• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

1965ek

Diamant
2-Faktor
15B398C4-2266-49A0-BF43-13CC2DA0EE58.jpeg
75A37826-7239-4A1A-9554-D1B94BDF0D39.jpeg
Håller helt med om dina kommentarer. Kan tillägga att sunbursten på första bilden är framtvingad i direkt solljus och ur en vinkel där den är som extremast. Normalt chokladbrun/svart men ibland glänser sunbusrsten till.
Skall se om jag hittar ett passande läder. Tycker den förtjänar det.
Tog en promenad till klockmaster. Efter att ha jämfört flera alternativ blev det ett Hirsch Liberty. Tycker den speglar klockan med att vara elegant men också robust. Hade dock inget mockaband så det kunde jag inte jämföra med. Gissar att det skulle dressa upp klockan. Nu blev den mer äventyr.
 

Lundgren🥊

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
15B398C4-2266-49A0-BF43-13CC2DA0EE58.jpeg
75A37826-7239-4A1A-9554-D1B94BDF0D39.jpeg

Tog en promenad till klockmaster. Efter att ha jämfört flera alternativ blev det ett Hirsch Liberty. Tycker den speglar klockan med att vara elegant men också robust. Hade dock inget mockaband så det kunde jag inte jämföra med. Gissar att det skulle dressa upp klockan. Nu blev den mer äventyr.
Det där blev riktigt bra! Elegant och sportig på samma gång, ser ut att passa de flesta tillfällen om inte alla :)
 

1965ek

Diamant
2-Faktor
Tänkte dela med mig om mina intryck av min 556i M.

Allmänt...
En klocka som var tänkt att agera finbeater åt min Omega SMPC. Innan denna har det passerat en Seiko sbdc055 och en sbbn035 med samma syfte men det har inte riktigt klickat av olika skäl. När jag först öppnade paketet och såg klockan kände jag ingenting men den har växt och då speciellt med lädret. Jag ville egentligen ha en 556i A men då denna låg ute till försäljning så blev det denna istället. (Har även sneglat på Stowa flygare)
Sammanfattningsvis en klocka som kommer få chansen ett tag till innan jag bestämmer mig helt.

Positivt...
-Storleken på 38,5 gör den bekväm
-Snygg borstad boett utan polering
-Förtroendeingivande krona som dessutom är greppvänlig
-De applicerade indexen är snygga att titta på och tavlan som skiftar är trevlig
-Genomgående hål för bandstiften
-Att länken även den är helt borstad och trevligt med dolt spänne. Bekväm och bra.
-Stabilt på +8 spd liggandes på rygg övr natten. Tar alla dagar i veckan att dra ut och trycka in kronan en gång i veckan isf att den saktar.

Förbättringspotential...
-Borde varit ett par mm lägre
-Varför glasbaksida? Kanske det som tar de extra mm i höjd?
-Lumen imponerar inte alls men det är en randanmärking
-Visarna borde varit lite längre men inte heller det ett stort bekymmer
-Inte direkt presspassning mellan länk och boett. Helt ok men inte mer.

07541E61-4BAF-444B-90F0-7889CFB91F21.jpeg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Tänkte dela med mig om mina intryck av min 556i M.

Allmänt...
En klocka som var tänkt att agera finbeater åt min Omega SMPC. Innan denna har det passerat en Seiko sbdc055 och en sbbn035 med samma syfte men det har inte riktigt klickat av olika skäl. När jag först öppnade paketet och såg klockan kände jag ingenting men den har växt och då speciellt med lädret. Jag ville egentligen ha en 556i A men då denna låg ute till försäljning så blev det denna istället. (Har även sneglat på Stowa flygare)
Sammanfattningsvis en klocka som kommer få chansen ett tag till innan jag bestämmer mig helt.

