• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Självklart! Man köper den av en tidigare driftig ägare som lämnade in den till en urmakare i Tyskland som utförde jobbet:D.

Skall dock nämnas att ytan blir är grövre än någon annan klocka jag har fingrat på och att slitage vid exempelvis låset blir mer synligt än vanligt.
Trots detta är jag helt nöjd och accepterar dessa slitningar som en del av klockans charm, det är liksom mina repor:)
E0940E27-02C7-463B-A666-26AC4A2AB4DA.jpeg
Men den där är väl blästrad? Eller är den borstad?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hmm... man kan ju få en tavla gjord åt sig för en hiskelig massa pengar. För en lite mindre hiskelig summa pengar kan man få en röd sekundvisare. Allt läst i denna tråd :)
Specialjusteringar? Så som tex? :)
Ja precis, tavlor, visare och att byta från glasbaksida till stål på 556i verkar ju finnas en del möjligheter. Någon som har samma erfarenhet av andra märken?
 
Efter att ha lurkat runt en hel del i denna tråd och på forumet, så har jag landat i att jag behöver en sinn. Har haft siktet inställt på en massa olika ur och velat hit och dit, men så tänker jag att jag vill ha/behöver en riktig klocka. Har hitintills känt att det är svårmotiverat att blåsa så mkt stålar på något och att jag kanske inte har lika stort intresse för klockor och urverk som många andra här. Snarare handlar det om att jag gillar att ha saker som upplevs som som gedigna och jag gissar att jag också är påverkad av typ märkeshierarki och status

Hursomhelst tänker jag följande scenario, köpa en Sinn 556 och köra en exit till lifestyle innan jag spårar helt. Eftersom jag redan börjar resonera med mig själv om att det kanske skulle vara rimligt att spara till en och köpa en Datejust, tror dock det faktum att bära nåt som har ett så stort ekonomiskt värde på armen skulle göra mig rätt hispig och en sinn känns mer rimlig ur den aspekten.

Ni som har eller har haft den vad är era upplevelser? Funkar den som GADA, då jag sällan tar av mig klockan förutom typ när det är däckbyte eller liknande. Var hittas den billigast? Är det Erikssons som gäller? Eller bör jag leta efter en begagnad? Kanskehar nån rentav en till salu? Och slutligen är det rätt klocka? Eller missar jag någon modell?

Har rätt klena handleder och jobbar på kontor i offentlig sektor, så jag tänker att utifrån dessa aspekter borde den funka fint.

Aja, ursäkta för ett långt och svamligt inlägg, hoppas att det inte är helt obegripligt..
 

Maer

Cartier
Ett tag sen jag postade något här senast så är dags nu! Beställde hem ett Erikas originals till min 104. Jädrar vilket fint band och vilken bra kvalitet, helt klart värt premium priset enligt mig. (Ursäkta för det smutsiga glaset)
20180528_201356.jpg
 
Senast ändrad:

Geparden

Audemars
Efter att ha lurkat runt en hel del i denna tråd och på forumet, så har jag landat i att jag behöver en sinn. Har haft siktet inställt på en massa olika ur och velat hit och dit, men så tänker jag att jag vill ha/behöver en riktig klocka. Har hitintills känt att det är svårmotiverat att blåsa så mkt stålar på något och att jag kanske inte har lika stort intresse för klockor och urverk som många andra här. Snarare handlar det om att jag gillar att ha saker som upplevs som som gedigna och jag gissar att jag också är påverkad av typ märkeshierarki och status

Hursomhelst tänker jag följande scenario, köpa en Sinn 556 och köra en exit till lifestyle innan jag spårar helt. Eftersom jag redan börjar resonera med mig själv om att det kanske skulle vara rimligt att spara till en och köpa en Datejust, tror dock det faktum att bära nåt som har ett så stort ekonomiskt värde på armen skulle göra mig rätt hispig och en sinn känns mer rimlig ur den aspekten.

Ni som har eller har haft den vad är era upplevelser? Funkar den som GADA, då jag sällan tar av mig klockan förutom typ när det är däckbyte eller liknande. Var hittas den billigast? Är det Erikssons som gäller? Eller bör jag leta efter en begagnad? Kanskehar nån rentav en till salu? Och slutligen är det rätt klocka? Eller missar jag någon modell?

Har rätt klena handleder och jobbar på kontor i offentlig sektor, så jag tänker att utifrån dessa aspekter borde den funka fint.

