• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Senast ändrad:
Vi borde faktiskt ha en Sinn-GTG före sommaren. Nån som vore på? Jag kan bidra med en klocka och en penna :cigar:

Tack för förnämliga resereportaget! Klockorna verkade väldigt... tillgängliga. Antar att de endast tar emot enstaka besökare åt gången?
No probs! Det var dummies :)

Poängen med Ar är ju att spara på oljorna så att de inte bryts ned/oxiderar lika snabbt såvitt jag förstått. Det i sin tur borgar för längre serviceintervall.
Nääää, argon håller borta kondens, har ingenting att göra med serviceintervall. Diapel däremot förlänger serviceintervall.

Jag hoppas att @yonsson köper en ezm3 så man kan köpa den efter en vecka. ;)
Haha, mobbning. :D
Jag frågade faktiskt Sinn under förra Basel om man kunde specialbeställa en EZM1 med kronan åt höger, fick ett tveksamt svar.

Vi borde faktiskt ha en Sinn-GTG före sommaren. Nån som vore på? Jag kan bidra med en klocka och en penna :cigar:

Tack för förnämliga resereportaget! Klockorna verkade väldigt... tillgängliga. Antar att de endast tar emot enstaka besökare åt gången?

Jag är på. Känns som om det finns några stycken på forumet nu :)

Poängen med Ar är ju att spara på oljorna så att de inte bryts ned/oxiderar lika snabbt såvitt jag förstått. Det i sin tur borgar för längre serviceintervall.
Vad är det för service intervall för Sinn. Skiljer det sig mellan modeller med/utan AR? Hittar inga uppgifter hos tilverkaren. Googlar jag på andra forum hittar jag bara kommentaren att man servar om klockan börjar avvika i tid

Nääää, argon håller borta kondens, har ingenting att göra med serviceintervall. Diapel däremot förlänger serviceintervall.

Jag har dålig servicekoll, men håller man borta kondensen, och därmed bidrar till att bromsa oljans åldrande, så borde väl även Ar-teknikerna förlänga serviceintervallen? (Även om DIAPAL är mer specifikt inriktat på detta)

Jag har dålig servicekoll, men håller man borta kondensen, och därmed bidrar till att bromsa oljans åldrande, så borde väl även Ar-teknikerna förlänga serviceintervallen? (Även om DIAPAL är mer specifikt inriktat på detta)
Du hittar på. :)
Står inget om det på Sinns hemsida.
Argon förhindrar fukt vilket förhindrar att oljor förstörs pga fukt men att förhindra att något sker är inte samma sak som att förlänga intervallerna.

Senast ändrad:
Vad är det för service intervall för Sinn. Skiljer det sig mellan modeller med/utan AR? Hittar inga uppgifter hos tilverkaren. Googlar jag på andra forum hittar jag bara kommentaren att man servar om klockan börjar avvika i tid
Nej, det är 5 år som gäller varesig argon eller inte, de enda som har längre intervall är de med Diapel.
http://www.sinn.de/mobile/en/DIAPAL.htm

Nu har man åkt dit ordentligt på Sinn 103. Började kolla på modellen för två-tre dagar sedan och nu är man heltorsk.
Pleximodellen är ju hur cool som helst. Skall kolla lite mer och hoppas att begäret på något underligt sätt svalnar.
Ni som har 103, upp med lite bilder :)

Blir nog inte så långvarig på jobbet idag.

WP_20170310_09_53_24_Pro (3).jpg

Jag är sjukt sugen på att slå till men är lite fundersam kring prissättningen och höjden på klockan.
Står i valet och kvalet mellan en Speedy pro, Tudor BB när denna kommer ut på köp&sälj och snurrar till det för mig.
Vad tror expertisen?
Om du menar en Tudor Big Block så skulle jag välja den alla dagar i veckan. Men den kostar nog lite mer än den Sinn du är intresserad av.
Är inget fan av Black Bay så den går bort på min lista.
Speedyn är ju trevlig men Sinn är ju ett roligare val i min bok.
Priset kanske går att diskutera något om du frågar vänligt?

Om du menar en Tudor Big Block så skulle jag välja den alla dagar i veckan. Men den kostar nog lite mer än den Sinn du är intresserad av.
Är inget fan av Black Bay så den går bort på min lista.
Speedyn är ju trevlig men Sinn är ju ett roligare val i min bok.
Priset kanske går att diskutera något om du frågar vänligt?

Big Blocken hade jag gärna valt om priset var lika Sinnen ;)
Sinnen är sjukt trevlig men bygger så mycket på höjden men går samtidigt att plaska med vilket är ett plus.
Speedyn ser dock ut att sitta mycket bättre på handleden.

Vi får se om Sinner blir med Sinn, jag behöver nog googla lite och fundera känner jag.

Big Blocken hade jag gärna valt om priset var lika Sinnen ;)
Sinnen är sjukt trevlig men bygger så mycket på höjden men går samtidigt att plaska med vilket är ett plus.
Speedyn ser dock ut att sitta mycket bättre på handleden.

Vi får se om Sinner blir med Sinn, jag behöver nog googla lite och fundera känner jag.
Ja, 17 mm på höjden är ju en del. Men samtidigt så är det ju inte en dressklocka. Om den dessutom sitter fast ordentligt och inte hänger och slänger så tror jag det kan funka ändå.

Du hittar på. :)
Står inget om det på Sinns hemsida.
Argon förhindrar fukt vilket förhindrar att oljor förstörs pga fukt men att förhindra att något sker är inte samma sak som att förlänga intervallerna.

Närå, jag bara undrade, men där ser man :)
Oavsett om det uttryckligen nämns på hemsidan, så tyckte jag inte att kopplingen mellan oljans status och serviceintervall kändes särskilt långsökt.

Har upptäckt ett litet länkstrul på sistone.
Köpte en tegimenterad länk i höstas. Den har nu börjat dumma sig och en av mittendelarna har åkt upp så att säga.
Det går att trycka ned den men allt oftare poppar den upp igen. Se bild.
Är det någon mer som haft detta "Sinnstrul"
Ska ju såklart prata med Erikson om detta.
sinnstrula.jpg

Har upptäckt ett litet länkstrul på sistone.
Köpte en tegimenterad länk i höstas. Den har nu börjat dumma sig och en av mittendelarna har åkt upp så att säga.
Det går att trycka ned den men allt oftare poppar den upp igen. Se bild.
Är det någon mer som haft detta "Sinnstrul"
Ska ju såklart prata med Erikson om detta.
sinnstrula.jpg

Har du bytt bandstift någon gång? Hade samma problem på en Seiko, (dock med integrerad länk), och efter ett besök hos Klockmaster informerade de om att stiftet var för tjockt, bytte till korrekt storlek och vips så var problemet borta.

Tillbaka
Topp