• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Är Sinn ute och cyklar med sin beskrivning?
1DB1F12F-8127-4525-B60E-3CC4EE49A10F.jpeg

Den striden ska väl egentligen @NiklasArvid och @Aurum ta som sitter på förstahandsinformationen :)

Men jag skulle svara ja på den frågan, och att det har blivit ett vedertaget uttryck som inte har samma betydelse idag som ursprungligen. Det är bara att göra en #-sökning på Instagram på Bi-Compax och Tri-Compax så märker man att merparten menar antalet register och inte antalet komplikationer.

”V-shaped tri-registered chronograph” hade väl varit min benämning.

Den striden ska väl egentligen @NiklasArvid och @Aurum ta som sitter på förstahandsinformationen :)

Men jag skulle svara ja på den frågan, och att det har blivit ett vedertaget uttryck som inte har samma betydelse idag som ursprungligen. Det är bara att göra en #-sökning på Instagram på Bi-Compax och Tri-Compax så märker man att merparten menar antalet register och inte antalet komplikationer.

”V-shaped tri-registered chronograph” hade väl varit min benämning.

Jag håller med dig och övriga inblandade men tycker att det känns lite oproffsigt av Sinn att använda ett vedertaget uttryck.

Jag håller med dig och övriga inblandade men tycker att det känns lite oproffsigt av Sinn att använda ett vedertaget uttryck.

Nu rör jag mig varken i klock- eller vintagekretsar i någon större mening, och därför skulle det vara intressant om någon av herrarna ovan kunde dela med sig av hur kunskapsnivåerna är där gällande compax-frågan, även om det är i Sinn-tråden. Man kan aldrig få för mycket korrekt information :)

Är det inte samma borstning som på finelinken? För den fungerar till min 556A? Som du gärna får pröva om du vill känna om du ska ha en 556 i bagaget oxå

Spännet till min 903 är polerat medan 556 I och A har satinerat case. Det finns iofs finelink även till 903 men den är polerad/satinerad.

EDIT: Frågan är om det finns satinerade fjärilslås.

Senast ändrad:
@sinner Det kan ju säkert bli så om man rör sig i världen av klockor, köper och säljer och letar bra ex hit och dit, att man till slut anpassar sig till vedertagna uttryck även om man vet att det är fel då det helt enkelt blir mer praktiskt. Om man skulle vilja köpa en treregisters kronograf så är det enklare att söka på "tri-compax" är "three register chrono" till exempel.

Det är lite som flera resonerar kring min 103B, att det är ok att kalla den 101 bara för att tillräckligt många säger fel och att det därmed skapar ett värde i att den kallas 101 om man till exempel skulle ha den på annons eller auktion. Nu postar jag i och för sig bilder på den så pass ofta och taggar med 103B, så förhållandet mellan 101 och 103 är snart korrigerat till det korrekta :)

@sinner Det kan ju säkert bli så om man rör sig i världen av klockor, köper och säljer och letar bra ex hit och dit, att man till slut anpassar sig till vedertagna uttryck även om man vet att det är fel då det helt enkelt blir mer praktiskt. Om man skulle vilja köpa en treregisters kronograf så är det enklare att söka på "tri-compax" är "three register chrono" till exempel.

Det är lite som flera resonerar kring min 103B, att det är ok att kalla den 101 bara för att tillräckligt många säger fel och att det därmed skapar ett värde i att den kallas 101 om man till exempel skulle ha den på annons eller auktion. Nu postar jag i och för sig bilder på den så pass ofta och taggar med 103B, så förhållandet mellan 101 och 103 är snart korrigerat till det korrekta :)

Jag köper att vi som är div. Blogg, insta och forumslavar anammar vedertagna uttryck men en tillverkare bör inte anamma dessa.
Hahaha, din 101:a är grym ;)

Är Sinn ute och cyklar med sin beskrivning?
1DB1F12F-8127-4525-B60E-3CC4EE49A10F.jpeg
Som jag förstått det så används tri-compax ofta fel idag. Som jag förstått det så är det en klocka med tre komplikationer utöver tidvisning. Expelvis datum, Kronograf och månfas. Detta har dock mer eller mindre försvunnit med tidens gång och det känns ganska vedertaget att det används för tre registers konronografer, med det är ju inte rätt för det ;)

Jag kör en kopia på mitt svar från den förra tråden då det är här som Sinn-snacket är :) Det ser ut som att vridringen är vit, och jag tyckte att det var kalassnyggt. Undrar hur svårt det är att lacka en vridring :)
Ja, den ser ganska vit ut, men det är solen som står på. Sen har jag faktiskt filtrerat bilden något så det kanske gör att bilden blöder ut lite.