Positivt...
-Storleken på 38,5 gör den bekväm
-Snygg borstad boett utan polering
-Förtroendeingivande krona som dessutom är greppvänlig
-De applicerade indexen är snygga att titta på och tavlan som skiftar är trevlig
-Genomgående hål för bandstiften
-Att länken även den är helt borstad och trevligt med dolt spänne. Bekväm och bra.
-Stabilt på +8 spd liggandes på rygg övr natten. Tar alla dagar i veckan att dra ut och trycka in kronan en gång i veckan isf att den saktar.

Förbättringspotential
-Borde varit ett par mm lägre
-Varför glasbaksida? Kanske det som tar de extra mm i höjd?
-Lumen imponerar inte alls men det är en randanmärking
-Visarna borde varit lite längre men inte heller det ett stort bekymmer
-Inte direkt presspassning mellan länk och boett. Helt ok men inte mer.

07541E61-4BAF-444B-90F0-7889CFB91F21.jpeg

Först och främst...riktigt fina bilder!

M seglar nog upp som nummer två för mig av samtliga 556, slagen endast av I. Glasbaksidan lär vi få leva med på 556 då det är deras instegsklocka och många som tar klivet och köper klocka i den prisklassen helt enkelt vill se urverket hur osexigt det än må vara. Jag har fått ok av Sinn att byta ut min glasbaksida till en solid på 144st, men om jag inte minns helt fel har jag även ställt frågan gällande 556 men fått svaret att det inte går att byta om man så skulle vilja.

Idag blir det 144st som har fått en liten renässans på armen. Tillsammans med 103 den perfekta kompromissen mellan nytt och vintage.

IMG_20180318_155245.jpg
 

1965ek

Diamant
2-Faktor
Först och främst...riktigt fina bilder!

M seglar nog upp som nummer två för mig av samtliga 556, slagen endast av I. Glasbaksidan lär vi få leva med på 556 då det är deras instegsklocka och många som tar klivet och köper klocka i den prisklassen helt enkelt vill se urverket hur osexigt det än må vara. Jag har fått ok av Sinn att byta ut min glasbaksida till en solid på 144st, men om jag inte minns helt fel har jag även ställt frågan gällande 556 men fått svaret att det inte går att byta om man så skulle vilja.

Idag blir det 144st som har fått en liten renässans på armen. Tillsammans med 103 den perfekta kompromissen mellan nytt och vintage.

IMG_20180318_155245.jpg
Tack för att du gillar bilderna. Är faktiskt tagna med en iPhone 7 så inget avancerat. Ibland använder jag Aviary för att redigera men oftast bara för crop.
Ja det är trist med glasbaksidan och synd att man inte kan välja själv.
 
Senast ändrad:

N.M.O

Basic
2-Faktor
Tråkigt...förlorade förlorade precis en auktion för en 809 med dubbla länkar, både den nyare och den äldre. F-n vad dyrt det ska vara hela tiden :(

Lånad bild på härligheten.

medium_489852266-fs-sinn-809-diver-rare-1498698591-4-0117-1968.jpg
Satt och följde auktionen precis. Har otroligt dålig koll på priserna men de få 809 (två stycken kanske?) som jag sett har legat runt 14.000:- tror jag. Det är helt klart en av mina absoluta favoriter med den tidiga länken :woot:

EDIT: Är 14k orimligt högt? Såg att han bara skickade inom Tyskland också...
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Satt och följde auktionen precis. Har otroligt dålig koll på priserna men de få 809 (två stycken kanske?) som jag sett har legat runt 14.000:- tror jag. Det är helt klart en av mina absoluta favoriter med den tidiga länken :woot:

Som allt annat så har priserna rusat. Tror att bara senaste året har det bivit ett rejält hopp uppåt.
Men jag var kanske dumsnål i det här fallet...speciellt då det var med båda länkarna. Det var rätt så värdelösa bilder bara och säljaren ville inte skicka nya.

Den tex som finns nu på C24 för 1490€ har rätt så medtagna index och ser allmänt trött ut. Krispiga index är ju den främsta poängen med 809:n.
 
Topp