halvlänk så det blev 3st halvlänkar vilket kändes perfekt! Tills man blev lite varm i kroppen och handleden svällde aningen :facepalm:

Så jag kör numera 1 hellänk och 2 halvlänkar igen :)
 
Senast ändrad:

Ur-snygg

Silver
2-Faktor
Man kan ju alltid hålla tummarna att Sinn presenterar ett nytt lås på Basel. De kan ju inte vara helt omedvetna om att det är den vanligaste invändningen om man går igenom klockan detalj för detalj. Personligen har jag aldrig stört mig på låset nämnvärt, men det är klart att speciellt på de lite större boetterna är låset som kommer till gummit bättre dimensionerat.

Man ska vara medveten också att finelinken saknar microjustering och är svårare att få till en perfekt passform på. Personligen föredrar jag likt @Wydestream h-länken till 556I, medan till exempel på den 104 som jag lånar av @Nissenutz där är fine-linken minst lika bra om inte bättre.

@Ur-snygg har köpt en länk som liknar fine-linken från Watchgecko och jag har bett honom posta fler bilder på det här i tråden, så de kommer förhoppningsvis imorgon :)
@mofo @Clark Kent @Wydestream
Här kommer några bilder på min 104:a med länk från watchgecko. Challenger heter den.
IMG_20180313_222407.jpg
IMG_20180313_222446.jpg
 
Senast ändrad:
Satfläsk, hade mer eller mindre bestämt mig för att nästa klocka på listan skulle bli 556 I.
Hade hört att lumen inte ska vara något att hurra för men det kan jag ändå leva med.
Men är claspen kass? Hur dålig är den? Läst att h-länken ska vara riktigt bra men då har de inte nämnt spännet på något sätt så jag tog för givet att den skulle vara bra.
Är spännet så pass att man stör sig?
 

Moorflax

Pandion
2-Faktor
Satfläsk, hade mer eller mindre bestämt mig för att nästa klocka på listan skulle bli 556 I.
Hade hört att lumen inte ska vara något att hurra för men det kan jag ändå leva med.
Men är claspen kass? Hur dålig är den? Läst att h-länken ska vara riktigt bra men då har de inte nämnt spännet på något sätt så jag tog för givet att den skulle vara bra.
Är spännet så pass att man stör sig?
Nja, beror väl lite på hur anal man är.
Jag tycker claspen funkade helt ok på min.
 

Mankebank

Basic
Satfläsk, hade mer eller mindre bestämt mig för att nästa klocka på listan skulle bli 556 I.
Hade hört att lumen inte ska vara något att hurra för men det kan jag ändå leva med.
Men är claspen kass? Hur dålig är den? Läst att h-länken ska vara riktigt bra men då har de inte nämnt spännet på något sätt så jag tog för givet att den skulle vara bra.
Är spännet så pass att man stör sig?
Låset på H-länken är inte direkt dåligt, det är bara sämre än resten av länken som är bra. Det är lite dumt eftersom det är sämre än låset till gummiremmen vilket jag tycker är fel prioritering.
 
Tack för svar. Är sådär lagom anal men får nog suga på den här karamellen lite.
Håller tummarna för den osannolika chansen att det annonseras något nytt lås på Basel .
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Tack för svar. Är sådär lagom anal men får nog suga på den här karamellen lite.
Håller tummarna för den osannolika chansen att det annonseras något nytt lås på Basel .

Om du bor i krokarna av Stockholm så ta en tur förbi Erikson i Sundbyberg så att du kan bilda dig en egen uppfattning. Jag håller med @Moorflax om att den fyller sin funktion, även om det inte är ett mästerverk. Jag ser den åtminstone inte som en deal-breaker för att avstå att köpa en 556 :)
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
@Chuck Här är svaret från ASG :)

"We have almost every model in our showroom, but if you want to buy one of those, it´s more safe to ask for those models before your visit. I would be glad if they would also say “Hi” to me;-) Since I´m in the customer service, I don´t see, who is in the sales room."
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
144st idag när det arbetas stenhårt hemifrån :) Är det någon som vet om V7750 någonsin har haft dubbla språk på dagvisningen?

IMG_20180314_145502.jpg


Edit: Storleksref för 144 på ca 18,5cm handled. Vet att vissa räds höjden men från bärarens perspektiv är det verkligen inget som märks.

IMG_20180314_145913.jpg
 
Senast ändrad:
Om du bor i krokarna av Stockholm så ta en tur förbi Erikson i Sundbyberg så att du kan bilda dig en egen uppfattning. Jag håller med @Moorflax om att den fyller sin funktion, även om det inte är ett mästerverk. Jag ser den åtminstone inte som en deal-breaker för att avstå att köpa en 556 :)


Befinner mig sällan och ogärna i Stockholm men ska jag dit i vår så ska jag passa på att titta in i Sundbyberg.
Har så få referenser att ett dåligt spänne för er kanske är ett bra spänne för mig. Hoppet lever.
 

Nissenutz

Pandion
2-Faktor
Befinner mig sällan och ogärna i Stockholm men ska jag dit i vår så ska jag passa på att titta in i Sundbyberg.
Har så få referenser att ett dåligt spänne för er kanske är ett bra spänne för mig. Hoppet lever.
Vad har du för referens på spänne? Tycker du tex Seikospännen på klockor i 5k klassen är ok kommer du inte bli missnöjd :)
 

Wydestream

Silver
2-Faktor
Jag är anal... Men inte ens jag hatar claspen. Tycker bara att den är lite skräpig. Men de tycker betyder bara att den inte håller samma kvalite som länken.
 
Vad har du för referens på spänne? Tycker du tex Seikospännen på klockor i 5k klassen är ok kommer du inte bli missnöjd :)

Gillar inte spännet till min sarb tyvär, är en irriterande glipa mellan spänne och länk som stör ögat.
Är det inte underligt ändå att man kan göra så fina klockor med minimala toleranser men ett spänne är omöjligt att få till, jag tycker det ser ganska "enkelt" ut rent mekaniskt.

Men bara det sitter någorlunda tight så är jag inte så känslig för rassel och plåtighet.
Ah, spännet är nog bra, bra nog iaf.
 

Knypplarn

Silver
144st idag när det arbetas stenhårt hemifrån :) Är det någon som vet om V7750 någonsin har haft dubbla språk på dagvisningen?

IMG_20180314_145502.jpg


Edit: Storleksref för 144 på ca 18,5cm handled. Vet att vissa räds höjden men från bärarens perspektiv är det verkligen inget som märks.

IMG_20180314_145913.jpg
Vilket av fästena kör du länken i? Jag har också 18,5 cm handled och har länken i det övre hålet men då bärs den första länkbiten betydligt "plattare" än på dina bilder.
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Vilket av fästena kör du länken i? Jag har också 18,5 cm handled och har länken i det övre hålet men då bärs den första länkbiten betydligt "plattare" än på dina bilder.

Jag kör också på det övre hålet. Hade tänkt byta till det undre just för att jag trodde att jag skulle få till en bättre rundning, men då kanske det nog formen på handleden som ställer till det i mitt fall.
 
Topp