Men sure, vit bezel hade varit bpde ballt och unikt. Go for it.

Jag använder ju aldrig min grå så det kan vara värt att testa. Bara man hittar någon som kan göra jobbet och som har en bra plan för att få det hållbart.
Ja det var just det. Hur får man det att sitta kvar? Det är ju en rätt utsatt position.
Du får vända dig till Bodycote eller nån annan som sysslar med ytbehandlingar.

Ja det var just det. Hur får man det att sitta kvar? Det är ju en rätt utsatt position.
Du får vända dig till Bodycote eller nån annan som sysslar med ytbehandlingar.

Det såg ut som ett jätteföretag :) Men jag drar ett mail och ser om de svarar.

EDIT: Man måste visst vara ett företag för att kunna kontakta dem i mailformuläret.

Det såg ut som ett jätteföretag :) Men jag drar ett mail och ser om de svarar.

EDIT: Man måste visst vara ett företag för att kunna kontakta dem i mailformuläret.

Har haft hemmagjord 556-pvd i huvudet ett tag nu. Och kommit fram till följande:
* Flera på klocksnack hänvisar till micromy i Täby, även sett ionbond nämnas.
* International watch works gör pvd (verkar dyrt), motorcitywatchworks gör cerakote (verkar grovt).
* Yobokies ska visst utföra pvd.

Har haft hemmagjord 556-pvd i huvudet ett tag nu. Och kommit fram till följande:
* Flera på klocksnack hänvisar till micromy i Täby, även sett ionbond nämnas.
* International watch works gör pvd (verkar dyrt), motorcitywatchworks gör cerakote (verkar grovt).
* Yobokies ska visst utföra pvd.

Tack för tips :) Och nu när du säger det så är det lite konstigt att det inte finns en 556S.

En helt vanlig dag i mitt klockliv:
Som många läsare av tråden säkert redan förstått så är jag är sugen på en ny Sinn.
Jag har just nu en U1, en 103 st ty(på service) och en 556i.
Sinns modell 757 diapal har verkligen slag an en ton hos mig och suget är kraftigt.
Helt sanslöst späckad med frän teknik såsom Ar, Blankpolerat, tegimenterat case och finelink, Diapal med mera.
DSCN0472.jpg

Men iom att jag har flera band till U1:an så vore det ju smutt om dessa passade på 757:an, eller hur?
Jag mailade därför Sinn i går kväll och ställde frågan:
Hi!
I am about to buy me a new Sinn. For now I already have the U1 with a lot of straps and bracelet.
My question is if that bracelet and silicone strap would fit the 757? What other models would fit? Is the U1 case the same as 757, 857 and UX?
Thanks!
Sincerely
Mattias
p.s.
Thanks to Maria who I met at the event in Stockholm last thursday!

I morse svarade Maria:
Dear Mattias,

thank you for your kind message. I really enjoyed my stay in Stockholm and thank you for visiting the Erikson event. All straps and bracelets of U1 will also fit 757, 857 and UX. The only difference between U1/UX and 757/857 might be the case colour. 757/857 are slightly darker as they are fully tegiment. For the standard U1/UX, only the bezel is tegiment.

Best regards

Maria Hartmann
Stellvertretende Leitung Vertriebsinnendienst
Deputy Head of Internal Sales

Det låter ju jättebra detta! Men ett litet aber är att U1:an är mattborstad och diapal-757:an är blankpolerad. Det kommer se knas ut med en matt länk till en blank boett. :depressed:

Kanske ska jag istället satsa på den überfräna UX:en med hydroteknik?!
9c.jpg

Om jag köper varianten med blank vridring så skulle jag kunna byta med denna till min sdr från U1:an när som helst.
I och med att banden och länken passar rakt av så skulle det bli många valmöjligheter.

Men är den inte lite lik U1:an ändå?
Om jag ändå ska lägga ut en massa pengar så kanske jag ska köpa något som skiljer sig mer från det jag har?

Det finns ju 857 UTC med tegimenterat case och som även har ett billigare pris än 757.
580de18abf1c2b4873ef94926669d098.jpg

Då skulle ju min tegimenterade länk till U1:an passa rakt av utan nyansskillnader.
Jag skulle även få den hett efterlängtade utc-funktionen.
Jag skulle kunna köpa denna med ett snyggt alligatorläder och ändå komma under 20k.
alligator.jpg

Men....

Det är ju en 757 jag egentligen vill ha. (tror jag)
Om jag köper en "vanlig" utan diapal så kommer det bli ekonomiskt mer fördelaktigt och frågan är väl om en sådan här hårding verkligen ska vara blankpolerad?
Sinn757UTC_05.jpg

Priset är dock ca 8k över en 857 och vad får jag för det?
Ett 3,5 mm grövre case och en kronografkomplikation är svaret.
Att skippa utc är inget alternativ om jag köper 757 eller 857.

