• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Moorflax

Patek
2-Faktor
Bord bokat på Public ikväll 20:00. 7 pers.
Blir vi fler. Låt mig veta så ringer jag dem under dagen och löser det :)

Kul!
Perfekt! Jag åker lite tidigare från jobbet och kommer nog landa hos dig ca 16:49 ish....

Fan att man inte kan komma. Vore sjukt kul att kika på massa nytt och framförallt träffa många av er i tråden också!

Är hemma själv med dottern ikväll då Sambon jobbar eftermiddag :(
Ajdå, då ser vi till att plåta mycket åt dig! :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag köper det :)
Något speciellt du vill ha lite extra om? Sinn, såklart. Men modell etc?

Hade några frågor som aldrig hanns med att ställas i Basel. Om det blir läge så får du gärna fråga :)
  • Hur är sannolikheten att det i framtiden kommer en U-serie även i en damstorlek?
  • Finns det diskussioner om att ta fram ett nytt lås? Det är ju den vanliga invändningen som framförs när det kommer kritik.
  • Ingen direkt fråga och det kommer säkert något standardiserat svar. Men det skulle vara intressant att höra lite vad de säger om Helmut. Ni kan ju även föreslå att det borde komma en hyllningsklocka till HS lagom tillnästa Basel baserat på den klassiska 101:n
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Hade några frågor som aldrig hanns med att ställas i Basel. Om det blir läge så får du gärna fråga :)
  • Hur är sannolikheten att det i framtiden kommer en U-serie även i en damstorlek?
  • Finns det diskussioner om att ta fram ett nytt lås? Det är ju den vanliga invändningen som framförs när det kommer kritik.
  • Ingen direkt fråga och det kommer säkert något standardiserat svar. Men det skulle vara intressant att höra lite vad de säger om Helmut. Ni kan ju även föreslå att det borde komma en hyllningsklocka till HS lagom tillnästa Basel baserat på den klassiska 101:n
Fixar ;)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Trevligt att ni lider med en grabbar.

Men jag önskar er en galet trevlig kväll! :) bilder är trevligt men det behöver inte vara livefeed. Ta in allt på plats och njut, bilder kan ni bomba med efteråt :)

Hade iofs kunnat tagit med dottern så kunde Sinn fått sig några riktiga stöttester :D
 
Senast ändrad:
Hej allesammans!
Det här är kanske en dum fråga men det är angående tidshållning efter att ha spekulerat på flera Sinn 104;or.
Vissa skriver att deras klocka håller +1-2 sek per dygn medan andra +6-8 eller +8-10 till exempel. En till två sekunder per dygn är ju fantastiskt bra och +6-8 är såklart väldigt bra men det är trots allt en rätt stor skillnad. Så hur kommer det sig att det skiljer sig från klocka till klocka när märket är detsamma? Ålder, slitage etc påverkar förstår jag men när det rör sig om klockor som mer eller mindre fabriksnya, är det "tur" det handlar om, om man får en klocka som går +1-2 eller kan en duktig urmakare finjustera.
Om jag kan flika in en fråga till som nybörjare här, vad får man räkna med i servicekostnader årligen(?) ungefär för en Sinn 104? På en höft ungefär.

Tack på förhand alla Sinn entusiaster!
 

Case

Panerai
CCF90050-C4D5-4E1A-BC14-BC71491458B9.jpeg

A2D9DA10-FD81-43D8-9E38-96D2F073A8A0.jpeg

27389683-A4BF-4364-A729-1D672DE967EF.jpeg

C8E99282-72A6-4728-A4B2-03934D7DF770.jpeg

EA4AEB59-BF07-471D-9950-6FDE1A4B5DE0.jpeg

E38974A8-E7EA-4B43-962C-655209F8D380.jpeg
Helt underbar! Prålig på ett lite återhållet sätt,
Jag är inget fan av 556 med applied index, men på den tavlan sitter det som en smäck.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Perfekt! Jag åker lite tidigare från jobbet och kommer nog landa hos dig ca 16:49 ish....