Aja, ursäkta för ett långt och svamligt inlägg, hoppas att det inte är helt obegripligt..
Tycker du är helt rätt ute med både märke och modell. 556:an behöver du inte ens ta av dig när du byter däck. Passar på typ varenda snöre du slänger på den vilket gör den till en riktig kameleont.
Köp en fin beggad på länk så sitter du nöjd ett tag. (för du tror väl inte på fullaste allvar att vägen tar slut där..;))
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Efter att ha lurkat runt en hel del i denna tråd och på forumet, så har jag landat i att jag behöver en sinn. Har haft siktet inställt på en massa olika ur och velat hit och dit, men så tänker jag att jag vill ha/behöver en riktig klocka. Har hitintills känt att det är svårmotiverat att blåsa så mkt stålar på något och att jag kanske inte har lika stort intresse för klockor och urverk som många andra här. Snarare handlar det om att jag gillar att ha saker som upplevs som som gedigna och jag gissar att jag också är påverkad av typ märkeshierarki och status

Hursomhelst tänker jag följande scenario, köpa en Sinn 556 och köra en exit till lifestyle innan jag spårar helt. Eftersom jag redan börjar resonera med mig själv om att det kanske skulle vara rimligt att spara till en och köpa en Datejust, tror dock det faktum att bära nåt som har ett så stort ekonomiskt värde på armen skulle göra mig rätt hispig och en sinn känns mer rimlig ur den aspekten.

Ni som har eller har haft den vad är era upplevelser? Funkar den som GADA, då jag sällan tar av mig klockan förutom typ när det är däckbyte eller liknande. Var hittas den billigast? Är det Erikssons som gäller? Eller bör jag leta efter en begagnad? Kanskehar nån rentav en till salu? Och slutligen är det rätt klocka? Eller missar jag någon modell?

Har rätt klena handleder och jobbar på kontor i offentlig sektor, så jag tänker att utifrån dessa aspekter borde den funka fint.

Aja, ursäkta för ett långt och svamligt inlägg, hoppas att det inte är helt obegripligt..
556:an kommer göra jobbet helt perfekt. Men så finns det ju alla andra klockor i världen som är roliga att testa.
Med det sagt så...Vi ses i Datejusttråden ;)
 
Tack för svar, alltså jag hade ju hoppats på att det skulle vara en exit, även fast jag innerst inne vet att det nog inte kommer bli så....
vad är rimligt pris för en befogad 556 förresten?
@Moorflax antar att vi alla ska den vägen vandra:D
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för svar, alltså jag hade ju hoppats på att det skulle vara en exit, även fast jag innerst inne vet att det nog inte kommer bli så....
vad är rimligt pris för en befogad 556 förresten?
@Moorflax antar att vi alla ska den vägen vandra:D
Då jag är lat och utan ens kollat priser så gick de beggad för kring 7k för snart 1år sedan. Bör ligga liknande även idag då Sinn håller andrahandsvärde rätt bra IMO.

Har ägt en 556 men har idag en vit 104.
 

Moose

Omega
Min Sinn-tid var kort.. kände att 556 var för liten för mina stora handleder, så idag gick klockan vidare :(
Ställer in siktet på en 104 istället. Om någon vill bli av med sin så är det bara att dra ett pm!
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Någon av er som har U1/UX på gummi med stora claspen som har några erfarenheter angående att köra den med vs utan dykförlängningen? Känns som att den borde bygga mindre på höjden utan, tänker jag...
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Min Sinn-tid var kort.. kände att 556 var för liten för mina stora handleder, så idag gick klockan vidare :(
Ställer in siktet på en 104 istället. Om någon vill bli av med sin så är det bara att dra ett pm!
Tråkigt men se det som positivt! Det finns mycket fler coola Sinn för grövre handleder än små! U1 eller UX är två riktiga gobitar som jag önskar mina smala handleder kunde rocka! Eller varför inte en EZM13!?:p
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon av er som har U1/UX på gummi med stora claspen som har några erfarenheter angående att köra den med vs utan dykförlängningen? Känns som att den borde bygga mindre på höjden utan, tänker jag...

Nu har jag suttit och tittat och funderat ett tag, och visst borde det gå. Däremot blir det till att köpa nya gummin då det fäster ca 2mm in som det sitter nu medan om man skulle fästa gummit direkt i claspen så fäster det ca 7mm in.

Men hela vikdelen skulle absolut hamna längre in i låset. Vet däremot inte om det skulle försvinna helt i profil då det skulle ta stopp mot gummit.

IMG_20180529_165429.jpg
IMG_20180529_165415.jpg
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Nu har jag suttit och tittat och funderat ett tag, och visst borde det gå. Däremot blir det till att köpa nya gummin då det fäster ca 2mm in som det sitter nu medan om man skulle fästa gummit direkt i claspen så fäster det ca 7mm in.

Men hela vikdelen skulle absolut hamna längre in i låset. Vet däremot inte om det skulle försvinna helt i profil då det skulle ta stopp mot gummit.

Tack för input! Tror jag börjar med ett test utan förlängningen. Det går ju, som du säger, inte att gå "åt andra hållet". Jag har taniga handleder så jag inbillar mig att det skulle vara fördelaktigt med en kortare clasp för mig.
 
Topp