Så,
@Chuck här kommer det ett försök till jämförelse mellan Ezm3 och U1
Du har säkert redan koll på mått, men om någon annan är intresserad så kommer här en liten spec. Ezm3:s mått står först följt av U1.
Storlek case: 41mm vs 44mm
Bandbredd: 20mm vs 22mm
Tjocklek: 12,3mm vs 14.3mm
Lug to lug: 48mm vs 51mm
Vikt med länk: 151gr vs 206gr
Vattentäthet: 500m vs 1000m
För storleksreferens bär jag mina klockor på vänster sida av knölen där min handled mäter ganska exakt 18cm. Jag tycker att det relativt korta måttet lug to lug gör att båda klockorna sitter bra på handleden och inte ens U1:n med sina 44mm känns överdrivet stor.
Ezm3:s bandhorn är mer sluttande än U1 som har en mer rak profil. Jag upplever inte som att det har någon faktisk effekt på hur klockorna ligger mot handleden, utan båda är verkligen bekväma att bära. U1 kräver dock enligt mig en tight länk så att den sitter ordentligt på plats. Baksidorna skiljer sig åt med den mjukare utformningen på U1, men inte heller det känner min handled av när klockorna väl sitter på armen.
Båda har bezelring med 60 klick som endast är vridbar åt ena hållet. Som du kan se på bilden på U1:n är bezelringen fastsatt med fyra skruvar så det är enkelt både med rengöring och om du skulle vilja komplettera med den vanliga vridringen. Jag har båda och det en extremt stor skillnad i look beroende på val. Jag upplever bezelringen på Ezm3 som mer distinkt och med ett skarpare klick och också att den har ett mindre spel. Ezm3:s bezelring sluttar ner mot caset medan U1 är så gott som rak vilket gör att den kan uppfattas som lite klumpig mot sin kompis.
Båda klockorna har dubbel AR vilket gör de extremt läsbara, men också en smula känsliga för fingeravtryck.
Det är samma typ av H-länk och samma lås med dykförlängning på båda klockorna. Det är tre justeringsmöjligheter på låset som ger ca 7mm att spela på, och jag tycker att det är lätt att få till en bra och bekväm passform.
Länken känns riktigt solid och jag har verkligen ingenting att anmärka på där. Båda länkarna smalnar av mot låset. Ezm3 från 20mm till 18mm, och U1 från 22mm till 20mm. Jag har postat den här videon tidigare, men den tål att postas igen. 12 minuter bara om H-länken.
Lumen är inget att skriva hem om och den mattas snabbt även efter en heldag i solen. Här är en bild där lumen är laddad med UV-lampa.
Sammanfattningsvis så tror jag att du kommer bli nöjd oavsett vilken av klockorna du än väljer. Det finns ett större färgutbud med original gummiband till U1:n, (svart, vitt, rött och grönt mot endast svart till Ezm3), och det i kombination med att man har möjlighet till två olika bezelringar gör att den lättare kan få en ny look. Enligt Sinn själva så passar heller inte det kurvade gummit med viklås till 100%, så deras rekommendation till Ezm3 är ett rakt gummi med vanligt spänne.
Båda klockorna har kronorna placerade så att det inte ska störa vid dyk eller aktiviteter. Ezm3:s destrokrona är toppen och mycket mer effektfullt om man vill slippa "kronskav" än vad jag trodde att det kunde vara.
Min U1 är från 2012 om jag inte minns helt fel och har således ETA 2824-2 som urverk (numera är det Selita 200-1, samma som i Ezm3. En pålitlig arbetshäst och vattenbärare som kanske inte glänser, men får jobbet gjort och dessutom med den äran.
Jag avslutar med en kompisbild och om du har svårt att välja...köp båda då de kompletterar varandra utmärkt