Ajdå, då ser vi till att plåta mycket åt dig! :)

Bless you. Vi får se till att alla som inte kommer känner sig delaktiga med mycket bilder och tankar :heart:
Hur känner vi igen varandra? @Moorflax finns det ett misstänkt idolporträtt på :). För min del lär min svarta tisha med favvomärket på avslöja mig.
Trevligt!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
FYI Sinn’easter har jag lagt ut en köpannons på 104 o 103.

Testade dem för första gången igår på Minibasel och blev väldigt tagen. :rolleyes:
4E0560F6-A080-466A-9E39-7CA420B5298E.jpeg
8E9D8BEC-BAA9-462E-AA95-9A1A98F8066D.jpeg
7B88E81F-CDF7-4718-AF3A-38FDBCBAAC1A.jpeg
8532AEDC-9436-4928-90D4-ACD222D7BF29.jpeg
Precis den vita konfigurationen med finelänk är påväg hem från uris till mig. Ska kränga så kan höra av mig när den kommit hem :)

(anledningen till urmakarn var att jag trodde jag kört gängpaj på krona/hals men visade sig vara något smuts bara)
 

Case

Panerai
Precis den vita konfigurationen med finelänk är påväg hem från uris till mig. Ska kränga så kan höra av mig när den kommit hem :)

(anledningen till urmakarn var att jag trodde jag kört gängpaj på krona/hals men visade sig vara något smuts bara)
OK, skicka PM sen. Har funderat mest på den svarta, men ska försöka öppna mitt sinne lite. Vit är ju väldigt elegant.
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Hej allesammans!
Det här är kanske en dum fråga men det är angående tidshållning efter att ha spekulerat på flera Sinn 104;or.
Vissa skriver att deras klocka håller +1-2 sek per dygn medan andra +6-8 eller +8-10 till exempel. En till två sekunder per dygn är ju fantastiskt bra och +6-8 är såklart väldigt bra men det är trots allt en rätt stor skillnad. Så hur kommer det sig att det skiljer sig från klocka till klocka när märket är detsamma? Ålder, slitage etc påverkar förstår jag men när det rör sig om klockor som mer eller mindre fabriksnya, är det "tur" det handlar om, om man får en klocka som går +1-2 eller kan en duktig urmakare finjustera.
Om jag kan flika in en fråga till som nybörjare här, vad får man räkna med i servicekostnader årligen(?) ungefär för en Sinn 104? På en höft ungefär.

Tack på förhand alla Sinn entusiaster!
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men då Sinn kör mest med Selitta och ETA-verk som inte är COSC-certade, så har inte verken genomgått lika noggrann kontroll innan den sätts i boetten och sedermera blir en färdig klocka. Därför diffar tidshållningen fram och bak. COSC är ett koncept av tester och har ett visst krav på exakthet för att bli godkänt.
Så, ja! Lite flyt och tur ska man väl ha, men inget som inte en urmakare kan fixa med ruckning eller så. Sen kan tidgången påverkas av en drööööös olika faktorer.

Servicekostnad årligen? Den omfattas av garanti de första åren, så då är eventuella serviceåtgärder gratis. ETA Selitta bör väl servas med ett intervall på 5-7 år? Så max var femte år kommer det att kosta pengar.

Hur mycket? Jag har inte koll, men jag tvivlar på att man skulle blöda ihjäl genom plånboken.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men då Sinn kör mest med Selitta och ETA-verk som inte är COSC-certade, så har inte verken genomgått lika noggrann kontroll innan den sätts i boetten och sedermera blir en färdig klocka. Därför diffar tidshållningen fram och bak. COSC är ett koncept av tester och har ett visst krav på exakthet för att bli godkänt.
Så, ja! Lite flyt och tur ska man väl ha, men inget som inte en urmakare kan fixa med ruckning eller så. Sen kan tidgången påverkas av en drööööös olika faktorer.

Servicekostnad årligen? Den omfattas av garanti de första åren, så då är eventuella serviceåtgärder gratis. ETA Selitta bör väl servas med ett intervall på 5-7 år? Så max var femte år kommer det att kosta pengar.