Men...

Om jag istället köper en 240 st gz så kommer jag snabbare att få pengar till ännu ett klockinköp.
240.jpg

En sådan här kanske? (Destro är ju trevligt)
13731335_1742812132642730_788933882_n.jpg

Dessa val, dessa val....

Hey, hur blev det? :) Är själv inne på att köpa en 757 UTC alt. 757 Diapal som nästa klocka. Jag velar lite på day-to-day-basis, om det ska vara en UTC eller en Diapal. Som jag förstått det är skillnaderna i teknisk kvalitet ändå ganska marginell, så det blir i stora drag en visuell fråga - vill man ha blankpolerat och finelänken eller bead-blasted och enklare länk? Vet inte riktigt var jag står, men kanske har diapal ett visst övertag. Jag tänker mig att denna klocka ska bli en ny deluxe-beater typ, att ersätta min SKX007 och lite andra enklare ur som day-to-day-klocka som får hänga med på alla tänkbara äventyr! Vore spännande att höra vad du kom fram till, och ännu intressantare om du köpte någon av dem och kan ge en liten rapport? :)
EDIT: Fan va mkt day-to-day det blev :p :p :p

Hey, hur blev det? :) Är själv inne på att köpa en 757 UTC alt. 757 Diapal som nästa klocka. Jag velar lite på day-to-day-basis, om det ska vara en UTC eller en Diapal. Som jag förstått det är skillnaderna i teknisk kvalitet ändå ganska marginell, så det blir i stora drag en visuell fråga - vill man ha blankpolerat och finelänken eller bead-blasted och enklare länk? Vet inte riktigt var jag står, men kanske har diapal ett visst övertag. Jag tänker mig att denna klocka ska bli en ny deluxe-beater typ, att ersätta min SKX007 och lite andra enklare ur som day-to-day-klocka som får hänga med på alla tänkbara äventyr! Vore spännande att höra vad du kom fram till, och ännu intressantare om du köpte någon av dem och kan ge en liten rapport? :)
EDIT: Fan va mkt day-to-day det blev :p :p :p
Hej!
757 Diapal med den feta tegimenterade länken är bland det trevligaste som Sinn har släppt.
Men när jag testade den på Mini Basel så var inte känslan helt hundra trots allt.
DSCN0472.jpg

Jag snöade istället in på den skithäftiga UX:en som jag köpte och sålde lika snabbt.
Nu när jag ser bilden på 757:an så blir man ju sugen igen. :hungry:
Men jag ska gå för lite mindre klockor. 36 mm är i min värld ofta sportigare och trevligare än oversized Panerai-stukade Dieselmaskiner. ;)

Hej!
757 Diapal med den feta tegimenterade länken är bland det trevligaste som Sinn har släppt.
Men när jag testade den på Mini Basel så var inte känslan helt hundra trots allt.
DSCN0472.jpg

Jag snöade istället in på den skithäftiga UX:en som jag köpte och sålde lika snabbt.
Men jag ska gå för lite mindre klockor. 36 mm är i min värld ofta sportigare och trevligare än oversized Panerai-stukade Dieselmaskiner. ;)

Hej, tack för svar :) Intressant... Vad var det som saknades i känslan? Går det att beskriva?
EDIT: Och... Har du något intressant alternativ i det mindre segmentet som är lika feeet späckad med features? Och ruggedness?

Hej!
DSCN0472.jpg

Snyggt med satinized tegimentering. Kanske borde testas nästa gång man är i sumpan.

Hej, tack för svar :) Intressant... Vad var det som saknades i känslan? Går det att beskriva?
EDIT: Och... Har du något intressant alternativ i det mindre segmentet som är lika feeet späckad med features? Och ruggedness?
Om jag minns rätt så var det ingenting med klockan som stack ut. Allt var en grå massa liksom.
Idag hade jag nog tilltalats av just detta. Flyger under radarn men vid en närmare titt så är den fullsmetad med frän teknik!
Vet inte riktigt vilken Sinn som har ett mindre mått men ändå kul teknik? 556 är ju en fantastisk klocka med 200m, 38,5mm diam och ett stenhårt case. Men den har ju inte så jättemycket teknik om det är det du är ute efter?
Ezm13 är ju annars ett roligt val. Men då är det ju en dykare iofs...
Sinn har många roliga klockor men en tuff 36 mm Explorer-utmanare har de inte fått till. Än!

Tillbaka
Topp