Hur mycket? Jag har inte koll, men jag tvivlar på att man skulle blöda ihjäl genom plånboken.
Hörde mig för lite med Sinn-tjejen på plats idag, avseende service. Minst 3 år ska de funka. Annars är något fel. Men med lite tur kommer man ända upp till 8-9 år. Dock finns det då en risk att man kört så länge att onödiga skador orsakas inne verket. Men allt det där beror på hur klockan används och i vilken utsträcking.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min 556i är ca 18 månader och har stött på patrull. Rotorn snurrar vid manuellt uppdrag vilket känns...beige. Men! 2 års garanti, dinkan ska in till Erikson imorgon. Fortsättning följer...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
@Moorflax och @Wydestream
Tack för i afton, det var trevligt att ses och med gott snack!
Tills nästa gång, auf wiedersehen!
Trevligt värre! Men nästa gång lär vi ju hålla rätt på varann så att vi kan äta tillsammans!
Tack själv! Mycket trevligt! Och tack @Anatta, @Moorflax och @stromq för middagssällskap! Detta får göras om!
Världen är bra liten när man har kopplingar till samma lilla ort i Västmanland @stromq :)

Vart är ni, står i baren och väntar:)?
Ligger i sängen i Norberg och drömmer om bronzo, panerailänkar (gärna i brons) och Breitlings. :D
 
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men då Sinn kör mest med Selitta och ETA-verk som inte är COSC-certade, så har inte verken genomgått lika noggrann kontroll innan den sätts i boetten och sedermera blir en färdig klocka. Därför diffar tidshållningen fram och bak. COSC är ett koncept av tester och har ett visst krav på exakthet för att bli godkänt.
Så, ja! Lite flyt och tur ska man väl ha, men inget som inte en urmakare kan fixa med ruckning eller så. Sen kan tidgången påverkas av en drööööös olika faktorer.

Servicekostnad årligen? Den omfattas av garanti de första åren, så då är eventuella serviceåtgärder gratis. ETA Selitta bör väl servas med ett intervall på 5-7 år? Så max var femte år kommer det att kosta pengar.

Hur mycket? Jag har inte koll, men jag tvivlar på att man skulle blöda ihjäl genom plånboken.

Jag tackar så mycket för svaren! Sökandet efter en 104;a fortsätter, väldigt få som dyker upp på marknaden men det gör jakten efter en blir nästan roligare när dom inte är tillgängliga alltid. Och när man väl har en blir tillfredsställelsen nästan bättre skulle jag tror när den sitter på handleden.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hörde mig för lite med Sinn-tjejen på plats idag, avseende service. Minst 3 år ska de funka. Annars är något fel. Men med lite tur kommer man ända upp till 8-9 år. Dock finns det då en risk att man kört så länge att onödiga skador orsakas inne verket. Men allt det där beror på hur klockan används och i vilken utsträcking.

Om man måste serva efter tre år skulle jag surna till. :shifty:
Kan det verkligen vara ok?

Till skillnad från förra året så var jag väldigt lite i Sinnhörnan. Men 104:an med arabiska siffror gillar jag mycket.
IMG_8136.JPG




857 är ju aldrig fel. Om jag inte minns alldeles bort i tok så passar U1-länken även på dessa?
IMG_8135.JPG
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Om man måste serva efter tre år skulle jag surna till. :shifty:
Kan det verkligen vara ok?

Till skillnad från förra året så var jag väldigt lite i Sinnhörnan. Men 104:an med arabiska siffror gillar jag mycket.
IMG_8136.JPG




857 är ju aldrig fel. Om jag inte minns alldeles bort i tok så passar U1-länken även på dessa?
IMG_8135.JPG
Nej, det var inte riktigt så det sades, utan snarare så att ett servicebehov kan uppstå efter tre år, och det är då inte ett fel. Men det kan också vara så att det ligger mycket längre bort än så.
Min 104:a behövde service rätt tidigt, men går nu som en dröm.
Samma sak med min Certina Action Diver.
Kanske är det så att de lite billigare ETA-verken behöver service lite tidigare? Jag har också andra Sinn (7750) som inte servats och ändå både känns och går finfint.
 
Topp